Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l
3.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Stalo se skoro nemyslitelným, aby větší automobilka přišla s novým motorem bez přeplňování. Toyota to teď udělala a říká, že tím nekončí.
Pokud dnes nějaká větší automobilka představuje nový motor, můžete si vsadit na to, že bude přeplňovaný. Atmosférické motory jsou prakticky po smrti a někteří výrobci už léta nenabízí jediný motor bez turbodmychadla či kompresoru. Značky pochopitelně říkají, že tím snižují spotřebu, navíc přidávají i výkon. To druhé je nesporné, o tom prvním by šlo dlouze diskutovat - v testech normované spotřeby to funguje, v praxi ne vždy.
Evropa ovšem od letošního září pojede dle nového měřícího cyklu, ve Státech pro změnu řádí Donald Trump a mírní mnohdy nesmyslná opatření svého předchůdce. Na to již začínají automobilky reagovat, a to buď upsizingem, tedy navyšováním objemů pohonných jednotek, které dříve smrskly na minimum, tak případně návratem k atmosférickým jednotkám. A právě tímto směrem nyní míří Toyota.
Japonská automobilka tedy atmosféry nikdy zcela neopustila, zvláště ve Spojených státech. Pár menších přeplňovaných motorů už ale nabídla a očekávalo se, že bude dále kráčet tímto směrem. Nic takového se ovšem neděje, místo toho byl nově představen 2,5litrový čtyřválec, který si k poměrně vysokému výkonu nedopomáhá turbodopingem.
Toyota agregát nazývá Dynamic Force a dodává, že zamíří pod kapotu sedanu Camry modelového roku 2018. Vůči předchozímu provedení se objem i počet válců nikterak nezměnily, výkon ovšem navýšen byl. V základním provedení bude jednotka produkovat 204 koní a 250 Nm točivého momentu, v případě úrovně výbavy XSE pak 209 koní a 252 Nm. To oproti loňsku představuje nárůst o 26 koní a 19 Nm.
Daných změn bylo dosaženo především redukcí tření, zlepšením odvodu výfukových plynů, vylepšením chlazení a přepracováním sacího traktu. Tepelná účinnost motoru tak narostla na obdivuhodných 40 procent, což je v případě spalovacích motorů neskutečné číslo (při porovnání s elektromotory samozřejmě již tak působivé není, to je ovšem trochu jiný příběh).
Stran přepracování motoru došlo také na nahrazení šestistupňové převodovky novým osmistupňovým automatem. I ten má zásluhu na snížení spotřeby, která činí 8,1 l/100 km ve městě, 5,7 l mimo město a 6,9 l v průměru - dle realistických amerických testů, ne úsměvných evropských čísel. Vůči tomu předchozí Camry jezdila za 9,8/7,1/8,7 litru na sto kilometrů. A třeba takový Chevrolet Malibu s dvoulitrovým turbem si mimo město řekne o 7,1 l/100 km.
Je tedy evidentní, že potenciál atmosférických jednotek stále ještě nebyl vyčerpán, což je i důvod, proč Toyota již pracuje na šestiválcích a osmiválcích Dynamic Force. Nastal tedy čas návratu k jednotkám, z nichž bude profitovat především zákazník a nikoliv zákonodárci? To zatím nelze definitivně říci, jedna vlaštovka ještě jaro nedělá. Nicméně ještě nikdy v životě jsme jí neviděli tak rádi jako dnes, zvláště když Japonci říkají, že je jen první z hejna...
Toyota Camry modelového roku se chlubí novým 2,5litrovým čtyřválcem Dynamic Force, který nadále počítá s atmosférickým plněním. Vůči předchozí jednotce se dočkal vyššího výkonu, spotřeba však klesla
Zdroj: Auto News, Foto: Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 2 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nejčtenější články
- Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024 - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
28.3.2024 - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
28.3.2024 - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
28.3.2024 - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
28.3.2024