Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci našli paradoxní řešení zničujících následků nehod elektrických aut
2.10.2019 | Mirek Mazal
Ačkoli se elektromobily zdají být oproti autům s nádržemi plnými benzinu či nafty bezpečnějšími z hlediska možných následků nehod, pravda to tak úplně není, i ony mohou ublížit. Němci už mají řešení - nechají je explodovat.
Zkonstruovat elektromobil nespočívá jen v nahrazení palivové nádrže bateriemi a spalovací pohonné jednotky elektromotorem. Proces vyžaduje rozsáhlé přepracování celé konstrukce včetně nového plánování rizik v případě dopravní nehody. Havárie konvenčního automobilu občas bývá doprovázena únikem paliva, což může vést k požáru, automobilky se ale s tímto nebezpečím naučily do značné míry pracovat. Elektrická auta jsou v tomto ohledu do značné míry stále neprobádaným územím.
Už jsme viděli řadu nehod zejména Tesel, po kterých došlo k explozím nebo vzplanutí akumulátoru, popř. k zasažení zbytku vozu elektrickým proudem. Baterie těchto vozů pracují s vysokým napětím v řádu stovek voltů, které se při nehodě také může „dostat ven” mimo uzavřený okruh. Pokud se například obnaží některý z vysokonapěťových vodičů a začne se dotýkat konstrukce karoserie, v podstatě to znemožní rychlý zásah záchranných jednotek a pro posádku to znamená smrtelné riziko.
Právě těmito následky se zabývá německá firma Bosch a nyní přišla s pozoruhodným řešením. V případě nehody nebude čekat, jak na následky zareaguje akumulátor, na nebezpečnou situaci sama zareaguje explozí.
To zní poněkud devastačně, v případě německých systémů ale půjde jen o drobné detonace, které spolehlivě přeruší vedení elektřiny, čímž výše zmíněnému zabrání. Zařízení tedy vstoupit do cesty spojení mezi akumulátorem a zbytkem vozu a právě explozí okamžitě přeruší fyzické připojení s baterii.
Nakonec to nebude první věc, co může na palubě auta řízeně explodovat. Forma i rychlost fungování této novinky může být připodobněna k aktivaci airbagů, kde člověk sotva postřehne okamžik nafouknutí a právě blesková reakce na vzniklou nehodu zabraňuje řadě jejích vážnějších následků.
Akumulátor elektromobilu (zde článek baterie Tesly při rozborce jednoho z nadšenců) se může při nehodě proměnit z dobrého sluhy ve zlého pána. Německé řešení řízenou explozí včas zajistí, aby k tomu nedošlo
Zdroje: Bosch, Aries RC@YouTube
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před hodinou - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nejnovější články
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před hodinou - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
včera - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva