Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mazda i-ELoop: pomalu nabíjené akumulátory nahradí superkondenzátory
25.11.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Mazda vyvinula systém rekuperace brzdné energie ukládající elektřinu do zásobníku na bázi kondenzátoru. Pochlubí se s ním v konceptu nové šestky.
Japonská značka hrdě oznamuje, že tuto novinku (vůbec poprvé vyvinutou pro použití v osobním automobilu) začne sériově montovat do svých vozů již v roce 2012. Dala ji jméno i-ELoop, což je zkrácená forma z anglického spojení Intelligent Energy Loop - v překladu inteligentní energetická smyčka.
Aby nedošlo k omylu, i-Eloop nemá konkurovat klasickému hybridnímu ústrojí jako je to v Toyotě Prius nebo Hondě Insight, ale dále posouvá pouze techniku inteligentního ovládání alternátoru známou dnes třeba z vozů BMW (klíčová část systému Efficient Dynamics). Funguje tedy na principu proměny části kinetické energie automobilu jedoucího setrvačností nebo takového, který právě zpomaluje. V té chvíli začne elektromotor nebo alternátor pracovat jako generátor proudu, který ale není ukládán do standardního akumulátoru nebo dodatečné sady baterek, ale právě do kondenzátoru.
Mazda uvádí, že jde o dvouvrstvý kondenzátor s velmi nízkým odporem, který se dokáže vybíjet a nabíjet v extrémně krátkém čase („během několika sekund“) a který používáním neztrácí svou kapacitu. Systém navíc obsahuje alternátor pracující s variabilním napětím 12-25 voltů a transformátorem stejnosměrného proudu DC/DC.
Takto získaná energie se nevrací zpátky ve formě síly urychlující automobil vpřed, ale je využívána čistě pro pohon klimatizace, audia a dalších elektrických systému, včetně dobíjení akumulátoru. Mazda tvrdí, že jejich technika dokáže v hustém provozu ušetřit deset procent paliva a je plně kompatibilní se systémem stop-start nebo technologií vypínání motoru při dojezdu ke křižovatce velmi nízkými rychlostmi (jako je vylepšení stop-start od Bosche).
Jednotka i-ELoop bude integrována do systému Skyactive, který kromě jiného optimalizuje proces spalování a jako celek má za úkol významně snížit spotřebu třeba benzínových modelů i bez použití přeplňování. Technika bude poprvé veřejně představena na tokijském autosalonu ve studii Takeri, která je předobrazem budoucí Mazdy 6.
Kondenzátor systému i-Eloop našel místo v konceptu ve spodní části motorového prostoru za levým světlem. Transformátor je ukrytý pod sedadlem řidiče.
Koncept Mazdy 6 zvaný zatím Takeri, který se představí příští týden v Tokiu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
před 10 hodinami - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 00:05 - abgx1
- Pneu koutek 04.17. 23:53 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB