Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Švédové vyvinuli chytré katalyzátory, které autům přidávají až 300 koní výkonu
2.9.2019 | Mirek Mazal
Stále přísnější emisní normy značně komplikují technikům automobilek práci na zejména sportovních vozech, kterým ubírají ohromné porce výkonu. Koenigsegg ale ví, kudy z toho ven.
Emisní normy stále utahují oprátku nad konvenční pohonnou technikou aut, proto by se mohlo zdát na místě připravit se na konec éry trvající už 143 let. V roce 1876 vynálezce Nikolas August Otto sestavil první spalovací motor poháněný benzínem a dnes jsou technologie schopné stejným způsobem generovat výkon i přes tisíc koní u aut vhodných na denní použití. Nejvýkonnější modely to mají v posledních letech hodně složité, jejich čest se ale snaží ze všech sil zachránit švédský Koenigsegg.
Severská automobilka navzdory stále přísnějším pravidlům EU vymýšlí stále nové, vysoce výkonné agregáty opírající se o originální inovace. Revoluční systémy dovedou zajistit bezkonkurenční dynamiku zároveň s ohledy na všechna přísná omezení produkce nežádoucích emisí.
Snad každé moderní auto má minimálně dva katalyzátory. Jeden se nachází hned za motorem a je určen pro studené starty, druhý, hlavní, je dále ve výfuku. Dvě překážky za sebou zpomalují tok plynů z válců, protože se trubkou nedostanou přímou cestou ven, ale musí překonat pár ekologických filtrů. Ve výsledku vozu chybí část výkonu, zejména pak v nižších otáčkách, ostřejší chuť do otáček a bezprostřední reakce na plynový pedál.
Švédové od roku 2004 přestali používat běžnou sestavu a techniku čisticí vzduch za studena uložili do zvětšené komory umožnující její obtok při vyšších otáčkách. Jakmile se tedy hlavní katalyzátor ohřeje na funkční teplotu, jdou plyny okolo toho menšího a čistí je až hlavní filtr. Moderní Koenigseggy tedy vedou výfukové nečistoty při nízkém zatížení přes malý katalytický konvertor a ve vyšším tempu se spaliny čistí pouze v tom klasickém čili hlavním, nikdy ne v obou zároveň. Kdysi převratný vynález dovoluje motoru získat náskok asi 100 koní proti konkurenci.
Technici byli spokojeni, ale hledali další možnosti. V roce 2011 byl švédské automobilce přiznán patent na další technologii, která byla použita v extrémní verzi Agera RS. Tentokrát výfukový systém používá obtokové ventily pro nasměrování výfukových plynů na menší konvertor, po zahřátí ústrojí se zahřeje i hlavní katalyzátor a uzavřené klapky nasměrují škodliviny ze spalovacích komor přímo do něj. Takové vedení zplodin prý vede k ještě pozoruhodnějšímu navýšení výkonu - přidává prý až 300 koní oproti stavu, kdyby bylo použito konvenční čištění spalin.
Jen díky tomu tak může osmiválcové biturbo Koenigesggu o objemu 5,0 litru generovat až 1 360 koní (1 000 kW) výkonu, což je na tak „malý” motor neobyčejně vysoké číslo. Celé řešení je přitom velmi jednoduché a vychází vstříc jak emisním normám, jak potřebám zákazníků.
Koenigsegg tímto způsobem zapracoval na vedení spalin z motoru
Nejnovější systém s obtokovými ventily používá Agera RS
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 9 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 10 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva