Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec?
19.10.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Benzinové tříválce dynamikou ani efektivitou bohatších TSI nevládnou. Otázkou je, jak velký ústupek ve srovnání s nimi představují v praxi.
Přehled kapitol
Naladění podvozku je největším trumfem
Bez ohledu na motor dostáváte oproti předchozí generaci u trojkové Fabie o tři centimetry širší rozchod kol, o pět milimetrů delší rozvor a také nižší střechu. Z úst matematika automobilů neznalého byste asi uslyšeli, že jde o zanedbatelné rozdíly, ale praxe ukazuje celkově stabilnější chování a to i v rychlostech, kam už se s tříválcem budete belhat jen stěží. U probírané verze je tento podvozek opravdu o krok, ne-li o dva napřed před motorem a za něj patří jeho tvůrcům moje poklona.
Přestože jsem od Fabie nic zvláštního nečekal (což ale neznamená, že jsem se na ní netěšil) zaujala mě nejvíce komfortním a poddajným naladěním, schopností příjemně sekundovat řidiči i při poměrně náročné jízdě. A to platilo pro vůz jezdící na šestnáctkách, které u tříválce definitivně nebudou častým jevem (v základu má ostatně čtrnáctky). Fabia se takřka se všemi typy nerovností popasovala se statečností sobě vlastní, na lesku neztrácela ani se zvyšující se rychlostí. Jisté limity začaly vyplouvat na povrch až na rychle projížděné sérii nerovností - do takových extrémů ji ale majitelé běžně vodit nebudou.
Daleko podstatnějším faktem zůstává, že se za testovací jízdu nikdy neprojevila jakkoliv zákeřně nebo nestabilně a jízdně jen a pouze těšila. Byla tichá i pocitově lehká, snadno ovladatelná, na řízení zcela nenáročná, zároveň tuhá a prostě dobrá kamarádka. Na velmi dobré ovladatelnosti v zatáčkách se u ní navíc citelně podepsal i standardně dodávaný systém XDS+, který přibrzdění kol k navození většího stáčivého momentu provádí prý i ve chvílích, kdy s Fabií pojede vaše žena. Zatáčkami se tak vůz prosmýká celkem bez námahy a v každém okamžiku je znát, že se na ní aplikovaná dieta podepsala jen pozitivně.
Z negativ by se dalo snad zmínit nedeaktivovatelné ESP (které však zasahuje později), brzdová soustava převzatá z minulé generace (i když ta nezaslouží žádnou kritiku), snad by se dalo lamentovat nad elektromechanickým posilovačem řízení, který samozřejmě nemá, co by podstatného vašim rukám informačně přinesl - u něho ale automobilka nabídne dokonce tři stupně tuhosti v rámci servisních konfigurací na přání zákazníka (dosud byly dvě). O něco horší je však v každém případě řazení zpátečky, která kvůli konstrukci převodové skříně našla u 1,0 MPI místo tam, kde bývá u nejsilnějších verzí šestka, přitom jí však zůstala pojistka, kterou překonáte stlačením páky dolů, což je poměrně velký nezvyk, ale budiž.
Hlavní však pro většinu nadšenců musí být fakt, že komfortem je nyní Fabia III na vrcholu svých možností a dám ruku do ohně za to, že ani s českými tankodromy nebude mít absolutně žádné problémy. Tímto směrem se dle zástupců automobilky prý mají ubírat i budoucí škodovky, a tak se s opravou některých tankodromů nemusíme zase tolik trápit.
Líbit se vám nemusí, ošklivá však není
Poslední sondou už nehodlám déle rozebírat vůz po stránce exteriérové ani interiérové do podrobností, neboť vše podstatné zaznělo při testu číslo jedna. Nebrání mi to však věnovat pozornost několika poznatkům z vlastní stáje. Začnu přímo u designu karoserie, který ani mě popravdě neuráží, ale zároveň nedostává do kolen.
Nová Fabia byla podle mého soudu opět navržena nikoliv tak, aby se líbila každému, ale aby pokud možno co nejméně zákazníků odradila. Výsledek je takový, že bezpečně poznáte, s čím máte tu čest, Fabii ale můžete tentokrát spatřit ve větším množstvím barevných kombinací - například ve dvoubarevném žlutém provedení s černou střechou, sloupky a koly. A některé kusy skutečně nevypadají naživo věru zle. Z ostatních úhlů pohledu je mi jasné, že tenhle vůz neusiluje o zisk koruny královny krásy, zároveň nemohu prohlásit, že se mi jakkoliv protiví, je to tedy prostě nadále střízlivě navržené auto, u kterého si majitel rozhodne, nakolik chce vyčnívat z davu. Prvky jako LED pro denní svícení nebo typická maska chladiče už nepřekvapí.
Jak vidíte na fotografiích, „můj” testovací kus s nejvyšší výbavou Style byl oděn do decentního modrého metalického hábitu Denim a jediným podstatnějším zpestřením byla panoramatická střecha (za 16 tisíc korun), zmíněná kola (která konfigurátor u MPI nenabídl) a dále i mlhové světlomety s funkcí přisvěcování „Corner" (2 500 Kč). Je jasné, že takovou specifikaci na tříválcích asi běžně neuvidíte, ale na prezentaci zkrátka nebyly přítomny jiné. Proto se raději posuneme do interiéru.
Uvnitř Fabie mě, stejně jako kolegu, nadchnul navzdory kompaktním rozměrům zevnějšku zejména prostor vpředu, díky němuž nebudou mít ani dlouháni problémy s nasoukáním se za kormidlo. Naopak mi neučarovalo umístění dvojice ovladačů parkovacích senzorů a systému stop-start a co víc, i tlačítka stropního osvětlení pamatuji ještě z Passatu roku výroby 1997. Docela nás také zaujalo béžovo-černé provedení interiéru s leskle černým dekorem palubní desky, které se navzdory světlosti nejevilo jako nepraktické - tedy snadno znečistitelné. Prvky „Simply Clever“ a další pro škodovku typické detaily včetně zavazadelníku snad už... Škoda zmiňovat.
Mezi poznámkami bych také ještě našel příliš tvrdé plasty, kterými je kabina protkaná, avšak ti, co znají Rapid, si tu mohou pobrukovat blahem. Po stránce kvality, ergonomie a dostupných možností výbavy je vše přinejmenším v pořádku s ohledem na třídu vozu a Fabie v tomto není jiná. Mezigeneračně se tu sedí o 2,5 centimetru blíže k zemi, a tak je pozice za volantem ještě lepší než předtím, přičemž rozsah nastavení volantu hledání ideálu nikterak neznepříjemňuje. V součinnosti s tím hraje také dobré rozložení pedálů i řadicí páka na správném místě.
Množstvím moderních prvků výbavy novinka samozřejmě zcela zastiňuje svého předchůdce, ale většinu z nich budete samozřejmě muset zaplatit dodatečnými prostředky. Přesto bych měl pro milovníky konfigurátoru jasné doporučení, že k základní výbavě Active by měli v každém případě automaticky objednávat za pět tisíc paket Acive Plus, který přihazuje klimatizaci a elektrické ovládání oken vpředu, elektrická vyhřívaná zrcátka a jejich kryty včetně klik lakované do barvy karoserie. Pakety Plus u každé výbavy totiž všeobecně ušetří docela slušné peníze.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 4 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 5 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 6 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 8 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva