10 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant

Auta s osmi- a dvanáctiválci nemusí být vyhrazena bohatým. Jejich ceny rychle klesají, jako ojetý pořídíte zajímavý stroj i za cenu Octavie.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

10 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant

6.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

10 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Auta s osmi- a dvanáctiválci nemusí být vyhrazena bohatým. Jejich ceny rychle klesají, jako ojetý pořídíte zajímavý stroj i za cenu Octavie.

Mít v garáži stroj s osmi- či dvanáctiválcovým motorem je snem většiny automobilových nadšenců, pokud ne úplně všech. Bylo tomu tak vždy, dvojnásob to ale platí dnes, kdy downsizing postihuje i dříve nemyslitelné sféry trhu, kdy z trhu překotně mizí objemné motory s atmosférickým plněním a kdy si tříválce nachází cestu i do docela velkých aut. Některým se líbí americké osmiválce se svým nezaměnitelným bubláním, jiným zase vyhovují motory italské, které svým jekotem ve vysokých otáčkách také jen tak za něco nezaměníte.

Dvanáctiválcové motory zase vynikají svým krásně hladkým chodem. Proto se montují do vrcholných grand tourerů a také do těch nejluxusnějších aut světa. Ne nadarmo jsou všechny dnešní vozy Rolls-Royce dvanáctiválcové a do vrcholových Audi, Mercedesů či BMW si motor s dvanácti válci také můžete pořídit. I z těchto důvodů jim nelze upřít jistou aristokratickou auru.

Jenže pochopitelně, ne každý si může dovolit nakráčet k nejbližšímu prodejci Mercedesu a objednat si zbrusu nové dvanáctiválcové kupé. Nebo osmiválcový supersport. Naštěstí i pro chudší nicméně existuje trh s ojetými automobily, na němž se ceny těchto vozů pohybují v docela jiných sférách - poptávka po těchto modelech je na trhu s ojetinami obecně velmi malá a jejich ceny letí dolů adekvátním způsobem.

Vybrali jsme tedy pro vás po pěti kouscích od každého motoru, jejichž koupí dostanete leckdy za cenu nové Octavie nebo Superbu stroj, který nepotkáte na silnici desetkrát denně, který nepotkáte možná ani jednou, pokud nemáte vážně velké štěstí. Většinou to totiž nejsou zrovna auta, kterými by lidé jezdili denně do práce.

Ovšem, údržba může být náročnější a ve spoustě případů tomu tak i je, zejména v případě dvanáctiválců, ale s tím je potřeba počítat a hlavně nekupovat nejlevnější kousky, protože ty mohou snadno spolknout na opravách statisíce. Ale už nezdržujme, tady je desítka zajímavých strojů, kterými si můžete udělat radost a kvůli jejichž koupi nemusíte zrovna vykrást banku. Alespoň většinou.

Relativně dostupná a zajímavá osmiválcová auta

Osmiválcových aut existuje ještě docela dost a mnohdy se dají pořídit za dobré peníze, proto neberte seznam níže jako nějaké dogma, ale spíš jako náš názor, návrh. Dají se najít Mercedesy E 500, pětková a sedmičková BMW nebo třeba i Ferrari a Maserati. A také Amerika toho nabízí skutečně spoustu, od pick-up trucků přes sedany po stroje jako Ford Mustang či Chevrolet Corvette. Některá z těchto aut, ale nejsou tak zajímavá nebo tak dobře dostupná v našich končinách, nás zaujala spíše tato.

1. Audi R8 V8

První generace Audi R8 tu je s námi už nějakých osm let, přišla v roce 2007. A předběhla svou dobu do takové míry, že stačila pouhá změna designu světel při faceliftu - a ani ta nebyla úplně nutná - a R8 stále vypadá jako nové auto. Je to stroj, který umí být beránkem, když potřebujete jen zajet pro rohlíky, ale zároveň vlkem, když to cestou z obchodu vezmete přes závodní okruh.

R8 patří k těm dražším na tomto seznamu, na ojetou je potřeba dobrý milion a půl. To v absolutním měřítku nejsou malé peníze, ale na poměry osmiválcových supersportů to mnoho opravdu není. Osmiválcovou verzi ale čeká konec a manuální převodovka bude s novou generací ta tam tím spíš, takže cena už nejspíš nebude klesat tak moc. Ideální čas pro koupi, podle mnohých zasvěcených názorů je V8 lepší než verze s desetiválcem.


10 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 1 - levne v8 audi r8 0210 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 2 - levne v8 audi r8 0310 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 3 - levne v8 audi r8 0410 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 4 - levne v8 audi r8 0110 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 5 - levne v8 audi r8 0510 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 6 - levne v8 audi r8 06

2. BMW M5 E39

M5 generace E39, vyráběnou mezi léty 1999 a 2003, nelze označit jako poslední M5 s osmiválcem, ale poslední M5 s atmosférickým osmiválcem a manuální převodovkou to je zcela jistě. Vznikla v době, kdy ještě byl moderní upsizing, nikoliv downsizing, takže ačkoliv její předchůdkyně měla řadový šestiválec, tenhle stroj má 4,9litrovou V8 o 400 koních. A také tehdy BMW M ještě znamenalo Motorsport, nikoliv Marketing.

Zrychlení na stovku za 4,9 vteřiny je dost dobrý čas i dnes a s odstraněným omezovačem rychlosti tyhle stroje zvládaly okolo 290 km/h. Nečekejte tu ale moc elektroniky, většinu práce musí odvést váš pravý kotník a cit pro vůz. To má výhody například v tom, že se s M5 E39 dá snadno a krásně driftovat. A to všechno klidně za půl milionu korun.

10 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 7 - levne v8 bmw m5 e39 0110 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 8 - levne v8 bmw m5 e39 0210 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 9 - levne v8 bmw m5 e39 0310 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 10 - levne v8 bmw m5 e39 0410 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 11 - levne v8 bmw m5 e39 0510 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 12 - levne v8 bmw m5 e39 06

3. Jaguar XK8

První generace nového XK, Jaguar XK8, spatřila světlo světa v roce 1996, tedy před téměř dvaceti lety, a vyráběla se do roku 2006. S označením X100 to byl nástupce modelu XJS a ze začátku měl nový čtyřlitrový motor Jaguar AJ-V8. A stejně, jak svým designem ohromil tehdy, je schopen zejména některým fanouškům rozklepat kolena ještě dnes. XK8 sází na eleganci, XKR přidává třeba výdechy na kapotě.

Čtyřlitr měl nějakých 290 koní a verze XKR posílala na kola díky kompresoru 370, obě pochopitelně přes automatické převodovky. 4,2litrové motory pod kapotou, které přišly v roce 2002, byly o něco silnější. Kdysi byly odpovídajícím způsobem drahé, dnes vám i na novější kousky bude stačit 400 tisíc korun.

10 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 13 - levne v8 jaguar xk8 0110 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 14 - levne v8 jaguar xk8 0210 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 15 - levne v8 jaguar xk8 0310 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 16 - levne v8 jaguar xk8 0010 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 17 - levne v8 jaguar xk8 0410 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 18 - levne v8 jaguar xk8 05

4. Pontiac GTO

Ovšem, Pontiac je americká značka a jméno GTO má u něj dlouhou a slavnou historii. O to víc mohli někteří fanoušci nad GTO čtvrté generace, které se ukázalo v roce 2004, ohrnovat nos. Je to totiž v útrobách Holden Monaro, stroj navržený a zkonstruovaný v Austrálii. A ve Velké Británii ho znají jako Vauxhall Monaro, což je jen jiné jméno pro Opel.

Jenže v Austrálii mají osmiválcová auta také velkou tradici, vzpomeňte například na Šíleného Maxe, hrdinu kultovních, i když možná trochu přeceňovaných filmů. A osmiválec pod kapotou Pontiacu GTO je 5,7litrový motor z rodiny LS, který pracoval i v Chevroletu Corvette. Výkony také hovoří jasnou řečí - 402 koní a 529 Nm pod plynem není málo a i když může GTO působit líně, dostane se vám pod kůži a maximálka 274 km/h také není vůbec špatná. Těchto strojů je v kontinentální Evropě jako šafránu, ale existují a na slušný kousek vám bude stačit nějaký půlmilion.

10 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 19 - 2004 pontiac gto 0210 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 20 - 2004 pontiac gto 0110 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 21 - 2004 pontiac gto 0410 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 22 - 2004 pontiac gto 0310 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 23 - 2004 pontiac gto 0610 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 24 - 2004 pontiac gto 05

5. Porsche 928

Velký grand tourer ze Zuffenhausenu měl kdysi nahradit ikonické Porsche 911, protože si automobilka byla dobře vědoma limitů motoru za zadní nápravou. 928 tedy dostala klasickou koncepci motoru vpředu a zadního náhonu a onen motor vpředu byl vidlicový osmiválec, zpočátku 4,7litrový, později pětilitrový a v nejvyšší verzi GTS, která je i na obrázcích, měl motor 5,4 litru a nějakých 340 koní.

A právě díky tomu, že to není 911, se tyto stroje dají sehnat za velmi dobré peníze. Hodně záleží na verzi, předfaceliftová 928 či 928 S se dá pořídit klidně okolo 350 tisíc korun, na GTS je třeba něco přes půl milionu. Pokud ale chcete manuál, kterých je naprostá menšina, bude potřeba si připravit větší sumy.

10 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 25 - porsche 928 gts 0210 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 26 - porsche 928 gts 0310 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 27 - porsche 928 gts 0410 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 28 - porsche 928 gts 0810 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 29 - porsche 928 gts 1110 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 30 - porsche 928 gts 14

Relativně dostupná a zajímavá dvanáctiválcová auta

U dvanáctiválců už to je horší, najít V12 za rozumné peníze tak snadné nebývá. I tak se ale může poštěstit narazit na třídu S od Mercedesu, mnichovskou řadu 7 či třeba Audi A8 nebo i Volkswagen Phaeton, které sice nemají motory striktně vidlicové, ale počet válců je správný a to je to hlavní. Anebo si můžete vybrat jeden z pěti strojů, které bychom zvolili my.

6. Aston Martin Vanquish

Pokud patříte k lidem, kterým se nejnovější Astony příliš nelíbí, pak může být Vanquish z let 2001 - 2007 tou správnou volbou. Je to stroj, který působí velmi svalnatě a ještě dnes vypadá moderně, snad i proto, že může být vnímán jako designový můstek mezi DB7 a DB9. A jezdil s ním James Bond ve filmu Dnes neumírej, posledním, kde se objevil Pierce Brosnan.

Šestilitrový dvanáctiválec pod kapotou posílá svých 450 koní, 520 v pozdější verzi Vanquish S, na zadní kola přes nikterak příjemný robotizovaný manuál, proto je vhodnější volit auta z konce životního cyklu. Aston nabízel i konverzi na manuální převodovku, ale za patřičnou sumu. Ani tak nebude Vanquish z nejlevnějších, ceny v posledních letech lehce narostly, takže je potřeba si připravit tak 2,5 milionu na slušný kousek.

10 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 31 - levne v12 aston martin v12 vanquish 0210 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 32 - levne v12 aston martin v12 vanquish 02a10 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 33 - levne v12 aston martin v12 vanquish 0310 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 34 - levne v12 aston martin v12 vanquish 0110 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 35 - levne v12 aston martin v12 vanquish 0410 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 36 - levne v12 aston martin v12 vanquish 05

7. BMW 850i

Nekonečně elegantní BMW řady 8 je stroj, na jehož nástupce fanoušci čekají už od roku 1999. Je to velký, těžký a pohodlný grand tourer, který měl sesadit z trůnu vrcholná kupé Mercedesu, známá pod označením CL. Byl to stroj technologicky velmi vyspělý, a to nejen na svou dobu - vrcholná 850CSi třeba měla natáčení zadních kol.

Řada 8 se vyráběla s osmiválcem o čtyřech litrech objemu ve verzi 840Ci anebo s V12, označený jako 850i, Ci a CSi. I k dvanáctiválci bylo možno si objednat manuální převodovku a dost lidí to také dělalo. Pochopitelně je nejlepší verze 850CSi, která je s 375 koňmi nejsilnější, ale také za ni zaplatíte nejvíc. Na slušný základní kousek však postačí půl milionu korun. Jen pozor na nejlevnější kousky, protože onen dvanáctiválec vyžaduje pečlivou údržbu, jinak se z něj stane bezedná díra na peníze za opravy.

10 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 37 - levne V12 bmw 850 0110 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 38 - levne V12 bmw 850 0210 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 39 - levne V12 bmw 850 0310 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 40 - levne V12 bmw 850 0410 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 41 - levne V12 bmw 850 0510 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 42 - levne V12 bmw 850 06

8. Ferrari 456

Tento trochu pozapomenutý stroj, který se vyráběl mezi léty 1992 a 2003, byl ve své době nejrychlejším produkčním čtyřmístným autem světa. Jen se do něj čtyři lidi vešli dost špatně - zadní sedadla tu byla spíš jen do počtu, ale v nouzi tam někoho odvezete. A také ještě teď, po více než dvaceti letech, vypadá velmi elegantně.

Jeho dvanáctiválec o 5,5 litrech objemu dával 442 koní, ale vzhledem k tomu, že to je grand tourer, dá se předpokládat, že se s ním většinou jezdilo klidně, takže by mohl být spolehlivý. Ale pořád je to Ferrari, takže se bude hodit kompletní servisní historie. Je to ale snad nejlevnější cesta, jak se dostat k aspoň trochu modernímu dvanáctiválcovému Ferrari - slušný kousek přijde na něco víc než milion korun.

10 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 43 - levne v12 ferrari 456 0310 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 44 - levne v12 ferrari 456 0410 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 45 - levne v12 ferrari 456m 0110 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 46 - levne v12 ferrari 456m 0210 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 47 - levne v12 ferrari 456m 0510 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 48 - levne v12 ferrari 456m 06

9. Lamborghini Murciélago

Nástupce Diabla a předchůdce Aventadoru není nijak staré auto a je to jedno z prvních, na kterém Lamborghini skutečně spolupracovalo s Audi. Výhodou budiž, že se Italové starali zejména o zevnějšek a Němci o vnitřnosti, takže je to auto navýsost krásné i dnes, čtrnáct let od uvedení na trh. Ve srovnání s Aventadorem je kulatější a není tak agresivní.

A na rozdíl od něj ho také můžete mít s manuální převodovkou. Je ale potřeba přijmout fakt, že spojka je spotřební materiál; jinak je Murciélago docela spolehlivé. Existuje prý i exemplář s více než 400 tisíci najetými kilometry. Stále je to Lamborghini, takže na slušný kousek je potřeba si připravit okolo 3 milionů korun. A také si dát pozor, než se s ním sžijete, protože může kousat.

10 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 49 - levne v12 lamborghini murcielago 0110 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 50 - levne v12 lamborghini murcielago 0210 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 51 - levne v12 lamborghini murcielago 0310 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 52 - levne v12 lamborghini murcielago 0410 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 53 - levne v12 lamborghini murcielago 0510 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 54 - levne v12 lamborghini murcielago 06

10. Mercedes-Benz CL 600

Druhá generace Mercedesu CL byla ve výrobě mezi léty 1999 a 2006 a montovaly se do ní i osmiválce, ale také dvanáctiválce a dokonce hned několik různých, ať už atmosférických, přeplňovaných anebo upravených u AMG. Ve všech verzích počítejte se špičkovým luxusem, je to stále v podstatě dvoudveřová třída S.

Design vznikl v 90. letech a oproti svému nástupci, prodávanému od roku 2006, je druhá generace mnohem více elegantní. A má velmi krásné zadní okno, které je pro spoustu příznivců hlavním důvodem, proč si CL 600 pořídit. Manuál tu nehledejte, ale atmosférický dvanáctiválec o 367 koních byl pod kapotou v letech 2000 - 2002. I těch je na prodej docela dost, ale je potřeba si připravit dobrých 400 - 500 tisíc korun; levnější CL 600 mohou být pasti na neinformované.

10 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 55 - levne v12 mercedes cl 600 0110 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 56 - levne v12 mercedes cl 600 0210 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 57 - levne v12 mercedes cl 600 0310 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 58 - levne v12 mercedes cl 600 0410 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 59 - levne v12 mercedes cl 600 0710 dostupných aut s motory V8 a V12: motorová šlechta nemusí stát majlant - 60 - levne v12 mercedes cl 600 06

Jak jsme už naznačili, v obou skupinách a zejména v té první narazíte na další zajímavé osmiválce za rozumné ceny, třeba BMW 645i předposlední generace, které bylo ještě k mání s manuální převodovkou. Pokud máte další zajímavé tipy, diskuze je vám k dispozici...

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše