Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mazda i-ELoop: pomalu nabíjené akumulátory nahradí superkondenzátory
25.11.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Mazda vyvinula systém rekuperace brzdné energie ukládající elektřinu do zásobníku na bázi kondenzátoru. Pochlubí se s ním v konceptu nové šestky.
Japonská značka hrdě oznamuje, že tuto novinku (vůbec poprvé vyvinutou pro použití v osobním automobilu) začne sériově montovat do svých vozů již v roce 2012. Dala ji jméno i-ELoop, což je zkrácená forma z anglického spojení Intelligent Energy Loop - v překladu inteligentní energetická smyčka.
Aby nedošlo k omylu, i-Eloop nemá konkurovat klasickému hybridnímu ústrojí jako je to v Toyotě Prius nebo Hondě Insight, ale dále posouvá pouze techniku inteligentního ovládání alternátoru známou dnes třeba z vozů BMW (klíčová část systému Efficient Dynamics). Funguje tedy na principu proměny části kinetické energie automobilu jedoucího setrvačností nebo takového, který právě zpomaluje. V té chvíli začne elektromotor nebo alternátor pracovat jako generátor proudu, který ale není ukládán do standardního akumulátoru nebo dodatečné sady baterek, ale právě do kondenzátoru.
Mazda uvádí, že jde o dvouvrstvý kondenzátor s velmi nízkým odporem, který se dokáže vybíjet a nabíjet v extrémně krátkém čase („během několika sekund“) a který používáním neztrácí svou kapacitu. Systém navíc obsahuje alternátor pracující s variabilním napětím 12-25 voltů a transformátorem stejnosměrného proudu DC/DC.
Takto získaná energie se nevrací zpátky ve formě síly urychlující automobil vpřed, ale je využívána čistě pro pohon klimatizace, audia a dalších elektrických systému, včetně dobíjení akumulátoru. Mazda tvrdí, že jejich technika dokáže v hustém provozu ušetřit deset procent paliva a je plně kompatibilní se systémem stop-start nebo technologií vypínání motoru při dojezdu ke křižovatce velmi nízkými rychlostmi (jako je vylepšení stop-start od Bosche).
Jednotka i-ELoop bude integrována do systému Skyactive, který kromě jiného optimalizuje proces spalování a jako celek má za úkol významně snížit spotřebu třeba benzínových modelů i bez použití přeplňování. Technika bude poprvé veřejně představena na tokijském autosalonu ve studii Takeri, která je předobrazem budoucí Mazdy 6.
Kondenzátor systému i-Eloop našel místo v konceptu ve spodní části motorového prostoru za levým světlem. Transformátor je ukrytý pod sedadlem řidiče.
Koncept Mazdy 6 zvaný zatím Takeri, který se představí příští týden v Tokiu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024
Živá témata na fóru
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 09:17 - HondaMan
- Onboard videa 04.25. 08:36 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz