Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Z jak velkého kopce byste museli jet, abyste Teslu Model S dobili jen tím?
12.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Elektromobily jsou s to rekuperovat kinetickou energii, takže jejich baterie lze teoreticky dobít jen jízdou z kopce. Existují na to ale dost vysoké hory?
Elektrická auta mají funkci rekuperace brzdné energie, tedy že při deceleraci či při jízdě z kopce nabíjí baterie. Jak moc, záleží na konstrukci každého elektromobilu, zejména pak na výkonu elektromotorů a dobíjecím výkonem, s nímž mohou pracovat akumulátory, s nějakou rekuprací ale pracuje každý. A je to jedna z podstatných výhod elektrických aut - zatímco u těch konvenčních skončí většina energie získaná výjezdem třeba na Grossglockner Hochalpenstrasse v brzdách či motoru a využít ji můžete jen pro samotnou cestu dolů či následnou jízdu na neutrál, u elektromobilů můžete nabít akumulátory i na další cestu.
I v České republice pochopitelně máme místa, kde lze této vlastnosti využít, zase tak moc toho ale v našich končinách nedobijete - opravdu dlouhé sjezdy jsou tu spíše výjimkou. Na Slovensku už je to lepší, ještě jinde na světě jsou ale větší hory, ze kterých vedou silnice. Třeba Pikes Peak v Coloradu, silnice na něj měří asi 20 kilometrů, nám bližší je třeba zmíněný Grossglockner je na tom s délkou podobně, byť je poněkud spletitější.
Otázkou ale je, jak vysoký kopec, resp. jak dlouhou cestu dolů byste ale potřebovali, abyste auto plně nabili jen rekuperací? Na tuhle otázku se pokusil odpovědět náš přítel Jason Fenske, který si za příklad vzal Teslu Model S 60, tedy verzi s nejmenším, 60kWh akumulátorem, a pustil se do počítání.
Jeho povídání tentokrát není až tak technické jako obvykle, spíš jde o matematiku. Nebudeme předstírat, že bychom to dokázali spočítat jako on, ale postup si popišme. Je potřeba převést kWh na jouly a znát hmotnost auta - 2 108 kg - a z ní je možné vypočítat, jak dlouho musí vůz jet z kopce, než dobije baterie z 0 na 100 %.
Jason se dostává k 10,445 km vysokému kopci - tedy ne 10 km dlouhé silnici, ale kopci s vrcholem ve výšce 10 445 m. n. m. A takový na Zemi není. Tohle číslo by navíc platilo, jen pokud by byla efektivita rekuperace 100 %. Ona však je asi jen 60 %, což znamená nutnost kopce vysokého 17 409 metrů - téměř dvakrát tolik, jako Mount Everest.
Při průměrném klesání 10 % by silnice z vrcholu k moři měřila lehce přes 174 kilometrů a celou tuto dobu by Model S musel rekuperovat energii na maximum, aby dobil baterie z nuly na 100 %. Samozřejmě, je to všechno jen teoretické, ale ukazuje to, co je reálně možné.
Přiblížíme-li se praxi, pak na už dvakrát zmíněném Grossglockneru lze na dráze 40,7 km mezi Kaiser-Franz-Josef Höhe a Fuchem sjet z nadmořské výšky 2 369 metrů do 815 metrů nad mořem, to je převýšení 1 554 m. U oné Tesly Model S byste tímto mohli dobít akumulátory - v ideálním, v praxi nerealizovatelném případě, není to pořád jen z kopce - o nějakých 9 %. Spása pro cestu zpět do České republiky to jistě bude, ale asi byste se nezlobili, kdyby vám někdo do konvenčního auta pod kopcem natankoval skoro desetinu nádrže...
Museli byste jet z kopce vysokého 17 409 m.n.m s 10% klesáním až k moři, abyste dobili 60 kWh akumulátory Modelu S. V praxi půjde dosáhnout sotva na desetinu
Tahle Tesla má 90kWh baterie, kopec by musel být ještě o půlku vyšší
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 8 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 10 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 11 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva