Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota odhaluje nové malé benziny 1,0 a 1,3, mají až o 30 procent nižší spotřebu
11.4.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Nová generace jednotek s vysokou účinností bude zavedena globálně do roku 2015. Zbraní má být Atkinsonův cyklus, vyšší komprese i optimalizované sání.
Japonská automobilka nemá ve svém portfoliu dostatek moderních pohonných jednotek, a tak musí žádat konkurenci o spolupráci. Nedávno jsme tak naznačili, že do své palety zařadí motory Skyactiv od Mazdy, ze kterých bude jako první těžit chystaná Mazda 2 příští generace. Jenomže se zdá, že to Japonci bez boje nevzdají - nové malé pohonné jednotky přímo d Toyoty jsou na cestě a dorazit mají už brzy.
Největší světová automobilka dnes oznámila, že pracuje na nové generaci motorů s vysokou účinností, která bude zavedena globálně do roku 2015. Tyto agregáty pak budou v blízké budoucnosti implantovány v celkovém počtu 14 variant do většiny modelů a to v rámci faceliftu. Japonská automobilka tvrdí, že jejich největší devízou se stane zcela mimořádně vysoká tepelná účinnost. Ta nám ukazuje, kolik tepelné energie je ve výsledku přededeno na výkon motoru, přičemž zároveň platí, že s jejím růstem klesá spotřeba paliva.
Zvýšení tepelné účinnosti chce Toyota dosahovat snížením ztrát a zlepšením procesu spalování paliva ve válcích, přičemž hodlá principiálně vycházet z jednotek, které najdeme v útrobách hybridních modelů. V té souvislosti zmiňuje nový benzinový agregát s objemem 1,3 litru, který se pochlubí 10procentní úsporu paliva. Z Priusu a Aurisu HSD si přinese Atkinsonův cyklus, jenž umožňuje zvýšit expanzní poměr a naopak snížit množství odpadního tepla (ztracené energie z tepla) pomocí vysokého kompresního poměru. Hodnota 13,5:1 by tedy zvýšila tepelnou účinnost, což by v konečném důsledku vedlo k menším nárokům na odběr paliva, a tedy nižší exehalace CO2.
Zvyšování účinnosti však bude údajně probíhat i dalšími cestami. Ty se projeví například v podobě optimalizace tvaru sacích kanálů, což má vyústit v lepší proudění (svislé víření) paliva ve spalovací komoře, tudíž i lepší smíchání se vzduchem. Dále se diskutuje o použití recirkulace výfukových plynů (EGR) s funkcí jejich chlazení a také o inteligentním elektronicky řízeném variabilním časováním ventilů (VVT-iE). To vše povede k další optimalizaci procesu spalování a ke snížení ztrát. Toyota se pochlubila, že nový motor bude o 15 procent úspornější než současné jednotky a dosahovat tedy bude účinnosti dokonce 38 procent. To by mimo jiné znamenalo absolutní rekord mezi sériově vyráběnými motory současnosti.
Kromě čtyřválcové třináctistovky se ještě zmíníme o dalším chystaném motorovém dílu, na kterém Toyota spolupracuje s Daihatsu. Aplikovala na něj vyjma Atkinsonového cyklu v podstatě vše, co už výše zaznělo. Jednolitrový benzinový motor má zvýšenou tepelnou účinnost o 37 procent kvůli optimalizacím sacího kanálu, chlazenému systému EGR a vysokému kompresnímu poměru. Vozidla vybavená touto maloobjemovou jednotkou dosáhnou s použitím start-stop systému údajně až o 30 procent nižší spotřeby paliva než současné agregáty. Zdá se, že se tedy nejen spořílci mají na co těšit.




Pokud Toyota opravdu využije veškeré poznatky z hybridních modelů, pak se dost možná díváme na nejúspornější benzinové motory nejbližší budoucnosti
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
dnesBMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
včeraMax Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
2.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Nový rekord Locatelliho v Suzuce 10:00
- Rozhodnutí IRRC se u mnohých setkává s nepochopením včera 20:00
- Oficiálně Moto2: MSi Racing se loučí s Ericem Fernandezem a představuje Unaie Orradreho včera 15:03
- Bez hvězd: Mistrovství světa superbiků hrozí vykrvácením včera 11:00
- WorldSSP Balaton Park, 3. den: Historická neděle pro Dánsko včera 10:25
Nejnovější články
Ojetá Škoda Fabia nestojí moc a levné jsou i její opravy. Navíc nabízí motory, o kterých se té současné ani nezdá
před 7 hodinamiNěmecké automobilky s brutálním propadem zisků čelí hororovému scénáři. Sami Němci shrnuli, co rozhodne o jejich osudu
před 8 hodinamiProdejce Fordu ztratil zábrany a řekl, proč byste systém start-stop měli vypnout před každou jízdou
před 10 hodinamiDva podvodníci obrali důvěřivce o 1,2 miliardy Kč s pomocí nejlepších aut planety. Spadla ale klec a teď jdou do o dražby
před 11 hodinamiJak hluboko lze klesnout? Mercedes začal odhalovat nové GLC a tahle absurdita je jeho maska
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva