Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se

25.2.2017 | Petr Miler | 15 příspěvků

Leckdo i v dnešních autech hořekuje nad tím, jak málo osvětlují silnici. Dokonalé to být nemusí, oproti minulosti je to ale nesrovnatelně lepší.

Auta z hlediska principu svého fungování zůstávají už více jak sto let prakticky stejná. Jenže jejich jednotlivé součásti se změnily do té míry, že vozy z počátku minulého století a ty dnešní nelze srovnávat v ničem a nijak. Jsou tu motory, převodovky, rozvodovky, kola, pneumatiky, interiéry, ovládací, prvky, komfortní i luxusní výbava a spousta dalších jednotlivostí, to všechno je pořád principielně stejné, snad každý soudný člověk ale tak nějak tuší, že výměnou sebeprimitivnějšího dnešního auta za nějaké sto a více let staré by si k lepšímu dopravnímu prostředku nepomohl.

Pravda, i s dávnými auty šlo jezdit rychle, vyžaduje to ale výjimečný um a i když to může být zábava, žádnou závratnou rychlost s takovým autem nevyvinete. A v odkazovaném případě jsme byli „už” v roce 1928, přesto „sportovní auto” mělo motor 1,5, jezdilo na pneumatikách připomínajících ty z dnešního bicyklu a kdybyste jej postavili vedle čehokoli moderního, zle by pohořelo. I naprosto obyčejná Škoda Rapid 1,2 TSI dnes dokáže dát Nordschleife pod 9 minut, a to k tomu vůbec nebyla stvořena. S tehdejším silničním sporťákem byste byli o minuly pomalejší, i když k tomu stvořen byl, nemluvě o tom, jak nebezpečné a nekomfortní by to ve srovnání s aktuálním autem bylo.

Říká se tomu evoluce a ačkoli je v posledních letech někdy až nesmyslně brzděna tržními omezeními soustředícími se na jediný aspekt vozu, normovanou spotřebu, kráčí mílovými kroky vpřed. A neprobíhá jen v ohledech jako jsou motory, podvozky či pneumatiky, ale i ve zdánlivě podružných záležitostech, jako jsou světla. Pravda, pokud jezdíte jen ve dne, příliš je neoceníte, při jízdě v noci jsou ale rozdíly obrovské.

Jakým vývojem světla od počátku automobilismu do dnešních let prošla, jsme se kdysi zabývali ve vlastním článku. Zpočátku, rozumějte ještě na přelomu 19. a 20. století, byly na autech pouhé acetylenové lampy, které se staraly o to, abyste při jízdě byli vidět, samotnému výhledu řidiče nepomáhaly prakticky nijak. Elektrické lampy se objevily na prvním produkčním voze v roce 1912 a první přelom přišel až ve 30. letech, kdy se objevily paraboly s integrovanými žárovkami.

Ani to ale nebyla žádná sláva a pravý průlom znamenala až léta 60. a příchod halogenových žárovek. Ty se do velké části aut montují ještě dnes, i tak ale fungují docela jinak než původní typy. Na začátku 90. let se pak začaly prosazovat xenony, které svítí až třikrát lépe než halogeny a poslední léta patří hlavně LED-světlům, která mají být oproti halogenům lepší dokonce pětkrát. Jestli dalším krokem budou lasery nebo ne, zůstává otázkou - někteří jim věří, jiní tvrdí, že s LED jdou ještě dělat divy a není moudré je opouštět.

Ať už ale další vývoj bude směřovat kamkoli, důsledky toho dosavadního si můžeme zmapovat velmi obrazně. Britské zastoupení Fordu totiž do jedné a té samé situace postavilo několik aut od roku 1908 do současnosti. A jde o docela typickou scenérii - auto jedoucí po noční městské silnici zkrápěné deštěm, přes níž se někdo snaží převést kolo. A podívejte se sami, jak lze takového člověka vidět dnes a jak jej (ne)bylo možné vidět před 109 léty.

Je třeba říci, že Ford není zrovna průkopníkem v oblasti světel, v historii mu nepatří prakticky žádné prvenství a dnes nenabízí extrémně vyspělá světla jako zejména německé prémiové značky. O to lépe ale můžeme vidět, kam se vývoj dostal i bez toho, aniž by automobilka měla k dispozici poslední vynálezy - v roce 1908 byste cyklistu přejeli, protože byste o něm ani pár metrů před ním neměli potuchy. V roce 1932 by byly vidět leda reflexní prvky (kdyby tehdy nějaké existovaly...), rok 1966 už ukázal aspoň kola, rok 1976 předvádí větší rozptyl světla a 1994 už velmi slušnou viditelnost. V aktuálním Mustangu pak už cyklistu vidíte skoro jako ve dne.

Podívejte se na to sami s pomocí přiložených fotek, je to vážně obrovský rozdíl...

Ford Model T - 1908

Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 1 - Svetla aut vyvoj 1908 2016 01

Ford Model Y - 1932

Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 2 - Svetla aut vyvoj 1908 2016 02

Ford Anglia - 1966

Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 3 - Svetla aut vyvoj 1908 2016 03

Ford Fiesta - 1976

Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 4 - Svetla aut vyvoj 1908 2016 04

Ford Mondeo - 1994

Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 5 - Svetla aut vyvoj 1908 2016 05

Ford Mustang - 2016

Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 6 - Svetla aut vyvoj 1908 2016 06

Klíčové mezníky vývoje světel automobilů obrazem

Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 7 - histsvet acetylen 03Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 8 - histsvet elektrina 02Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 9 - histsvet sealed beam 02Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 10 - histsvet halogen 03Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 11 - histsvet xenon 01Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 12 - Audi RS7 hlavni svetla LED PerexJak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 13 - histsvet laser 02

Zdroj: Ford UK

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 15 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše