Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Wankel není mrtvý. Nový rotační motor je lehoučký, spolehlivý a netrápí ho emise
17.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Rotační motor firmy Liquid Piston si zachovává výhody klasického Wankelu, jeho negativa ale potlačuje. Tento má necelé 2 kilogramy.
Ve světě plném emisních nařízení nemá Wankelův rotační motor mnoho šancí na úspěch. Nedávno byla řeč o 4 důvodech, proč musel Wankel zemřít, pořád se ale mluví o tom, že by se jednou ještě mohl vrátit. Na jeho vývoji stále pracuje Mazda, není ale jediná. O slovo se nyní přihlásila společnost LiquidPiston, která říká, že na slabá místa Wankelu vyzrála tak, že ho převrátila naruby. Kromě toho je také tenhle motor výrazně menší než cokoliv podobného.
Klasický Wankel má rotor ve tvaru trojúhelníku a spalovací komoru ve tvaru arašídu, jak ne zrovna odborně, ale docela trefně říká Alec Shkolnik z firmy LiquidPiston. Nový Wankel vyvinutý jeho firmou vypadá opačně - spalovací komora je trojúhelníková a rotor je tvaru buráku. Stále tu jsou tři komory u jednoho rotoru, podobně jako u klasického Wankelu.
Klíčový rozdíl je v tom, že zatímco u klasického Wankelu jsou vrcholová těsnění na rotoru, takže se velmi rychle hýbou, v motoru LiquidPiston jsou na vnějších stěnách spalovací komory. To znamená, že do spalovacích komor není potřeba vstřikovat olej, aby se těsnění mazala; olej tu je nejspíš veden jinudy. Takže většinu toho oleje nespálíte, což znamená menší spotřebu oleje a výrazně lepší emise.
Zbytek motoru si zachovává jednoduchost Wankelu - je tu jen rotor, připojený na excentrickou hřídel, vstřikovače paliva a olejové čerpadlo. Navíc je tu protizávaží, protože rotor není vyvážený - v jedné své straně má výfukový i sací port, takže je na téhle straně lehčí. Jak funguje, velmi dobře ukáže video níže; na jedné straně motoru jsou tři sací otvory, na druhé straně tři výfukové.
Kromě tohoto je novinkou také použití cyklu podobného Atkinsonovu, který používá např. spalovací motor v hybridním ústrojí Toyoty Prius. Princip v Priusu je ten, že sací ventil zůstává otevřený ještě chvíli ve fázi komprese, čímž v podstatě zmenší objem nasávaného vzduchu. U Wankelu firmy LiquidPistons bylo podobného efektu dosaženo přemístěním sacího portu.
Něco takového pochopitelně nevzniklo přes noc. Firma LiquidPiston na svém motoru pracuje dvanáct let a až teď má funkční prototyp. Je ale zatím malý - první zkouška mimo laboratoř byla v motokáře, kde výzkumníci nahradili klasický pístový motor o hmotnosti 18 kg svým Wankelem, který váží necelá dvě kila (1,81 kg) a dává asi 3 koně. Fungovalo to a právě přibližně desetinová hmotnost oproti klasickému spalovacímu motoru podobných parametrů je vyzdvihována jako jedna z klíčových výhod.
Tenhle konkrétní Wankel se aktuálně hodí např. pro sekačky trávy, elektrocentrály nebo i větší drony a i proto o něj má zájem americká DARPA, Agentura pro výzkum pokročilých obranných projektů, anglicky Defense Advanced Research Projects Agency. Do vývoje mj. investuje peníze.
Uplatnění v automobilech ale může přijít relativně rychle, ostatně motokára není stroj úplně jiné koncepce. Zatím by se tento nový Wankel mohl objevit v elektromobilech jako range extender, dalšímu využití se ale meze jistě nekladou. „Máme koncept motoru o výkonu 41 koní, který pracuje na naftu (dieselový Wankel už tu také byl - pozn. red.), váží asi 14 kg a vejde se do krabice o velikosti 25x20 cm. Mohl by být součástí elektromobilu pro masy, nabídnout dojezd, na který jsme zvyklí, a také rychlé doplňování paliva,” uvádí Shkolnik.
Pro nás je pochopitelně zajímavější představa použití tohoto motoru přímo pro pohon auta. I když to není úplně klasický Wankel, klíčové výhody tu zůstávají - hladký chod, malé rozměry, velmi nízká hmotnost a neobvykle vysoký výkon v poměru k tomu všemu. Představte si pár desítek kilogramů vážící motor dávající stovky koní. To vypadá na velmi zajímavou budoucnost...







Tohle je motor LiquidPiston, v podstatě Wankel naruby, možná budoucnost pohonných jednotek
Zdroje: Spectrum, Liquid Piston
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nejnovější články
Nové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
před 4 hodinamiVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
před 5 hodinamiŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
před 7 hodinamiNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
před 8 hodinamiVW poznává „kouzlo” prodeje elektromobilů. Čím víc jich prodá, tím víc prodělá, sám to přiznává
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1