Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci vyvíjí novou generaci světel. Už za rok a půl mají levně udělat z noci den
18.9.2018 | Mirek Mazal
Světlomety aut ušly za poslední dekády velký kus cesty, evoluce ale nekončí. Němci chystají dostupné řešení, které ještě více přiblíží noční jízdu denní.
Osvětlení vozů za poslední léta ušlo dlouhou cestu. Proměnila se všechna světla, přirozeně největší pozornosti se ale dočkaly přední lampy. První osvětlení aut cca v 80. letech 19. století zajišťoval acetylen a posledním hitem nejmodernějších technologii jsou laserové diody. Neustálé zlepšování svítivosti předních světel s sebou přineslo zvýšení bezpečnosti na silnicích, evoluce ovšem dál pokračuje a do příštích let se očekává další výrazné zlepšení.
Přesvědčen je o tom alespoň německý Continental. Technologický gigant spolupracuje se světelným specialistou Osram na vybudování nové generace světlometů vozidel, které by možnosti nejlepších dnešních aut dostaly za zlomek ceny k širokému spektru zákazníků. Snaží se tedy vyrobit plně přizpůsobitelná LED světla, která automaticky mění svůj a intenzitu paprsku v různých jízdních nastaveních po vzoru drahých matrixových a laserových systémů.
Po příchodu laserů to zní jako krok zpět, podle obou společností je ale jen tímto způsobem možné dostat v dohledné době na trh řešení, které bude dostupné širokému okruhu řidičů, neboť laserová světla by byla stále příliš drahá. Přesto se nemá jednat o ústupek z hlediska fungování - podle Němců budou nové světlomety osvětlovat prostor před vozem s takovou přesností a intenzitou, že řidič bude subjektivně vnímat jízdu v noci stejně jako tu ve dne.
To zní hodně ambiciózně, nové řešení toho ale má být schopno hlavně díky tomu, že si dovolí nechat ve tmě to, co není pro řidiče podstatné. Světla tak mají řidičům automaticky zvýrazňovat chodce a další zranitelné účastníky silničního provozu, mají lépe osvětlovat přechody a jiné výstražné značky na silnici. Z jistého úhlu pohledu by se tak jízda v noci mohla stát paradoxně bezpečnější než ta ve dne, kdy sice řidič vidí vše, je ale rušen mnoha pro něj nepodstatnými věcmi, které se v jeho dohledu odehrávají.
Nejnovější technologie Eviyos společnosti Osram využívá novou podobu pixelového LED světla pro vytvoření plně přizpůsobivého systému osvětlení, který je integrován do senzorů kolem automobilu. Propojení je prý navrženo tak, aby se zlepšilo chování stávajících LED diod. „Například lze mít v LED paprsku neosvětlenou oblast, což zabraňuje tomu, aby světlo zasáhlo určitá okna v budovách, kolem kterých vozidlo projíždí. V jiných případech je světelný tok místně zesilován tak, aby osvětlil jiné objekty, jako jsou například chodci,“ vysvětluje Annette Hebling z Continentalu.
Předpokládá se, že výrobní postup nové generace bude uveden do výroby v roce 2020, tedy už za méně než rok a půl a záhy se objeví i v prvním sériovém voze. Continental s firmou Osram pracují také na vývoji světel, která registrují chodce a další účastníky silničního provozu, a to pomocí technologie matrix a laserového osvětlení, které se již v některých prémiových modelech nachází. Anette Heblingová dodala: „U vozidel schopných rozpoznat chodce bude nová technologie osvětlení umět promítat obrazy, jako jsou přechody pro chodce, jestliže chodec vkročí na silnici.“
Společnost Continental tvrdí, že projekční technologie bude důležitá pro autonomní automobily, které budou muset komunikovat s ostatními účastníky silničního provozu i bez vůle řidiče. Máme se tedy na co těšit, na tomto poli je ještě pořád co zlepšovat. A to je třeba připomenout, jaký pokrok se na tomto poli odehrál - jízda v noci moderním autem dnes a před nějakými 30 léty jsou dvě zcela nesrovnatelné věci.
Budoucí generace vozidel bude využívat k efektivnějšímu osvětlení trasy i data z navigačního systému. Svítit má přesně tam, kam je třeba, a to intenzivněji, než dnes
LED-světla jsou už u dnešních aut široce dostupným řešením, novinka Continentalu a Osramu s nimi má ovšem pracovat ještě mnohem efektivněji
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva