Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč některé náklaďáky vozí kola ve vzduchu? Nejde o rezervy ani parádu navíc
10.9.2019 | Mirek Mazal
Na první pohled se může zdát, že jde o rezervní kola nebo doplněk ve stylu falešných pater domů rádoby bohatých lidí. Realitou ale není ani jedno, jde o řešení s ryze praktickým významem.
Některé nákladní automobily mají zdánlivě zbytečná kola navíc. Jedna či více os zvednutá pod nákladovým prostorem či dokonce nad korbou vypadají nepatřičně, skutečně tu ale nejsou pro případ defektu a nemají ani ozdobnou funkci.
Vysvětlení jejich účelu je jednoduché. Čím více použitelných náprav kamion má, tím těžší náklad je možné převážet. Ovšem s rostoucím počtem kol dotýkajících se vozovky klesá ovladatelnost celého vozu, roste valivý odpor a tím spotřeba a kvůli opotřebení pneumatik také náklady na provoz. V některých zemích se navíc platí mýto podle počtu používaných náprav.
Proto vzniklo řešení ve formě zvedacích náprav. Název vystihuje smysl, jelikož řidič si může většinou vybrat režim spuštění či vytažení připravených kol. Systém regulace používají především soupravy převážející těžký náklad jedním směrem a vracející se zpět s něčím lehčím nebo dokonce na prázdno.
Manažer pro segment stavebnictví firmy Volvo popsal základní faktory nastavitelného zařízení. „Přináší to spoustu výhod, mezi nimiž dominuje zejména úspora paliva. V porovnání se situací, kdy jsou všechna kola v kontaktu se zemí, může zvednutí druhé poháněné nápravy ušetřit až čtyři procenta pohonných hmot,“ sdělil Jonas Odermalm. Na kluzkých a měkkých površích může řidič zvednutím druhé poháněné nápravy zvýšit tlak na první zadní nápravu, čímž získá více přilnavosti a sníží tak riziko uvíznutí,“ přidal Jonas ještě jeden postřeh mimo ekonomické téma.
Dříve nápravy spouštěl řidič, dnes to často má na starosti automatický systém reagující na hmotnost nákladu či trakci primárních kol. Nejčastěji je nastavitelná technika spojena se vzduchovými měchy, ale stejnou funkci zapojení kol do práce umí obstarat i hydraulické technologie. Zvedací nápravy mohou dnes být dle potřeby vlečené nebo tlačené, řiditelné i pevné.







Typicky pneumatický, někdy i hydraulický systém dokáže zvednout celou nápravu nad silnici v momentě, kdy zkrátka není třeba
Řešení umí zvýšit trakci, zlepšit ovladatelnost, snížit spotřebu nebo i platby za mýto
Zdroje: Jalopnik, Youcar@Youtube,
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
Konec her: VW už volá po odložení zákazu spalovacích aut i konci jejich postupného vybíjení, doteď oficiálně trval na opaku
před hodinouVolvo po letech divokých sázek prudce upadá. Akcie firmy ztratily desetinu za den, polovinu za rok, 79 procent za tři roky
před 3 hodinamiCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včeraČíňané dál berou Evropanům vše, čím prosluli. Nabídnou dokonce nový třílitrový turbodiesel, se kterým tu snad všichni končí
včera
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha