Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Renault 1,6 dCi Twin Turbo: 160 naftových koní z jedna-šestky
20.2.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Nová šestnáctistovka má dodávat pocit dvoulitru pod kapotou, ovšem se spotřebou nižší o čtvrtinu. Nabídne 100 koní z litru objemu.
Francouzi vyvinuli nový naftový motor. Je to nové, jak jinak než vznětové, dCi z řady Energy, které má poskytovat výkon a točivý moment dvoulitrů, navzdory „downsizingově” střízlivému objemu 1,6 litru. Spotřeba by však měla být oproti dvoulitrovým dCi nižší hned o čtvrtinu.
Nová turbodieselová jednotka 1,6 dCi těží v maximální míře z přeplňování typu twin-turbo a podle objemu vychází z jednoturbové varianty (130 koní, 320 Nm). Zdvihový objem 1 598 centimetrů krychlových zde dopřává řidiči až 160 koní (při tradičních 4 000 otáčkách) a točivý moment 380 Nm v kombinaci s nízkými emisemi a spotřebou. Systém vstřikování pracuje s tlakem 1 800 barů prý dokáže vyhovět právním předpisům o emisích, splňuje konkrétně emisní normu Euro 6b. Jednotce nechybí ani filtr pevných částic s funkcí regenerace.
S pomocí sekvenčně pracujících turbokompresorů dosáhl Renault relativně vysokého výkonu v nízkých a středních otáčkách otáčkách, což má zajistit pro řidiče větší radost z jízdy. Malé turbodmychadlo s nízkou setrvačností umožňuje rychlejší nástup výkonu pro svižnou akceleraci od volnoběhu až do středních otáček. 90 procent maxima točivého momentu je tedy dostupných už od 1 500 otáček, vrchol přichází jako u „jednoturba” při 1 750 ot./min.
Druhé turbodmychadlo přebírá otěže ve vyšších sférách otáček a snaží se, aby byl průběh výkonu hladký a lineární až k omezovači, aby motor naftově „neumřel“. Nevýhodu spatřujeme v tom, že pro nízký objem nelze zachovat křivku točivého momentu tak plochou, jako u dvoulitrů. Schválně se podívejte na graf, od 2 000 křivka už výrazněji padá.
Jednotka s měrným výkonem 100 koní na litr pracuje údajně vždy v rozsahu s optimální účinností. V tiskové zprávě Renault hovoří o svých zkušenostech na poli F1, které zužitkoval při stavbě této jednotky. Know-how prý bylo uplatněno při vymýšlení konceptu chlazení a pro snižování vnitřních třecích ztrát. Příčný systém proudění vody umožňuje účinnější chlazení spalovacích komor. U-profil pístních kroužků umožnil přizpůsobení se na změny teploty a tlaků, čímž získali tvůrci optimální kompromis mezi účinností a třením. Další třecí ztráty redukuje Renault úpravou vaček DLC (Diamond Like Carbon).
Renault prohlašuje, že je nová vznětová pohonná jednotka schopná statečně pohánět i vozy vyšších tříd a k dispozici bude pro modely segmentu D a E. Tím je jasné, že se to týká nové Laguny a možná i dlouho očekávaného nástupce Safranu. Kdy přesně motor přijde se tvůrci nezmiňují. Není ani jisté, zda se právě tento motor objeví v nové třídě C od Mercedesu či zda použije slabší verzi. Pravděpodobnost, že tomu tak zřejmě bude, tu je a malá zrovna není.
Nový motor nevypadá na papíře zle. Doufáme, že bude twin-turbové 1,6 dCi dobré i ve skutečnosti
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 4 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 6 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 7 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 8 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz