Proč si dlouhým mírným brzděním jen ničíte auto? Termokamera osvětlí

(+ video) Stačí velice málo na to, aby se teplota brzdových kotoučů vyšplhala na trojcifernou hodnotu. Proto je také lze trvalým lehkým brzděním zničit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Proč si dlouhým mírným brzděním jen ničíte auto? Termokamera osvětlí

22.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Proč si dlouhým mírným brzděním jen ničíte auto? Termokamera osvětlí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Stačí velice málo na to, aby se teplota brzdových kotoučů vyšplhala na trojcifernou hodnotu. Proto je také lze trvalým lehkým brzděním zničit.

Že se brzdy při používání zahřívají, ví každý, je to princip jejich činnosti - mění kinetickou energii auta na teplo prostřednictvím tření a tak snižují rychlost jeho jízdy. Že se můžou zahřívat opravdu hodně, až svítí, jistě také spousta lidí viděla na fotografiích, videích nebo televizních přenosech z různých závodů.

Při závodech je ale zatížení brzd extrémní, při běžné jízdě po silnici něčeho takového dosáhnete velice zřídka. Brzdy se však zahřívají docela dost i při zatížení naprosto minimálním. Ukazuje to video našeho přítele Jasona Fenskeho, který před objektivem termokamery sundal zadní kolo své Hondy S2000 a kameru namířil na brzdu. Pak nastartoval a okolo 3 000 otáček na jedničku začal lehce tahat za ruční brzdu.

I při takto nízkém zatížení - skutečné ostré brzdění dejme tomu ze 100 km/h by znamenalo zátěž nesrovnatelně větší - vidíme, že se teplota kotouče dostává až ke 140 °C. Samozřejmě nevíme, jak moc bylo za ruční brzdu taháno, na první převodový stupeň je násobení točivého momentu poměrně velké, ale výrazný pokles otáček motoru nezaznamenáváme.

Pozoruhodné je také to, že brzdová destička je výrazně teplejší než kotouč. A to, že hliníkový litý disk od brzdy přebírá část tepla a tak pomáhá s jejím chlazením. Samozřejmě za jízdy kolem kola a tedy i brzdy proudí mnohem víc vzduchu, než když zkoušíte něco takového v garáži, ale jako ukázka je video níže dostatečné.

Do podobného stavu dostanete brzdy i trvalým lehkým brzděním při sjíždění dlouhých kopců, což jsme kdysi zmiňovali mezi 9 věcmi, kterými si ničíte auto a možná o tom ani nevíte. Za takové situace je je vhodnější zkombinovat brzdění motorem s krátkými intervaly intenzivního sešlápnutí brzdového pedálu. Jinak se vám může stát, že před poslední zatáčkou se pedál propadne na pedál a zpomalení se nedočkáte.

Zdůrazňuje to také nutnost nezanedbávat výměnu brzdové kapaliny. Bod varu nové kapaliny DOT 3 je asi 200 °C, ale kapalina je hydroskopická, takže nasává vlhkost z okolního prostředí. Tím se její bod varu snižuje a když při ostrém brzdění její teplota překročí tuto hranici, dojde k varu a vzniku plynných bublinek. Z nestlačitelné kapaliny se stane stlačitelný plyn a brzdy ztratí velkou část své účinnosti. A to je to poslední, co chcete, když musíte ostře brzdit.


Proč si dlouhým mírným brzděním jen ničíte auto? Termokamera osvětlí - 1 - Zahrivani brzd video dalsi 01Proč si dlouhým mírným brzděním jen ničíte auto? Termokamera osvětlí - 2 - Zahrivani brzd video dalsi 02
Proč si dlouhým mírným brzděním jen ničíte auto? Termokamera osvětlí - 3 - zahrivani brzd video ee 01Proč si dlouhým mírným brzděním jen ničíte auto? Termokamera osvětlí - 4 - zahrivani brzd video ee 02Proč si dlouhým mírným brzděním jen ničíte auto? Termokamera osvětlí - 5 - zahrivani brzd video ee 03Proč si dlouhým mírným brzděním jen ničíte auto? Termokamera osvětlí - 6 - zahrivani brzd video ee 04Proč si dlouhým mírným brzděním jen ničíte auto? Termokamera osvětlí - 7 - zahrivani brzd video ee 05Proč si dlouhým mírným brzděním jen ničíte auto? Termokamera osvětlí - 8 - zahrivani brzd video ee 06Proč si dlouhým mírným brzděním jen ničíte auto? Termokamera osvětlí - 9 - zahrivani brzd video ee 07Proč si dlouhým mírným brzděním jen ničíte auto? Termokamera osvětlí - 10 - zahrivani brzd video ee 08
Brzdy se velmi rychle zahřívají až ke 140 °C, a to i když od nich v podstatě nic nechcete

Zdroj: Engineering Explained na YouTube

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.