Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry
9.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Motor V12 si můžete koupit, vážně výjimečný si ale musíte postavit. A proč ne rovnou ze dvou vynikajících japonských řadových šestiválců.
Mít auto s dvanáctiválcovým motorem je snem mnoha petrolheadů. Můžou si ho koupit, některé dvanáctiválce jsou dnes relativně levné, podíváte-li se na trh ojetin, jenže tu je také otázka údržby a ta už levná vážně nebude. A také nebudete mít nic vysloveně výjimečného, byť tuctový motor váš vůz pohánět nebude. Pokud budete toužit po něčem naprosto jedinečnému, musíte si takový motor sami postavit.
Don Groff z aglomerace Minneapolis-St. Paul v americké Minnesotě se pustil právě do takové stavby. Nespojuje ale dva 4,3litrové V6 od GM, které jsou v USA dost běžné, nýbrž se rozhodl spojit dva řadové šestiválce 1JZ od Toyoty. Oba jsou stejné, mají 24 ventilů a dvě vačkové hřídele a japanofilům se už při vyslovení onoho kódu jistě rozzářily oči - tyto řadové šestky se montovaly zejména pod kapotu modelu Supra, kde si vydobyly pověst zejména svou kvalitou a trvanlivostí.
Don Groff není ve stavbách automobilových součástek nováček. Zabývá se stavěním hotrodů, takže si umí poradit, i když potřebná věc neexistuje. Právě to se hodí při stavbě něčeho takového, protože V12 s úhlem sevření 120° ze dvou 2,5litrových japonských šestiválců vzniká dost pravděpodobně poprvé v historii. Mimo fabriku Toyoty rozhodně.
Kliková skříň a suchá olejová vana jsou samozřejmě vlastní výroby, systémy rozvodových a klínových řemenů také nejsou z obchodu, kovanou klikovou hřídel dodala firma Scat a s ní i ložiska používaná v osmiválcích Chevy 350. Z původní konstrukce motoru v podstatě zůstávají jen hlavy; bloky jsou také upravené, aby se daly na klikovou skříň nainstalovat. Ani hlavy na blocích ale nezůstaly úplně beze změny - jedna z nich je otočená, aby výfukové ventily směřovaly dovnitř V. To je opačně, než je u vidlicových motorů běžné, ale právě zde jsou turbodmychadla.
Teorie zněla, že motor dostane čtyři turba a z pěti litrů objemu bude dávat okolo 800 koní. Postupně však Don Groff došel k tomu, že budou lepší jen dvě dmychadla. Vyrobil tedy motané svody, které jsou samy o sobě skoro uměleckým dílem, a každá strana motoru má nyní jedno turbo - a pořádně velké, jak vidno i mezi obrázky. Jsou to kousky značky Garrett a každý prý stačí na 550 koní; zda ale bude výsledek mít 1 100 koní, je zatím otázkou.
Motor totiž ještě není hotový a také ještě není jasné, v čem bude jezdit. Původně byla idea namontovat ho do šasi starého pick-up trucku Chevrolet, který Donovi zatím jen překáží v garáži, ale zvítězila možnost postavení vlastního šasí, zatím. Motor v něm bude umístěn uprostřed, mezi řidičem a zadní nápravou, jak naznačuje jeden z obrázků. Převodovka bude manuální šestikvalt.
Don Groff na tomhle motoru pracuje už víc než rok a vždycky se objeví něco, co je potřeba změnit nebo vylepšit - třeba bylo nutno nastěhovat chladiče do míst, kde původně měla být palivová nádrž, takže ta se bude muset přemístit jinam a mít jiný tvar. Kousek šasi také musí být odnímatelný, aby se motor s převodovkou dal v případě potřeby vytáhnout ven.
Tenhle šikovný Američan si tak v podstatě staví své vlastní auto a dělá to doma v garáži. Navíc nepoužívá motor, který by si jen tak koupil od GM nebo Fordu, ale i ten vyrábí z velké části sám. A za to mu patří poklona a přání zdaru; až tahle věc bude jezdit, jistě to bude stát za to a nemůžeme se dočkat, až vám ji ukážeme v akci...




































Postavit V12 ze dvou řadových šestiválců je víc než náročný úkol
Zdroj: Reddit
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
6.11.2025
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- V Algarve vítězství Bezzecchiho na Aprilii, Bagnaia crash včera 14:46
- Vítězem Moto3 se stal Maximo Quiles včera 14:00
- V Portimau vyhrál Moto2 Moreira, 15. Salač včera 12:54
- Posledním mistrem světa MotoE se stal Alessandro Zaccone včera 09:00
- Vítězem Sprintu v Algarve Alex Marquez 8.11.2025
Nejnovější články
Ford dál dojíždí na pekelnou nekvalitu svých aut. Jen na Halloween rozjel další 3 svolávačky, letos je jich už 134
včera
Někdo vydělal miliony tím, že si před 33 léty koupil docela tuctové auto za 340 tisíc a nikdy ho ani nevybalil
včera
Tohle není jen krásná vzpomínka na původní Audi TT, ale do výroby nepuštěné monstrum schopné zesměšnit i kdejaké Ferrari
včera
Nevídané: Renault rozprodává svou vlastní sbírku muzejních aut. Prý nepotřebuje peníze, jen místo
včera
Mercedes ani 4 měsíce po zastavení výroby nedokáže rozprodat své nechtěné elektromobily, nabízí na ně slevy už přes 1 milion Kč
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.09. 14:10 - brnenska.odchytova
- Lampárna (stěžovatelna) 11.09. 13:47 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
- vyber motorky 11.08. 07:44 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 11.07. 15:31 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.07. 06:36 - řidičBOB
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
