Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volkswagen připravuje revoluční benzinový motor s variabilní kompresí
28.3.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Údajný průlom v konstrukci motorů zajistí vyšší účinnost variabilní kompresí či elektrickým turbem.
Volkswagen nám poslední dobou servíruje spíše elektrická vozidla a všemožné plug-in hybridní modely. Na klasické spalovací jednotky však zřejmě nehodlá zanevřít, neboť jsou uhelným kamenem, na kterém velká většina technologii nadále bude stát. Horkou novinkou nejbližší budoucnosti se údajně stane technologie, která využije efektivnějšího motoru, jenž bude vybaven systémem variabilních kompresních poměrů. Těmito způsoby se prý můžeme dočkat dalšího růstu efektivity benzínových jednotek.
Podle technického ředitele Audi Ulricha Hackenbergra je to významná inovace žážehových motorů. Na nedávné výroční konferenci prozradil, že půjde o jednotky s „elektromechanickou asistencí přeplňování“ a proměnným kompresním poměrem. Také zdůraznil stále vzrůstající důležitost funkce plachtění (v podstatě jen vyřazování na neutrál u automatu při jízdě bez potřeby zapojení motoru) pro další úspory paliva, která je prováděna po rozepnutí spojek automatických skříní. Tu už ostatně koncern Volkswagen nějakou dobu využívá u řady modelů osazených dvouspojkovou převodovkou.
Hackenberg sice neuvedl žádné podrobnosti o tom, jak se Audi hodlá při vývoji popasovat s technologií proměnného kompresního poměru, ani kdy jí představí v sériové výrobě, ale údajně se jedná o svatý grál pro konstruktéry motorů. Schopnost měnit kompresi v závislosti na okamžitých požadavcích by mělo vést k významným nárůstům účinnosti. Nebude to však rozhodně poprvé, co se o něčem podobném hovoří. V roce 2000 nám přeci Saab ukázal přeplňovaný motor SVC, který vyžívá naklápění bloku ke změně objemu spalovacích komor, čímž dochází právě ke změně kompresního poměru. Novější návrhy ale počítají s jinými způsoby těchto změn a to údajně prostřednictvím řekněme „měnícího se“ klikového hřídele a ojnic.
Další revolucí má být přeplňování s elektrickou asistencí, které Audi demonstrovalo v roce 2012 v rámci své motoru V6 twin-turbo. Turbodmychadlo bylo roztáčeno při vyšších otáčkách klasicky výfukovými plyny, z těch nízkých, při nichž na to spalovací jednotka sama nestačí, mu však bylo k nárůstu plnícího tlaku dopomáháno elektricky. Tato technologie umožňuje přeplňovaným motorům pomáhat rychleji z nízkých otáček, přičemž největší přínos by měla pro malé dvou- a tříválcové motory.
Ještě se ale vraťme k funkci plachtění. Hackenberg tvrdí, že tato technologie má totiž největší rozkvět ještě před sebou a to, co už známé je údajně jen první fází ze čtyř. Druhou fází má být schopnost plachtit při rychlostech pod 6,5 km/h. Nejposlednější pak dokonce takový systém, který bude umožňovat jízdu na neutrál při jízdě ustálenou rychlostí, při jízdách z kopce nebo při dojíždění k semaforu, na kterém brzy padne červená.
Když si dáme vše dohromady a zkombinujeme elektrická turbodmychadla, variabilní kompresní poměr, deaktivaci válců a plachtění, kdykoli to bude jen trošku dávat smysl, pak dostáváme obrovský manévrovací prostor pro další snižování spotřeby a emisí. V reálu bychom se tak mohli dočkat třeba benzinových motorů, které svojí efektivitou budou reálně ohrožovat i naftové protějšky. Uvidíme, kam až se to Volkswagenu (respektive Audi) podaří v těchto ohledech dotáhnout. Proč ne? Takové systémy nás zajímají více než zatím stále utopická elektromobilita.
Koncern Volkswagen zřejmě experimentuje, jak by dále snížil emise. Jeho nové nápady však rozhodně nejsou výkřikem do tmy
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 2 hodinami - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 3 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 5 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 6 hodinami - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva