Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč si dlouhým mírným brzděním jen ničíte auto? Termokamera osvětlí
22.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Stačí velice málo na to, aby se teplota brzdových kotoučů vyšplhala na trojcifernou hodnotu. Proto je také lze trvalým lehkým brzděním zničit.
Že se brzdy při používání zahřívají, ví každý, je to princip jejich činnosti - mění kinetickou energii auta na teplo prostřednictvím tření a tak snižují rychlost jeho jízdy. Že se můžou zahřívat opravdu hodně, až svítí, jistě také spousta lidí viděla na fotografiích, videích nebo televizních přenosech z různých závodů.
Při závodech je ale zatížení brzd extrémní, při běžné jízdě po silnici něčeho takového dosáhnete velice zřídka. Brzdy se však zahřívají docela dost i při zatížení naprosto minimálním. Ukazuje to video našeho přítele Jasona Fenskeho, který před objektivem termokamery sundal zadní kolo své Hondy S2000 a kameru namířil na brzdu. Pak nastartoval a okolo 3 000 otáček na jedničku začal lehce tahat za ruční brzdu.
I při takto nízkém zatížení - skutečné ostré brzdění dejme tomu ze 100 km/h by znamenalo zátěž nesrovnatelně větší - vidíme, že se teplota kotouče dostává až ke 140 °C. Samozřejmě nevíme, jak moc bylo za ruční brzdu taháno, na první převodový stupeň je násobení točivého momentu poměrně velké, ale výrazný pokles otáček motoru nezaznamenáváme.
Pozoruhodné je také to, že brzdová destička je výrazně teplejší než kotouč. A to, že hliníkový litý disk od brzdy přebírá část tepla a tak pomáhá s jejím chlazením. Samozřejmě za jízdy kolem kola a tedy i brzdy proudí mnohem víc vzduchu, než když zkoušíte něco takového v garáži, ale jako ukázka je video níže dostatečné.
Do podobného stavu dostanete brzdy i trvalým lehkým brzděním při sjíždění dlouhých kopců, což jsme kdysi zmiňovali mezi 9 věcmi, kterými si ničíte auto a možná o tom ani nevíte. Za takové situace je je vhodnější zkombinovat brzdění motorem s krátkými intervaly intenzivního sešlápnutí brzdového pedálu. Jinak se vám může stát, že před poslední zatáčkou se pedál propadne na pedál a zpomalení se nedočkáte.
Zdůrazňuje to také nutnost nezanedbávat výměnu brzdové kapaliny. Bod varu nové kapaliny DOT 3 je asi 200 °C, ale kapalina je hydroskopická, takže nasává vlhkost z okolního prostředí. Tím se její bod varu snižuje a když při ostrém brzdění její teplota překročí tuto hranici, dojde k varu a vzniku plynných bublinek. Z nestlačitelné kapaliny se stane stlačitelný plyn a brzdy ztratí velkou část své účinnosti. A to je to poslední, co chcete, když musíte ostře brzdit.
Brzdy se velmi rychle zahřívají až ke 140 °C, a to i když od nich v podstatě nic nechcete
Zdroj: Engineering Explained na YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nejnovější články
- Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
před 2 hodinami - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
před 3 hodinami - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
před 5 hodinami - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
před 6 hodinami - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva