Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Porsche InnoDrive: nový adaptivní tempomat zvládne v zatáčkách až 0,7 G
5.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová technologie měla původně pouze spořit palivo, nyní však nabízí i zábavu za volantem. Jen potřebuje podrobnou digitální mapu silnic.
Současné adaptivní tempomaty již zvládnou celou řadu věcí od sledování odstupu od vpředu jedoucího vozidla až po samočinnou aplikaci brzd. Některé pak dokonce mohou i zatáčet, čímž se začínají blížit autopilotům. To ovšem není nic proti technologii, kterou momentálně vyvíjí Porsche a jež by měla být dostupná do konce této dekády. Systém InnoDrive (neboli Innovative Drive čili průkopnická jízda) by totiž měl v zatáčkách zvládnout přetížení až 0,7 G. Díky technice tak bude řada řidičů vystavena větším silám, než jakých by dosáhli sami.
Umožñují to zejména dvě funkce zakomponované do navigace. Ta první měří úhel sklonu vozovky, druhá rádius zatáčky. Vůz si díky těmto datům zvládá vytvořit třídimenzionální obraz konkrétního úseku vozovky, na kterém řidiči umožní dosáhnout v průměru 0,5 G, v případě zvoleného jízdního režimu Dynamic (k dispozici jsou ještě módy Comfort a Eco) pak počítá s výše zmíněnou maximální hodnotou bočního přetížení. Stejně jako u standardních tempomatů je přitom automaticky ovládán plyn a brzdy, řidič tak pouze otáčí volantem.
Vyjma zajímavých jízdních zážitků se ovšem technika snaží rovněž o úsporu paliva, z toho důvodu ostatně vývoj systému InnoDrive v roce 2007 začal. Podle německé automobilky by v reálném světě mělo docházet ke snížení žíznivosti o 10 procent, zatímco doba dojezdu se má zkrátit o dvě procenta. Klíčem je přitom minimalizace decelerování při vjezdu do zatáčky (proto tu máme ono velké přetížení) a logicky i následná minmalizace akcelerace na výjezdu.
Systém byl zároveň nastaven tak, aby počítal s krátkým plnohodnotným sešlápnutím plynu, než dojde k povolení pedálu. Během přibližování k městským zástavbám je pak aplikováno tzv. „plachtění“, tedy jízda na neutrál, po které nenásleduje prudké, ale naopak plynulé zpomalení až na povolený limit. Do budoucna se přitom počítá i s tím, že technologie bude reagovat na semafory a rozhodně tak nedupne na plyn ve chvíli, kdy má naskočit červená.
Všechny tyto vlastnosti jsou přitom závislé na datech pocházejících od šesti různých zdrojů. Tím prvním je radar umístěný v čelní masce, který počítá s většími vzdálenostmi a sleduje chování řidičů před vámi. Druhým je pak kamera uchycená na čelním okně, která detekuje dopravní značení a monitoruje okolní dopravu. Do třetice tu pak máme digitální mapu, jež zahrnuje i ty nejmenší podrobnosti včetně zmiňovaného sklonu vozovky.
Kromě toho systém spoléhá také na řadu senzorů, které sledují jak silniční podmínky, tak i chování vozidla. Monitorována je přitom jak hmotnost a její balanc, tak i síly, které na vás působí během zrychlení či v zatáčkách. Do pětice tu pak máme palubní počítače, jež měří efektivitu provozu, posledním dílkem skládačky je pro změnu tlačítko na středovém tunelu, které umožňuje onu volbu tří jízdních režimů, již uzpůsobuje odezvu motoru a převodovky.
Ve výsledku tedy systém InnoDrive vychází ze stejných principů jako běžné adaptivní tempomaty, jen vám dopřeje lepších zážitků za volantem. V rámci reálného využití je tu ovšem jeden zásadní problém, a to je ona digitální mapa. Porsche má totiž aktuálně zmapován pouze zhruba 23kilometrový úsek silnice v okolí Weissachu. Mimo tuto vozovku jste tedy již odkázáni sami na sebe, tedy v rámci onoho přetížení v zatáčkách.
Je přitom otázkou, zda do konce dekády budou veškeré dopravní komunikace zmapovány natolik dokonale, abyste systému mohli kdykoliv a kdekoliv svěřit svůj život. Možná i proto jsou prozatím testovací prototypy vybaveny velkým červeným tlačítkem, na které dosáhne každá osoba ve voze a které technologii InnoDrive ihned deaktivuje.
Systém InnoDrive je nyní testován na Porsche Panamera Turbo S, které bylo dříve služebním vozem Waltera Röhrla
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 6 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 7 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 8 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 10 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva