Toto je prý lék na downsizing motorů, kompresor s variabilními otáčkami

24.2.2017 | Miro Mihálik | 8 příspěvků

Britský Torotrak našel zajímavé řešení na špatnou odezvu i průměrné výkony malých pohonných jednotek s turby - toroidní převodovku s dmychadlem.

Vypadá to, že mechanicky poháněné kompresory ještě neřekly ani v dnešním světě elektromobilů, hybridů a turbodmychadly přeplňovaných downsizingových motorů své poslední slovo. Tvrdí to alespoň britská společnost Torotrak, která v upraveném Fordu Focus představila nejnovější verzi svého systému nazvaného V-Charge.

Abychom byli konkrétní, měli bychom předně říci, že se na rozdíl od nejnovějších elektricky poháněných turbodmychadel (či kompresorů, chcete-li) vyžadujících napětí 48 voltů jedná o poněkud klasičtější kompresor klasicky roztáčený řemenem přímo od motoru. V čem je tedy jiný?

Ve srovnání s běžným Rootsovým dmychadlem o hmotnosti kolem deseti kilogramů má V-Charge jen 6 kg, ještě zajímavější je ale jeho vnitřní konstrukce. Torotrak spojil samotné dmychadlo s toroidní převodovkou s plynule proměnným převodovým poměrem. Místo kuželových kol jsou v tomto typu „variátoru“ třecí disky využívající ke vzájemné interakci tenkou vrstvu takzvané trakční kapaliny.

Výsledkem je jednotka schopná měnit své otáčky pomocí řídicího procesoru nezávisle na otáčkách motoru, jak je tomu u běžného kompresoru a navíc je zde za toroidní převodovkou také miniaturní planetová převodovka násobící výstupné otáčky na samotné dmychadlo v poměru 12,5:1.

Tohle řešení umožňuje roztočit kompresor a dosáhnou požadovaný plnící tlak vzduchu i při nízkých otáčkách motoru a celkově je možné dosáhnout až 88 125 otáček za minutu. Tvůrci tvrdí, že jejich řešení je ideální právě pro současné downsizingové benzínové i dieselové motory pro vylepšení odezvy na plyn, navýšení jejich výkonů a redukci oxidů dusíku a jako důkaz použili zmiňovaný Focus s litrovým tříválcem Ecoboost.

Pohonná jednotka dostala jiné turbodmychadlo, které ve spojení s V-Charge vytvořilo dvoustupňový systém přeplňování. Maximální produkovaný výkon agregátu se zvýšil ze 125 na 160 koní a poměrně značně stoupl také nejvyšší točivý moment ze 170 na 250 newtonmetrů při pouhých 1 200 ot./min. Průměrná spotřeba má být přitom o dvanáct procent nižší ve srovnání s přeplňovanou patnáctistovkou Fordu o podobném výkonu.

Pochopitelně je zde na místě otázka, jestli má význam „léčit” či „zachraňovat“ miniaturní motory ve chvíli, kdy i několik významných výrobců již přiznalo, že tohle není ta správná cesta. Každopádně technické řešení firmy Torotrak není omezeno pouze na litrové tříválce a docela si ho umíme představit i v kombinaci s jinými, poněkud smysluplnějšími pohonnými jednotkami. Jestli k tomu dojde, si budeme muset ještě chvíli počkat, ale Britové přiznávají, že zájem již projevilo několik výrobců a produkce by se mohla rozjet mezi lety 2020 až 2022.

Toto je prý lék na downsizing motorů, kompresor s variabilními otáčkami - 1 - Torotrak V-Charge Ford Focus 2017 02Toto je prý lék na downsizing motorů, kompresor s variabilními otáčkami - 2 - Torotrak V-Charge Ford Focus 2017 01
Výkony upraveného Fordu Focus vypadají impozantně, nebylo by ale smysluplnější prostě zvýšit objem motoru?

Miro Mihálik

Další zajímavé články:

Diskuze 8 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše