Porsche InnoDrive: nový adaptivní tempomat zvládne v zatáčkách až 0,7 G

Nová technologie měla původně pouze spořit palivo, nyní však nabízí i zábavu za volantem. Jen potřebuje podrobnou digitální mapu silnic.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Porsche InnoDrive: nový adaptivní tempomat zvládne v zatáčkách až 0,7 G

5.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Porsche InnoDrive: nový adaptivní tempomat zvládne v zatáčkách až 0,7 G

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nová technologie měla původně pouze spořit palivo, nyní však nabízí i zábavu za volantem. Jen potřebuje podrobnou digitální mapu silnic.

Současné adaptivní tempomaty již zvládnou celou řadu věcí od sledování odstupu od vpředu jedoucího vozidla až po samočinnou aplikaci brzd. Některé pak dokonce mohou i zatáčet, čímž se začínají blížit autopilotům. To ovšem není nic proti technologii, kterou momentálně vyvíjí Porsche a jež by měla být dostupná do konce této dekády. Systém InnoDrive (neboli Innovative Drive čili průkopnická jízda) by totiž měl v zatáčkách zvládnout přetížení až 0,7 G. Díky technice tak bude řada řidičů vystavena větším silám, než jakých by dosáhli sami.

Umožñují to zejména dvě funkce zakomponované do navigace. Ta první měří úhel sklonu vozovky, druhá rádius zatáčky. Vůz si díky těmto datům zvládá vytvořit třídimenzionální obraz konkrétního úseku vozovky, na kterém řidiči umožní dosáhnout v průměru 0,5 G, v případě zvoleného jízdního režimu Dynamic (k dispozici jsou ještě módy Comfort a Eco) pak počítá s výše zmíněnou maximální hodnotou bočního přetížení. Stejně jako u standardních tempomatů je přitom automaticky ovládán plyn a brzdy, řidič tak pouze otáčí volantem.

Vyjma zajímavých jízdních zážitků se ovšem technika snaží rovněž o úsporu paliva, z toho důvodu ostatně vývoj systému InnoDrive v roce 2007 začal. Podle německé automobilky by v reálném světě mělo docházet ke snížení žíznivosti o 10 procent, zatímco doba dojezdu se má zkrátit o dvě procenta. Klíčem je přitom minimalizace decelerování při vjezdu do zatáčky (proto tu máme ono velké přetížení) a logicky i následná minmalizace akcelerace na výjezdu.

Systém byl zároveň nastaven tak, aby počítal s krátkým plnohodnotným sešlápnutím plynu, než dojde k povolení pedálu. Během přibližování k městským zástavbám je pak aplikováno tzv. „plachtění“, tedy jízda na neutrál, po které nenásleduje prudké, ale naopak plynulé zpomalení až na povolený limit. Do budoucna se přitom počítá i s tím, že technologie bude reagovat na semafory a rozhodně tak nedupne na plyn ve chvíli, kdy má naskočit červená.

Všechny tyto vlastnosti jsou přitom závislé na datech pocházejících od šesti různých zdrojů. Tím prvním je radar umístěný v čelní masce, který počítá s většími vzdálenostmi a sleduje chování řidičů před vámi. Druhým je pak kamera uchycená na čelním okně, která detekuje dopravní značení a monitoruje okolní dopravu. Do třetice tu pak máme digitální mapu, jež zahrnuje i ty nejmenší podrobnosti včetně zmiňovaného sklonu vozovky.

Kromě toho systém spoléhá také na řadu senzorů, které sledují jak silniční podmínky, tak i chování vozidla. Monitorována je přitom jak hmotnost a její balanc, tak i síly, které na vás působí během zrychlení či v zatáčkách. Do pětice tu pak máme palubní počítače, jež měří efektivitu provozu, posledním dílkem skládačky je pro změnu tlačítko na středovém tunelu, které umožňuje onu volbu tří jízdních režimů, již uzpůsobuje odezvu motoru a převodovky.

Ve výsledku tedy systém InnoDrive vychází ze stejných principů jako běžné adaptivní tempomaty, jen vám dopřeje lepších zážitků za volantem. V rámci reálného využití je tu ovšem jeden zásadní problém, a to je ona digitální mapa. Porsche má totiž aktuálně zmapován pouze zhruba 23kilometrový úsek silnice v okolí Weissachu. Mimo tuto vozovku jste tedy již odkázáni sami na sebe, tedy v rámci onoho přetížení v zatáčkách.

Je přitom otázkou, zda do konce dekády budou veškeré dopravní komunikace zmapovány natolik dokonale, abyste systému mohli kdykoliv a kdekoliv svěřit svůj život. Možná i proto jsou prozatím testovací prototypy vybaveny velkým červeným tlačítkem, na které dosáhne každá osoba ve voze a které technologii InnoDrive ihned deaktivuje.


Porsche InnoDrive: nový adaptivní tempomat zvládne v zatáčkách až 0,7 G - 1 - Porsche InnoDrive 01Porsche InnoDrive: nový adaptivní tempomat zvládne v zatáčkách až 0,7 G - 2 - Porsche InnoDrive 02Porsche InnoDrive: nový adaptivní tempomat zvládne v zatáčkách až 0,7 G - 3 - Porsche InnoDrive 03Porsche InnoDrive: nový adaptivní tempomat zvládne v zatáčkách až 0,7 G - 4 - Porsche InnoDrive 04Porsche InnoDrive: nový adaptivní tempomat zvládne v zatáčkách až 0,7 G - 5 - Porsche InnoDrive 05Porsche InnoDrive: nový adaptivní tempomat zvládne v zatáčkách až 0,7 G - 6 - Porsche InnoDrive 06
Systém InnoDrive je nyní testován na Porsche Panamera Turbo S, které bylo dříve služebním vozem Waltera Röhrla

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.