Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mazda i-ELoop: pomalu nabíjené akumulátory nahradí superkondenzátory
25.11.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Mazda vyvinula systém rekuperace brzdné energie ukládající elektřinu do zásobníku na bázi kondenzátoru. Pochlubí se s ním v konceptu nové šestky.
Japonská značka hrdě oznamuje, že tuto novinku (vůbec poprvé vyvinutou pro použití v osobním automobilu) začne sériově montovat do svých vozů již v roce 2012. Dala ji jméno i-ELoop, což je zkrácená forma z anglického spojení Intelligent Energy Loop - v překladu inteligentní energetická smyčka.
Aby nedošlo k omylu, i-Eloop nemá konkurovat klasickému hybridnímu ústrojí jako je to v Toyotě Prius nebo Hondě Insight, ale dále posouvá pouze techniku inteligentního ovládání alternátoru známou dnes třeba z vozů BMW (klíčová část systému Efficient Dynamics). Funguje tedy na principu proměny části kinetické energie automobilu jedoucího setrvačností nebo takového, který právě zpomaluje. V té chvíli začne elektromotor nebo alternátor pracovat jako generátor proudu, který ale není ukládán do standardního akumulátoru nebo dodatečné sady baterek, ale právě do kondenzátoru.
Mazda uvádí, že jde o dvouvrstvý kondenzátor s velmi nízkým odporem, který se dokáže vybíjet a nabíjet v extrémně krátkém čase („během několika sekund“) a který používáním neztrácí svou kapacitu. Systém navíc obsahuje alternátor pracující s variabilním napětím 12-25 voltů a transformátorem stejnosměrného proudu DC/DC.
Takto získaná energie se nevrací zpátky ve formě síly urychlující automobil vpřed, ale je využívána čistě pro pohon klimatizace, audia a dalších elektrických systému, včetně dobíjení akumulátoru. Mazda tvrdí, že jejich technika dokáže v hustém provozu ušetřit deset procent paliva a je plně kompatibilní se systémem stop-start nebo technologií vypínání motoru při dojezdu ke křižovatce velmi nízkými rychlostmi (jako je vylepšení stop-start od Bosche).
Jednotka i-ELoop bude integrována do systému Skyactive, který kromě jiného optimalizuje proces spalování a jako celek má za úkol významně snížit spotřebu třeba benzínových modelů i bez použití přeplňování. Technika bude poprvé veřejně představena na tokijském autosalonu ve studii Takeri, která je předobrazem budoucí Mazdy 6.
Kondenzátor systému i-Eloop našel místo v konceptu ve spodní části motorového prostoru za levým světlem. Transformátor je ukrytý pod sedadlem řidiče.
Koncept Mazdy 6 zvaný zatím Takeri, který se představí příští týden v Tokiu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 08:28 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch