Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toto jsou nové detaily motoru 12,3 V16 se čtyřmi turby, překoná i 5 000 koní
24.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jediný produkční šestnáctiválec třetího tisíciletí dostal čerstvě ostřejší vačky a frézované hlavy válců. I bez nich měl s čtyřmi turby výkon přes 5 000 koní.
Máte-li rádi automobilové kuriozity, jistě vám neunikl Devel Sixteen - auto naprosto neznámé značky, které mělo mít šestnáctiválec o výkonu 5 000 koní. Nejeden bohatý petrolhead si chtěl postavit vlastní supersport, pár z nich to skutečně zkusilo a většina skončila u plánů, někteří pak s velkými dluhy. Devel ovšem dost pravděpodobně vyrobí aspoň něco. Třeba pak skončí jako Marussia, ale nechceme malovat četa na zeď.
Z velkoústých prohlášení o tisícovkách koní, tak typických pro začínající výrobce supersportů, se nakonec mohl stát „jen” přeplňovaný osmiválec LS o 800 či 900 koních, to už se stalo mnohokrát. Jenže tady to tak nebude. Koncem loňského roku jsme se dozvěděli, že pro Devel opravdu vznikl motor, kterému se po stránce výkonu nic na silnici nemůže rovnat, a to zdaleka. Byl to vidlicový šestnáctiválec o objemu 12,3 l se čtyřmi turby a výkonem přes 4 578 k - protože víc než tolik nedokázala použitá motorová brzda změřit.
Tohle může říci každý, jenže motor vyrobila věhlasná americká firma Steve Morris Engines, která se dlouhá léta zabývá stavbami těch nejextrémnějších motorů, třeba těch pro speciály na čtvrtmílové sprinty. S výkonem v řádech tisíců koní tedy má zkušenosti a těžko si bude kazit reputaci nesmyslnými výkřiky do médií. Nakonec motor i ukázala a zveřejnila také grafy z měření jeho výkonu.
Výše zmíněné má ovšem také jedno úskalí - zmíněný výkon motor dosáhl při použití benzínu o 117 oktanech. Na normální 93oktanový benzín zvládl 3 044 koní a 3 274 Nm. I to je ale dvojnásobek toho, co nabídne mocné Bugatti Chiron, a za Chironem stojí pokladnice koncernu Volkswagen, které se do Dieselgate zdály být téměř bezedné. Steve Morris sice tehdy ohlásil, že motor je hotový, podle čerstvých zpráv na něm ale pořád pracuje. Protože výkonu není nikdy dost.
Vylepšení, kterých se motoru nově dostalo, jsou ve skutečnosti dvě - nové frézované hlavy válců a nové vačkové hřídele s ostřejšími vačkami. Jak se to podepsalo na výkonu, zatím není známo, motor po úpravách ještě nebyl na brzdě. Můžeme se ale podívat na několik nových obrázků, na kterých si milovníci obrobených kovů přijdou na své - díly vypadají skutečně nádherně.
Je jasné, že s těmito úpravami se motor podívá ještě dále za hranici 5 000 koní na závodní palivo nebo ještě dále za 3 000 koní s běžným benzinem. Je to skutečně úchvatné dílo a pokud se někdy dostane do produkčního auta, těžko se mu bude rovnat cokoli z toho, co dnes známe. Takhle daleko je ale zatím jen motor, o zbytku Develu Sixteen zatím nemáme zprávy.
Nové hlavy a vačky pro motor Develu Sixteen jsou překrásnou podívanou
Pohled na motor jako celek i jeho další detaily též dokáže vzít dech
Devel Sixteen působí od prvního představení dost nevěrohodně. Jeho extrémní motor je ale skutečný a vzniká v rukou velmi zkušených techniků
Zdroj: Steve Morris Engines
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB