Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci doslova znovu vynalezli kolo. Brzdy už nechtějí montovat tam, kde jsou dnes
18.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když se někdo pokouší znovu vymyslet dávno vymyšlené, s nadsázkou o tom říkáme, že chce znovu vynalézt kolo. Continental to ale tak trochu dokázal.
Podle názoru finančního šéfa společnosti Continental, Wolfganga Schafera by zhruba za šest letech německé automobilky měly skončit s vývojem spalovacích motorů. Prim budou hrát vozy osazené alternativním hnacím ústrojím. Není to poprvé, co slyšíme obdobná slova, dosud se ovšem takto vyjadřovali hlavně politici bez odborných znalostí.
Názor Schafera bychom ale neměli brát na lehkou váhu, přeci jen Continental dodává řadě automobilek nejen pneumatiky, ale třeba i systémy na redukci emisí - finanční šéf by tedy mohl vědět, co se chystá. Je otázkou, co bude za pár let a co třeba v letech 2040 nebo 2050. Ovšem Continental se na budoucí vývoj připravuje a vyvíjí nová řešení.
Jedním z nich je nový koncept litého kola. Za názvem New Wheel Concept se skrývá několikadílný ráfek a jeho součástí jsou dokonce i brzdy, jejichž kotouče mají plánovánu stejnou životnost jako vůz. Elementární koncepce se nijak výrazně neliší od dnešních ráfků, středová hvězdice je stále uchycena k náboji kola. Nicméně zároveň je k ní uchycen i kotouč a brzdové třmeny jsou na něm nasazeny zvnitřku. Jejich účinek brzd je navýšen, jejich hmotnost však letí dolů. Stejně tak jsou zredukovány provozní náklady, neboť opotřebení mají podléhat pouze destičky.
Continental dále dodává, že nový design zároveň i snižuje náchylnost ke korozi, a to právě díky využití hliníku. Výrazné odlehčení ráfků vůči konvenčním snižuje hmotnost celého vozu, načež je třeba méně energie pro pohyb vozu. Tím je u elektromobilů navýšen dojezd, dále má koncepční kolo vylepšit schopnost regenerativního brzdění.
Výhod zde tedy opravdu nemáme málo, otázkou však je, kdy se nový typ ráfků dostane k běžným autům. Continental zatím neuskutečnil ani venkovní testy, stále tak nebylo v reálu ověřeno, zda brzdové kotouče skutečně vydrží tak dlouho, jak společnost prohlašuje. Stejně tak se můžeme ptát, zda jejich strukturu nenaruší poskakování po nerovnostech a jak se takové umístění kotoučů projeví na setrvačnosti kol.
Pokud Continental opravdu vyřeší všechny nejasnosti s touto konstrukcí spojené, bude mít k dispozici opravdu lákavý produkt. Zvláště když v případě nového ráfku by ono regenerativní brzdění mělo „sklízet“ více energie než klasický kotouč se třmenem umístěným na vnějšku. Zatím je tu ale ještě dost nezodpovězených otázek...
Continental se pochlubil konceptem nového kola, které má být novým ideálem pro auta nějakým způsobem používající k pohonu elektřinu. Tedy alespoň dle tvrzení firmy, reálné testy ještě neproběhly
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 9 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 10 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz