Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volvo ukázalo revoluční řešení bezpečnosti aut. Nárazům odolají i bez použití oceli
2.11.2018 | Petr Prokopec
Švédové jsou posedlí bezpečností, té pasivní ale leckdy dávají přednost před aktivní, už kvůli vysokopevnostní oceli a její hmotnosti. Poslední novinka si ale poradí s nárazy i bez ní.
Volvo je proslulé bezpečností svých automobilů. Že jde o realitu a nikoli pouze marketing, dokazují nejen mnohé nárazové zkoušky, ale i skutečné nehody, ze kterých řidič Volv odešli jako zázrakem po svých. Dáno je to tím, že automobilka nikterak nešetří s vysokopevnostní ocelí. Ta sice zvyšuje hmotnost, pasivní bezpečnost ale zásadně zvyšuje.
V případě chystaného nového kupé Polestar 1 ale technici značky vstoupili na neprobádaný terén. A nikoliv jen proto, že sportovní divize byla od mateřské firmy separována a fungovat bude zcela samostatně. Základní konstrukce vozu totiž vysokopevnostní ocel zcela ponechává a nahrazuje ji karbonem zesílenými polymery. A to pro Švédy představuje novou výzvu.
Použitý materiál je diametrálně odlišný od standardní ocelové karoserie, která se v případě nárazu ohýbá. U karbonu je třeba počítat s praskáním či drcením, což vyžaduje jiný přístup. Švédové se proto museli naučit, jak bude reagovat na extrémní síly při případné havárii. Řada prototypů proto zamířila k interním nárazovým zkouškám, jež byly prováděny v různých rychlostech.
Klíčová přitom byla odolnost vozu při čelním nárazu, kdy bylo kupé posláno proti překážce rychlostí 56 km/h. Analýza po simulované havárii ukázala, že většina energie byla pohlcena deformačními strukturami. Zbytek absorbovaly karbonové panely, které ale zůstaly neporušeny.
„Z tohoto crash testu jsme opravdu nadšeni. První nárazová zkouška Polestar 1 byla jako expedice do neznáma. Byl to stěžejní bod při vývoji, neboť jsme si museli ověřit, že veškeré nápady a kalkulace, za jejich přispění bylo toto auto postaveno, jsou v pořádku - a ony byly,“ uvedl k výsledkům Thomas Ingenlath, šéf sportovní divize švédské značky.
Volvo tak otevírá novou kapitolu bezpečnosti aut, neboť své tradiční hodnoty by mohlo spojit i s mnohem nižší hmotností a všemi pozitivy, která z toho vyplývají. Vývoj vozu ale bude ještě chvíli pokračovat za použití 34 prototypů, které nyní automobilka používá. Snad všechny neskončí rozštípaná na trsátka, jako ten na záběrech níže...
Chystané sportovní kupé Volva s názvem Polestar 1 má již za sebou první crash testy. Ukazuje pravděpodobnou budoucnost pasivní bezpečnosti aut
Značka použila prototypy, které vznikly během ověřovací fáze výroby
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před hodinou - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 3 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 4 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 6 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- VZKAZY 04.26. 14:48 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23