Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Víte, proč má Ferrari California tak ošklivá a hloupě umístěná brzdová světla?
27.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
U Ferrari běžně slouží jako brzdová světla ta horní, kulatá. U Californie tomu tak ale není a důvody tkví opět v jedinečném italském inženýringu.
Ferrari California, to moderní z roku 2009, už asi nezíská cenu za nejkrásnější Ferrari moderní historie. Příď je ještě docela atraktivní, o zádi to ale dost dobře říci nelze - hrana víka zavazadelníku je asi kilometr a půl nad asfaltem, vertikální dvojice koncovek výfuku vypadá jako z nějaké repliky a celé to vypadá jako šklebící se žába. To je ale to, čeho si všimne každý na první pohled, vrcholem bizarnosti je tu ještě něco jiného.
Jsou to brzdová světla a blinkry. Pokud jste někdy viděli Californii brzdit a nebo odbočovat, museli jste si toho všimnout. A nebo možná ani nemuseli, v čemž tkví jeden z problémů. Ani jedno z těchto světel totiž není v kruzích nahoře, kde jsou obrysovky a kde u Ferrari i další světla bývají, nýbrž o pořádný kus níže. Jsou tak z pozice výše sedícího řidiče v následujícím autě dost špatně vidět, navíc jsou v nevzhledném plastovém pásu a sama jsou nevzhledná - nepoužívají LED, což dále ubírá jejich vizuální atraktivitě i funkčnosti.
Vypadá to opravdu hodně zvláštně, jako by je tam někdo domontoval dodatečně. A podle informací Douga DeMura se přesně tohle stalo - u Ferrari až v příliš pokročilé fázi vývoje vozu zjistili, že u Californie na brzdová světla tak trochu zapomněli.
Nenechte se mýlit, nezapomněli na ně zcela, je to komplikovanější. Americká federální legislativa stanoví, že na autech vyrobených po roce 1968 nesmí být žádné důležité světlo, mj. tedy brzdové světlo a blinkr, umístěno na pohyblivé části karoserie. Má to svou logiku, pochopitelně bezpečnostní - pokud například nouzově zastavíte u krajnice na dálnici, necháte si puštěná světla a blinkry a při otevření zavazadelníku s nářadím začne obojí svítit pánu bohu do oken, je tu docela slušná šance, že vaše auto někdo přehlédne a narazí do něj.
Stabilně umístěná světla vlastně nejsou špatný nápad a dopady tohoto nařízení můžeme vidět na řadě amerických aut. Například u Fordu GT kvůli tomu zůstává zadní čelo na místě, i když se jinak pro přístup k motoru odklápí celá záď. A proto např.SUV značky Audi mají v náraznících druhou dvojici světel, která fungují, když otevřete páté dveře. Jindy zůstávají zhasnutá - až na mlhovky a couvačky, které tu mají standardní umístění. A proto mají některá další auta, např. Buick Regal, druhou dvojici světel schovanou na okraji zavazadelníku, aby mohla svítit na stejném místě, když otevřete víko.
U Ferrari si tohle neuvědomili, protože v historii jeho modelů se už dlouho žádnému vozu neodklápěla takhle velká část zádě - u Californie je to kvůli schování střechy. A v Evropě takové omezení neplatí. Auto tak bylo projektováno jako všechna ostatní, s jedním nebo nebo dvěma páry kulatých světel v horní části zadního čela, a automobilka až v příliš pokročilé fázi vývoje zjistila, že tohle umístění světel v USA neprojde. Výjimka nebyla průchozí a zásadní změna designu zádě už nebyla možná. A tak se vymýšlelo.
Řešení Italů bylo vpravdě italské - kdyby na to šli jako Němci, asi by se nikdo nedivil, jenže oni to udělali úplně jinak. Kruhy ve víku kufru nechali fungovat jen jako obrysovky a brzdová světla spolu se směrovkami umístili do nárazníku - o 40 cm níže, než je kdokoli očekává, navíc ve skutečně nepěkném balení. Pak byla brzdová světla začerněna, aby působila více jako součást nelakovaného plastu v nárazníku, což ale jen snížilo jejich už tak malou viditelnosti. A aby bylo zase lépe, vůz má ještě třetí brzdové světlo nahoře uprostřed, takže při brzdění svítí dva dolní halogeny jeden LED-pás nahoře.
Nemusíme tomuto příběhu věřit, jenže něco takového snad nemohlo vzniknout jinak než někdy absurdní italskou kreativitou. Ferrari mohlo daný problém vyřešit lecjak - mohlo to udělat jako Audi a nechat standardně svítit jako brzdová horní světla a dolní přidávat jen někdy. Mohlo nechat svítit všechna čtyři (resp. 5), mohlo vsadit na dolní LED, mohlo udělat kde co, aby to aspoň lépe vypadalo, ale automobilka to vyřešila dokonale bizarně - přidala dvě další světla, kterým odbyla vše, a ta horní prostě použila jen jako obrysovky.
Zní to potrhle, ale zapadá to do italských trápení nad některými technickými řešeními, schopnost dělat jednoduché věci složitě je Italům vlastní. Nakonec, nedávno jsme tu měli jiný podobný případ - Alfa Romeo 4C od stejného koncernu je asi jediné auto, u kterého na doplňování kapaliny do ostřikovačů potřebujete návod ve formě videa. A autoři jsou s tím zjevně spokojení, neboť Ferrari tenhle problém při faceliftu Californie neodstranili, jen trochu upravili.
Je třeba říci, že California není jediné auto, které má „provozní” brzdová světla v nárazníku, velmi podobně je má řešené i Mini Clubman, které v předchozí generaci volilo inteligentnější řešení. Jaký příběh stojí za nimi, nevíme, ten stojící za zádí Californie je velmi italský. A proto přes svou obecnou neuvěřitelnost docela dobře možný...
U Ferrari California jsou tohle vážně standardní a jediná brzdová světla, v evropské i americké verzi
Auto jsme v minulosti mohli dvakrát otestovat - jednou v modré v Itálii, podruhé v červené na českých silnicích
Facelift Californie na této bizarnosti nic podstatného nezměnil, i když teď řešení alespoň lépe vypadá
Zdroj: Doug DeMuro
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 9 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 10 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz