Volvo chystá benzínové čtyřválce s turbem i kompresorem. Jako úplný vrchol nabídky

Volvo chce kompenzovat menší počet válců a nižší objem svých motorů dvojitým přeplňováním ne nepodobným technologii twincharger od VW.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Volvo chystá benzínové čtyřválce s turbem i kompresorem. Jako úplný vrchol nabídky

14.3.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Volvo chystá benzínové čtyřválce s turbem i kompresorem. Jako úplný vrchol nabídky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Volvo chce kompenzovat menší počet válců a nižší objem svých motorů dvojitým přeplňováním ne nepodobným technologii twincharger od VW.

Švédská značka Volvo loni oficiálně oznámila, že „je čas zastavit počítání válců“. Jak asi tušíte, tak hlavně směrem nahoru. „Dokážeme, že downsizing motorů může jít ruku v ruce s očekáváním našich zákazníků zvyklých na luxus a požitek z jízdy,“ prohlásil při této příležitosti Peter Mertens, senior viceprezident pro vývoj a výzkum.

Jeho slova byla později potvrzena informacemi o nové generaci motorů nazvaných VEA (Volvo Environmental Architecture). Automobilka avizovala, že půjde maximálně o čtyřválce s přímým vstřikováním jak v benzínovém tak i naftovém provedení, které zvýší podíl unifikovaných součástek až na šedesát procent.

Nejnovějšího modelu V40 se toto rozhodnutí nedotklo. Zatím. Nový hatchback disponuje stávajícími pohonnými jednotkami a překvapivě se pod jeho kapotou objeví také přeplňovaný benzínový pětiválec T5 o výkonu 254 koní. Patrně se tak ale stane naposled. Všechna další Volva budou poháněna nejvýše čtyřválci a později i tříválcovými motory.

Prvním sériovým automobilem postaveným na zbrusu nové platformě SPA (Scalable Platform Architecture), která již s víceválcovými agregáty nepočítá, se stane nástupce modelu XC90 anebo příští limuzína S80. Jak už víme, Volvo chce chybějící objem a koně kompenzovat setrvačníkem FKERS (Flywheel Kinetic Energy Recovery System), akumulátory s elektromotorem v plug-in hybridech a samozřejmě přeplňováním.

Volvo má s nuceným plněním bohaté zkušenosti. Již nějakou dobu má v nabídce více turbomotorů než těch atmosférických a jeho konstruktéři zvládli v dieselech také sekvenčně zapojená turbodmychadla. Další vývoj švédsko-čínské automobilky se ovšem bude ubírat poněkud jinými cestičkami. Konkrétně těmi, které nedávno prošlapal a vzápětí začal opouštět německý koncern Volkswagen. Volvo totiž hodlá použít systém známý pod označením „twincharger“.

Stejně jako VW, také Volvo použije kombinaci turbodmychadla poháněného výfukovými plyny a mechanického kompresoru. V nízkých otáčkách se o okamžitý nárůst tlaku v nasávání má postarat kompresor, o něco později se pak připojí turbo, které ve vysokých otáčkách zajistí vyšší výkon.

Ačkoli to vypadá, že Volvo prostě okopírovalo technologii Volkswagenu, patrně to tak nebude. Švédové nezapomněli připomenout, že systém kombinovaného přeplňování používaly už před dvaceti lety jejich dieselové lodní motory série KAD.

Nic to ovšem nemění na skutečnosti, že to není úplně nejlepší zpráva pro ty, kteří měli pozitivní vztah k pěti-, šesti nebo osmiválcovým motorům Volva. Tím spíše, že se tak děje pouze pod vlajkou Bruselu a jeho systému pokut za „nadlimitní emise” CO2. Snad už ani nemá smysl opakovat, že ze strany zákazníků vozů jako je Volvo S80 nebo XC90 žádná poptávka po tak masivním downsizingu neexistuje...


Volvo chystá benzínové čtyřválce s turbem i kompresorem. Jako úplný vrchol nabídky - 1 - Volvo XC90 2014 01Volvo chystá benzínové čtyřválce s turbem i kompresorem. Jako úplný vrchol nabídky - 2 - Volvo XC90 2014 02
Volvo chystá benzínové čtyřválce s turbem i kompresorem. Jako úplný vrchol nabídky - 3 - Volvo XC90 2014 03Volvo chystá benzínové čtyřválce s turbem i kompresorem. Jako úplný vrchol nabídky - 4 - Volvo XC90 2014 04
První Volvo s novou generací motorů se stane nástupce současného modelu XC90

Zdroj: motorauthority.com

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.