Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mazda dál věří spalovacím motorům. Nevzdá se jich, postaví diesel na benzin
16.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Kompresní poměr se zvýší na 18:1 a benzín se bude zapalovat jako nafta, věří Mazda. Také má v plánu využívat teplo výfukových plynů.
Automobilka Mazda se stále bude držet benzínových motorů a jejich účinnost prý dokáže zvýšit až na 60 % ze současných čtyřiceti. Uvedl to Kenichiro Saruwatari, šéf výzkumu a vývoje Mazdy pro Evropu. Už 40 % je na atmosférický benzínový motor dost vysoká hodnota a 60 % je ještě výrazně víc. Mazda toho údajně dosáhne postavením vznětového benzínového motoru, o který se pokoušejí i další automobilky či firmy jako Bosch.
V současnosti jsou motory SkyActiv s kompresním poměrem na dost vysokých hodnotách na to, že jsou to benzínové jednotky - 14:1 je u Mazdy běžné číslo. Kompresní poměr se má zvýšit až na 18:1 a s tím by se mělo zapalování změnit ze zážehového, tj. pomocí svíčky jako u každého jiného benzínového motoru, na vznětové, tj. že pomocí vysokého kompresního poměru dojde ke vznícení paliva vysokou teplotou a tlakem, podobně jako u dieselů.
Problémem nicméně je, že benzín a tento způsob zapalování nejdou moc dobře dohromady. Mazda nicméně chce spalovací proces přesně regulovat, aby nedocházelo k nežádoucímu klepání, tj. ke vznícení směsi ve válci jindy než v přesně určený moment. Dá se nejspíš počítat s vysokotlakým přímým vstřikováním paliva jako u dnešních dieselů. Jestli tyto motory dostanou i turbodmychadla, zatím není jasné.
Součástí programu SkyActiv je také využívání tepla výfukových plynů, resp. snížení ztrát touto cestou. Běžně totiž tudy uteče až 30 % energie uložené v benzínu. „Zkoumáme několik možných řešení, ale zatím nemůžeme říci, jakých,” komentoval tuto oblast Saruwatari. Budeme-li spekulovat, můžeme dojít třeba až k využití tohoto tepla pro výrobu elektřiny, najde-li se na takový systém pod kapotou místo.
Kromě pokračování programu SkyActiv, jehož směr se podle Saruwatariho nemění, Mazda nedávno oznámila také partnerství s Toyotou. To by mohlo ústit v plug-in-hybridní model v nabídce Mazdy. Hirošimská automobilka nicméně také věří, že její benzínová auta v průměru svými emisemi od výroby paliva po kola automobilu vyrovnají elektromobily, což by znamenalo nějakých 80 g CO2/km. Jak se bude tento plán dařit a jak kultivovaný bude vznětový benzínový motor, se zatím nechme překvapit.



V rodině technologií Mazda SkyActiv přibude vznětový benzínový motor (ilustrační foto)
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nejnovější články
Lada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
včeraPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
včeraPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovací motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
včeraDalší firma slibuje převratné nové baterky s bleskovým dobíjením, reálně ale auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
včeraZákazníci a fanoušci Audi už jsou tak zoufalí, že natočili hodinový film volající po tom, aby firma zastavila svůj úpadek
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 20:15 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB