Němci doslova znovu vynalezli kolo. Brzdy už nechtějí montovat tam, kde jsou dnes

Když se někdo pokouší znovu vymyslet dávno vymyšlené, s nadsázkou o tom říkáme, že chce znovu vynalézt kolo. Continental to ale tak trochu dokázal.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Němci doslova znovu vynalezli kolo. Brzdy už nechtějí montovat tam, kde jsou dnes

18.8.2017 | Petr Prokopec | 23 příspěvků

Když se někdo pokouší znovu vymyslet dávno vymyšlené, s nadsázkou o tom říkáme, že chce znovu vynalézt kolo. Continental to ale tak trochu dokázal.

Podle názoru finančního šéfa společnosti Continental, Wolfganga Schafera by zhruba za šest letech německé automobilky měly skončit s vývojem spalovacích motorů. Prim budou hrát vozy osazené alternativním hnacím ústrojím. Není to poprvé, co slyšíme obdobná slova, dosud se ovšem takto vyjadřovali hlavně politici bez odborných znalostí.

Názor Schafera bychom ale neměli brát na lehkou váhu, přeci jen Continental dodává řadě automobilek nejen pneumatiky, ale třeba i systémy na redukci emisí - finanční šéf by tedy mohl vědět, co se chystá. Je otázkou, co bude za pár let a co třeba v letech 2040 nebo 2050. Ovšem Continental se na budoucí vývoj připravuje a vyvíjí nová řešení.

Jedním z nich je nový koncept litého kola. Za názvem New Wheel Concept se skrývá několikadílný ráfek a jeho součástí jsou dokonce i brzdy, jejichž kotouče mají plánovánu stejnou životnost jako vůz. Elementární koncepce se nijak výrazně neliší od dnešních ráfků, středová hvězdice je stále uchycena k náboji kola. Nicméně zároveň je k ní uchycen i kotouč a brzdové třmeny jsou na něm nasazeny zvnitřku. Jejich účinek brzd je navýšen, jejich hmotnost však letí dolů. Stejně tak jsou zredukovány provozní náklady, neboť opotřebení mají podléhat pouze destičky.

Continental dále dodává, že nový design zároveň i snižuje náchylnost ke korozi, a to právě díky využití hliníku. Výrazné odlehčení ráfků vůči konvenčním snižuje hmotnost celého vozu, načež je třeba méně energie pro pohyb vozu. Tím je u elektromobilů navýšen dojezd, dále má koncepční kolo vylepšit schopnost regenerativního brzdění.

Výhod zde tedy opravdu nemáme málo, otázkou však je, kdy se nový typ ráfků dostane k běžným autům. Continental zatím neuskutečnil ani venkovní testy, stále tak nebylo v reálu ověřeno, zda brzdové kotouče skutečně vydrží tak dlouho, jak společnost prohlašuje. Stejně tak se můžeme ptát, zda jejich strukturu nenaruší poskakování po nerovnostech a jak se takové umístění kotoučů projeví na setrvačnosti kol.

Pokud Continental opravdu vyřeší všechny nejasnosti s touto konstrukcí spojené, bude mít k dispozici opravdu lákavý produkt. Zvláště když v případě nového ráfku by ono regenerativní brzdění mělo „sklízet“ více energie než klasický kotouč se třmenem umístěným na vnějšku. Zatím je tu ale ještě dost nezodpovězených otázek...

Němci doslova znovu vynalezli kolo. Brzdy už nechtějí montovat tam, kde jsou dnes - 1 - Continental New Wheel Concept 2017 prvni foto 01Němci doslova znovu vynalezli kolo. Brzdy už nechtějí montovat tam, kde jsou dnes - 2 - Continental New Wheel Concept 2017 prvni foto 02Němci doslova znovu vynalezli kolo. Brzdy už nechtějí montovat tam, kde jsou dnes - 3 - Continental New Wheel Concept 2017 prvni foto 03
Continental se pochlubil konceptem nového kola, které má být novým ideálem pro auta nějakým způsobem používající k pohonu elektřinu. Tedy alespoň dle tvrzení firmy, reálné testy ještě neproběhly

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 23 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše