Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Lamborghini vyvíjí karbonové díly motoru, ojnice už pro nástupce Aventadoru
9.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Italové slaví v oblasti karbonu úspěchy a chtějí je posunout ještě dál. Lambo má jako vůbec první automobilka světa udělat z karbonu také části motoru.
Minulý měsíc italská automobilka s rozzuřeným býkem ve znaku otevřela v americkém Seattlu nové centrum, jenž se zabývá speciálně jen karbonovými a kompozitními komponenty. Ačkoliv tedy vývoj nových modelů je i nadále alokován ve firemním ústředí v Sant'Agata Bolognese, šest lidí pracujících v zámoří má pravidelně předkládat vedení značky ke schválení nové nápady a koncepty.
„Unikátní je na tomto zařízení rychlost, s jakou můžeme přejít od návrhu přes testování až po výrobu. Jsme taková zmenšená verze společnosti, jakou je třeba Boeing,“ popisuje centrum ACSL (Advanced Composite Structures Laboratory) jeho šéf Paolo Feraboli. Nový šéf značky Stefano Domenicali pak dodává, že „tyto materiály představují budoucnost naší automobilové vize“.
Jedním z komponentů, o kterých je řeč, jsou karbonové části motoru. Konkrétně Lamborghini hovoří o ojnicích, které ve srovnání s klasickými ocelovými redukují hmotnost o 40 až 50 procent, přičemž motoru V12 mohou pomoci k vyšším výkonům, lepší akceleraci i odezvě motoru. Značka proto doufá, že se stane vůbec prvním výrobcem na světě, který s takovým prvkem přijde. Plán přitom počítá s velmi krátkým časovým horizontem.
„Doufám, že do roku či roku a půl budeme schopni dokončit vývoj a budeme moci říci, že tohle je komponent, který v budoucnu naleznete v našich motorech,“ říká o ojnicích z uhlíkových vláken šéf vývoje Maurizio Reggiani. Ten zároveň dodal, že záhy by měla odstartovat sériová výroba, jenž souvisí s nástupcem Aventadoru. Ten má přitom dorazit v roce 2020 nebo 2021.
O novém modelu nám toho přitom Italové aktuálně mnoho neřekli, o samotných ojnicích se ale rozpovídali nemalou měrou. Víme tedy, že tato součást motoru nebude vyráběna za užití tradičních metod, kdy je kupříkladu předem nastříhané karbonové vlákno máčeno pryskyřicí. Stejně tak nebude ani pryskyřice vstřikována do formy s vláknem, jako to dělá McLaren.
Místo toho Lamborghini použije metodu kovaných kompozitů, jakou si již vyzkoušelo na limitované edici Sesto Elemento. V jejím případě totiž hned 80 procent komponentů vzniklo inovativním postupem, kdy do formy je vsypána směs vláken a pryskyřice. Následně dojde k jejímu zahřátí a stlačení, přičemž o pouhé tři minuty později je vše hotovo.
Ve srovnání se zmiňovanými metodami, jenž vyžadují 12hodinový nebo 3hodinový cyklus, jde o citelné urychlení celého procesu. Dá se navíc předpokládat, že vše je také patřičně levnější, což dozajista potěší mateřský koncern VW Group. Inovativní komponenty z modelů Lamborghini totiž zamíří s dříve nebo později také do mainstreamu. Taková Škoda Octavia RS s karbonovými ojnicemi nezní jako vůbec špatný nápad...









Lamborghini před nedávnem v Seattlu otevřeno centrum na vývoj karbonu, ze kterého mají lézt inovativní nápady. Na fotkách vidíme podvozkové komponenty, přelomovým řešením se ale mají stát ojnice a případně i další části motoru z uhlíkových vláken
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Renault poprvé ukázal nové Twingo. Může být šik, smutnému osudu Fiatu 500e ale uteče jen stěží
včeraNový Duster se začne prodávat i jako Nissan s neobvyklým jménem. Dacii zastíní nejen image, bude i podstatně levnější
včeraČínský elektromobil shořel na parkovišti po ujetí pouhých 1 000 km. Žár byl tak silný, že zapálil dalších sedm aut okolo
8.10.2025
Nejnovější články
Základní Fronteře vzali středový displej a nahradili ho tímto. Prý je to zlé, není to ale nakonec jen únik před nechtěnou modernou?
před 8 hodinamiNové levné Tesly se budou vyrábět a prodávat i v Evropě, zákazníci už tu jistě nemohou dospat
před 9 hodinamiŠkoda se teď pokouší stavět atraktivitu elektrických aut na základě odporu k nim, to už je vrchol zoufalství
před 11 hodinamiRenault poprvé ukázal nové Twingo. Může být šik, smutnému osudu Fiatu 500e ale uteče jen stěží
včeraŠéf Audi říká, že nová A4 nakonec bude. A co od ní máme čekat. Firma zmastí snad vše, co zmastit půjde
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.09. 22:29 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 10.09. 19:18 - řidičBOB
- BMW Divize 10.09. 16:25 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 10.09. 12:54 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.09. 12:38 - Eda
- Dotazník na Autoservisy 10.08. 12:21 - Stepan
- VZKAZY 10.07. 16:05 - řidičBOB
- IT poradna 10.07. 11:07 - pavproch