První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou

(+ videa) Hybridy u nás mají pověst utopických ekovýstřelků. Hybridní BMW 3 má ale výkon starší M3 a spotřebu 335d. Je to utopické?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou

31.8.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Hybridy u nás mají pověst utopických ekovýstřelků. Hybridní BMW 3 má ale výkon starší M3 a spotřebu 335d. Je to utopické?

Všechen výkon prodá jen na dálnici

Z dosud zaznivšího byste mohli získat dojem, že AH 3 je něco jako poloelektrická M3. Něčím takovým ale rozhodně není. Její dynamika v přímce bude hodně podobná jako třeba u M3 E46, tím ale podobnost končí. Trojkový hybrid je naopak naladěn velmi komfortně a navíc má trochu nadváhu. A to je pochopitelně při aktivní jízdě po okreskách znát.

Nedá se říci, že by jízdní vlastnosti vozu byly špatné, to určitě nejsou, ale s blížícími se limity rychlé jízdy začnete poznávat, že zrovna pro okreskové řádění tento model stvořen nebyl. Je to v pořádku, jde přece o komfortní limuzínu střední třídy, která navíc (přiznejme si) najde odbytiště hlavně ve Spojených státech a tam má na nějaké hloupnutí na silnicích odvahu málokdo. Přesto je zde jedno minus, které nelze pominout.

Měkčí podvozek vás vlastně příliš nelimituje. I přes větší náklony je vůz jistý a větší schopnost filtrovat nerovnosti i skrze pneumatiky typu runflat se hodí. Že měkkost není pro rychlou jízdu přednost tak poznáte jen na rozhoupané silnici, kde se 3 AH dokáže rozhoupat, až to není příjemné. Horší je ale, že vám tu tam dá vědět, že mu přibylo pár kilogramů, a to i kdesi nad zadní nápravou.

Ostrá jízda tak trochu připomene svezení s 335i E93, tedy kupé-kabrioletem předchozí generace trojky. Kila navíc z ní nejsou cítit tolik, na limitu se ale přece jen projevuje větší setrvačnost zádě. Baterek v ní sice není moc, přesto je to znát - když si vůz třeba na mokru pošlete lehce bokem, je schopen v této póze i bez pobízení plynem setrvat déle než 335i. Nic vyloženě nepříjemného, ale je to zkrátka poznat.

Pokud si tedy chcete 3 AH užít v plné parádě, je třeba vyrazit na dálnici. Tam se chová brilantně, spojuje vysoký výkon s komfortem všeho druhu a jak jste mohli spatřit na jednom z videí, dynamika ji rozhodně neschází. Ostatně tomu nahrává i elektrický posilovač řízení nebo neodmyslitelný automat. Ten je kupodivu tradiční, žádné CVT, a tak se chová stejně dobře jako v 335i. Přesto to není ideální parťák nějaké „blbnutí” v zatáčkách.

Funguje, ale asi ne ekonomicky

O hybridech BMW se toho u nás ví málo, a tak jsem velmi rád, že jsem ten nejnovější mohl alespoň takto poznat. Samozřejmě, natolik komplikovaný vůz s tolika jízdními režimy by si zasloužil podrobnější než první test, ale víte jak to s tím srovnáním něčeho a ničeho... Jsem rád i za tohle.

I při kratším svezení bylo patrné, že BMW 3 Active Hybrid je jeden z nejracionálnějších hybridů na trhu, jakkoli se na první pohled může jevit přesně opačně. Byl stvořen pro ekonomickou optimalizaci aktivní jízdy a při té prostě funguje. Mám pocit, že i jeho naladění je tomu velmi době přizpůsobeno - je to kompromis a přesně po kompromisním (tedy ani ne vyloženě rychlém, ani ne vyloženě pomalém) ježdění hybridní pohon trojky volá, aby mohl předvést své přednosti.

Pochopitelně nevím, jak tohle všechno bude fungovat z dlouhodobého hlediska, jak moc vydrží baterky nebo jak moc je komplikovanější technika spolehlivá. Ale věřme, že i to vymysleli v BMW dobře. Problém auta viděný na první pohled je prakticky jen jeden - cena.

Vůz dnes najdete už i v ceníku českého zastoupení BMW s cenovkou 1 337 500 Kč, tedy o nějakých 160 tisíc Kč dráže než 335i se stejnou automatickou převodovkou. A tato částka se vám čistě na ušetřeném palivu vrátí jen těžko. Navíc je tu pro každý hybrid tíživé srovnání s diesely, jakkoli ani BMW nenabízí žádný naftový motor, který by se kombinací dynamiky, spotřeby a noblesy mohl projevu jednotky Active Hybridu rovnat.

Jinými slovy, tohle auto musíte chtít i proto, že se vám líbí jeho výše zmíněné vlastnosti. Pokud se vám zamlouvají, nevidím ve vaší preferenci problém, žádným v praxi selhávajícím pokusem nebo zeleným nesmyslem se být nezdá.

První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou - 30 - Test BMW 3 Active Hybrid F30 04První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou - 31 - Test BMW 3 Active Hybrid F30 38První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou - 32 - Test BMW 3 Active Hybrid F30 58

Proč ho chtít

V rámci střední třídy je to výjimečně rychlé, komfortní a efektivně fungující auto. Dává smysl hlavně při způsobu užívání, který je pro BMW typický.

Proč ho chtít

Vedle 335i se vám patrně nikdy nevyplatí, jeho dynamika a efektivita nejsou o tolik lepší, aby vyvážily dodatečnou vstupní investici. Navíc vám mohou být proti srsti některé ústupky, které vyplývají zejména z vyšší hmotnosti vozu, jimiž 335i netrpí.

Cena

Základní cena vozu (316d): 787 500 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (3 Active Hybrid): 1 337 500 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový šestiválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 2 979 ccm
Největší výkon: 225 kW (306 k) při 5 800 - 6 000 ot./min
Největší točivý moment: 400 Nm při 1 200 - 5 000 ot./min
Palivo: Natural 95

Asynchronní elektromotor umístěný mezi motorem a převodovkou
Největší výkon: 40 kW (55 k)
Největší točivý moment: 210 Nm
Největší výkon soustavy: 250 kW (340 k)
Li-ion akumulátory o kapacitě 0,675 kWh

Přenos výkonu: osmistupňová automatická převodovka, pohon zadních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 250 km/h (el. omezeno)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,4 l
Mimo město: 5,3 l
Kombinovaná: 5,9 l
Objem palivové nádrže: 57 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 624 mm
Šířka: 1 811 mm
Výška: 1 429 mm
Rozvor náprav: 2 810 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 730 kg
Užitečná hmotnost: 530 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 391 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.