První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou

(+ videa) Hybridy u nás mají pověst utopických ekovýstřelků. Hybridní BMW 3 má ale výkon starší M3 a spotřebu 335d. Je to utopické?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou

31.8.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Hybridy u nás mají pověst utopických ekovýstřelků. Hybridní BMW 3 má ale výkon starší M3 a spotřebu 335d. Je to utopické?

Pohonná jednotka netroškaří

Na první pohled může tato trojka vyvolat myšlenky o hybridním megalomanství. Už tak hodně silný agregát 3,0 R6 turbo z modelu 335i o výkonu 225 kW (306 koní) doplnil elektromotor umístěný mezi motorem a převodovkou, která dává dalších až 40 kW (55 koní). Dohromady sice nevygenerují až 265 kW, jak by se mohlo zdát, výsledných 250 kW (340 koní) ale z hybridní verze beztak dělá vůbec nejsilnější trojku F30 do příchodu nové M3.

Přesto, že jde o docela drsná čísla, je možné tento hybrid počastovat slovem „mild”, tedy jemný. Ne snad, že bych měl při pohledu na jeho barvu podobnou kožíšku králíčka Azurita nutkání se s vozem nějak mazlit, poměr výkonu spalovacího a elektrického motoru a vůbec konstrukce elektrického pohonu (jeden „centrální” elektromotor) prostor pro jiné označení nedávají.

K tomu je tu docela malá sada Li-ion akumulátorů umístěných pod podlahou zavazadelníku. Má kapacitu 0,675 kWh, což odpovídá asi tak čtvrt litru benzinu, a tak si dokážete představit, jak dlouho či jak moc dokáže elektromotor přidávat ruku k dílu (čistě skrze kilowatty a kilowatthodiny by měl být schopen pracovat na plný výkon přibližně minutu). Teď si k tomu vemte, že i přes tuto „jemnou sadu” vůz váží (bez 75 kg umělé europřítěže) 1 655 kg a výchozí 335i s automatem 1 520 kg, takže tu máme 135 kilogramů navrch. Asi už si zase mumláte něco o nesmyslu.

První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou - 11 - Test BMW 3 Active Hybrid F30 57První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou - 12 - Test BMW 3 Active Hybrid F30 58První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou - 13 - Test BMW 3 Active Hybrid F30 59

Uznávám, tato fakta nepůsobí nějak zvlášť přesvědčivě, ale ono to prostě jinak udělat nejde. Nemám nejmenších pochyb, že konstruktéři BMW k tomuto řešení došli po mnoha úvahách, pokusech a omylech jako k jedinému možnému.

Třeba u zmiňovaného Lexusu GS vsadili na silnější elektrický a slabší konvenční pohon a... a jejich auto funguje výborně. Jenže ne věčně. Jedete chvíli naplno, baterky dojdou a vůz se jen dále trápí za zvuku k smrti utočeného atmosférického šestiválce s omezeným výkonem. Také je třeba říci, že čím více vsadíte na elektriku, tím těžší auto dostanete a to hlavně kvůli akumulátorům. Pokud je ošidíte, dostane se auto tím dříve do výše zmíněného stavu a jste zase v koncích. Je to zkrátka bludný kruh, ze kterého není možné za dnešní možností elektrického pohonu vystoupit jinak, než vůz postavit okolo konvenčního motoru a ten elektrický přidat jen jak „zefektivňující přívažek”. A přesně k tomuto závěru se dopracovali u BMW.

Ano, je to kompromis, ale z hlediska efektivity aktivní jízdy funguje asi nejlépe ze všech hybridů, které jsem dosud poznal, protože dokáže stejně dobře fungovat prakticky pořád. Navíc i podle papírů je zajímavý - na stovku zrychluje za 5,3 sekundy, na 250 km/h ho drží jen omezovač a kombinovaná spotřeba má činit i 5,9 litru benzinu na 100 km. Tím posledním bych si nebyl tak jistý, praxe ale ukázala, že účinněji než 335i fungovat dokáže.

První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou - 14 - Test BMW 3 Active Hybrid F30 52První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou - 15 - Test BMW 3 Active Hybrid F30 54První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou - 16 - Test BMW 3 Active Hybrid F30 55

Zvuk i síla

První nastartování trojkového Active Hybridu překvapí hlavně tím, že se v podstatě nic nestane. Vůz se pochopitelně zásadně rozjíždí na elektřinu, spalovací motor neběží pro nic za nic prakticky nikdy, jen když potřebujete jeho výkonu. Snaha o provokování „soupeřů” túrováním motoru při stání na červené tak přichází vniveč. Pokud si tohle nechcete odpustit, přibalte si na palubu motorovou pilu, když s ní zatúrujete z otevřeného okna, málokdo vás zvládne ignorovat...

A nedostupnost onoho túrování (no dobře, motor se dá i na místě „přinutit” k nastartování, sám to ale opravdu neudělá) vás může mrzet o to víc, že šestiválec této trojky má opravdu pěkný zvuk a docela agresivně naladěné výfuky. I zevnitř jej za jízdy zaslechnete, jakkoli zdaleka ne tolik jako třeba v M135i, zvenčí ale hned poznáte, že kolem projelo silné auto - žádná hra na neslyšnou drožku se v tomto případě nekoná. BMW zkrátka jakýsi sportovní esprit neodpustilo ani tomuto modelu a podle mě je to dobře, nuda v něm totiž není ani z jiných důvodů.

Důležité také je, že i když šestiválcový motor v akci slyšíte, startuje a se a vypíná opravdu neznatelně. I s vypnutým autorádiem musíte koukat na otáčkoměr, který chvíli ukazuje na pozici Ready (motor je vypnutý, ale je připraven k nahození) a chvíli na adekvátní otáčky. Samozřejmě, vypíná se jen z nízkých toček a do stejných se také startuje, jinde by to asi turbům a agregátu vůbec dobře nedělalo.

První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou - 17 - Test BMW 3 Active Hybrid F30 40První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou - 18 - Test BMW 3 Active Hybrid F30 45První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou - 19 - Test BMW 3 Active Hybrid F30 46

Pokud přežijete úvodní fázi neustálého vypínání a zapínání motoru při výjezdu z města, v kolonách nebo velmi pomalém provozu a rozhodnete se jednat, dočkáte si i oné aktivity - tohle auto prostě jede, jak ostatně naznačuje i přiložený snímek. Pouze 40 kilowatt navíc není moc, zvláště když přibylo i 135 kilogramů, ale výbornému turbomotoru pomáhají opravdu citlivě. Elektromotor se přidává do akce hlavně v nízkých a středních otáčkách, kde spalovací motor normálně jede bídně, nebo trpí alespoň nějakými prodlevami. Tohle všechno elektromotor vyhladí, doslova.

Je vtipné, že můžete nechat třeba v 70 km/h auto jet na osmý převodový stupeň na volnoběh, dát plný plyn, vidět spalovací motor skoro nehnout brvou a přesto zažívat akceleraci. O tu se v tu chvíli stará oněch 40 elektrických kW a spalovací motor se přidá až za chvíli. Nebo vypálit z dvou či třech tisíc otáček a cítit bez prodlevy okamžitý zátah skoro jako u atmosférické jednotky. Než se probere turbo, maká elektrika.

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.