Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mazda i-ELoop: pomalu nabíjené akumulátory nahradí superkondenzátory
25.11.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Mazda vyvinula systém rekuperace brzdné energie ukládající elektřinu do zásobníku na bázi kondenzátoru. Pochlubí se s ním v konceptu nové šestky.
Japonská značka hrdě oznamuje, že tuto novinku (vůbec poprvé vyvinutou pro použití v osobním automobilu) začne sériově montovat do svých vozů již v roce 2012. Dala ji jméno i-ELoop, což je zkrácená forma z anglického spojení Intelligent Energy Loop - v překladu inteligentní energetická smyčka.
Aby nedošlo k omylu, i-Eloop nemá konkurovat klasickému hybridnímu ústrojí jako je to v Toyotě Prius nebo Hondě Insight, ale dále posouvá pouze techniku inteligentního ovládání alternátoru známou dnes třeba z vozů BMW (klíčová část systému Efficient Dynamics). Funguje tedy na principu proměny části kinetické energie automobilu jedoucího setrvačností nebo takového, který právě zpomaluje. V té chvíli začne elektromotor nebo alternátor pracovat jako generátor proudu, který ale není ukládán do standardního akumulátoru nebo dodatečné sady baterek, ale právě do kondenzátoru.
Mazda uvádí, že jde o dvouvrstvý kondenzátor s velmi nízkým odporem, který se dokáže vybíjet a nabíjet v extrémně krátkém čase („během několika sekund“) a který používáním neztrácí svou kapacitu. Systém navíc obsahuje alternátor pracující s variabilním napětím 12-25 voltů a transformátorem stejnosměrného proudu DC/DC.
Takto získaná energie se nevrací zpátky ve formě síly urychlující automobil vpřed, ale je využívána čistě pro pohon klimatizace, audia a dalších elektrických systému, včetně dobíjení akumulátoru. Mazda tvrdí, že jejich technika dokáže v hustém provozu ušetřit deset procent paliva a je plně kompatibilní se systémem stop-start nebo technologií vypínání motoru při dojezdu ke křižovatce velmi nízkými rychlostmi (jako je vylepšení stop-start od Bosche).
Jednotka i-ELoop bude integrována do systému Skyactive, který kromě jiného optimalizuje proces spalování a jako celek má za úkol významně snížit spotřebu třeba benzínových modelů i bez použití přeplňování. Technika bude poprvé veřejně představena na tokijském autosalonu ve studii Takeri, která je předobrazem budoucí Mazdy 6.
Kondenzátor systému i-Eloop našel místo v konceptu ve spodní části motorového prostoru za levým světlem. Transformátor je ukrytý pod sedadlem řidiče.
Koncept Mazdy 6 zvaný zatím Takeri, který se představí příští týden v Tokiu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před hodinou - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 2 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 4 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 5 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 11:47 - HondaMan
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23