Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům

Čerstvou novinku mladoboleslavské automobilky Škoda s netradičně pojatým názvem Yeti jsme měli možnost otestovat ve verzi s nejsilnějším turbodieselem. Nejsme sice první, kteří píší své dojmy a zážitky s tímto čerstvým zbožím, ale můžeme vám nabídnout test nejsilnější verze se vznětovým dvoulitrem o výkonu 125 kW, který ještě zatím není oficiálně v prodeji.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům

21.9.2009 | Milan Šmíd | Přidat příspěvek

Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Čerstvou novinku mladoboleslavské automobilky Škoda s netradičně pojatým názvem Yeti jsme měli možnost otestovat ve verzi s nejsilnějším turbodieselem. Nejsme sice první, kteří píší své dojmy a zážitky s tímto čerstvým zbožím, ale můžeme vám nabídnout test nejsilnější verze se vznětovým dvoulitrem o výkonu 125 kW, který ještě zatím není oficiálně v prodeji.

Nastupte si

Kvalitně a pečlivě zpracovaná přístrojová deska byla vyvíjena speciálně pro model Yeti. Určitě si všimnete větší kapličky před koženým multifunkčním volantem. Vypadá zajímavě, ale marně budete hledat vhodnou pozici, aby vám volant nezakrýval aspoň část „budíků“. Použité materiály jsou stejné jako u jiných škodovek, nemusíte tedy přemýšlet, jestli bude někde nějaký plast vrzat. Kontrolky a kruhové číselníky jsou příjemně bíle podsvíceny a jejich uspořádání i s displejem MaxiDOT je podle zaběhnuté filozofie.

Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 8 - skoda_yeti_test_2009_41Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 9 - skoda_yeti_test_2009_43

Všechna sedadla jsou klasicky tvrdší, mají dobré boční vedení a poskytnou vám potřebnou oporou těla, které vás nebude po zdlouhavé cestě bolet. Vzhledem k vyšší stavbě karosérie ocení dostatek místa nad hlavou i vysocí řidiči. To samé vám sdělí i vaši spolucestující ze zadních sedadel, kde si rovněž nelze stěžovat na nedostatek místa. Sedadla byla polstrována navíc kvalitní příplatkovou kůží, takže interiér vypadal velmi útulně. Abychom nebyli jen u samé chvály, hořké zklamání se dostavilo při otevření víka zavazadlového prostoru. Téměř kolmá zadní stěna vychází sice vstříc prostornosti, ale zde se před vámi objeví prostor o objemu 0,405 m3 a iluze praktičnosti jsou ty tam. Má sice rovné dno, ale je zavazadelník je mělký a nemá ani šikovné dvojité dno na drobnosti. Po sklopení, popř. úplnému vyjmutí zadních sedadel se objem zvětší až na hodnotu přibližně 1,8 m3.

Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 10 - skoda_yeti_test_2009_16Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 11 - skoda_yeti_test_2009_17Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 12 - skoda_yeti_test_2009_18

Interiér kromě pohodlí nabízí mnoho odkládacích míst a různých schránek pro posádku. O příjemné cestování se postará autorádio Bolero s kvalitní sadou reproduktorů. Při poznávání nových míst oceníte navigační systém Columbus, který bohužel „frčí“ i mezi zloději. Mezi další komfortní prvky patří dvouzónová klimatizace, několik airbagů a jiné dnes zcela běžné prvky výbavy. Podobně je tomu s různými elektronickými asistenty aktivní bezpečnosti.

Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 13 - skoda_yeti_test_2009_28Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 14 - skoda_yeti_test_2009_30Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 15 - skoda_yeti_test_2009_29Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 16 - skoda_yeti_test_2009_31Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 17 - skoda_yeti_test_2009_32Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 18 - skoda_yeti_test_2009_33Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 19 - skoda_yeti_test_2009_34Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 20 - skoda_yeti_test_2009_35Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 21 - skoda_yeti_test_2009_37Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 22 - skoda_yeti_test_2009_38Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 23 - skoda_yeti_test_2009_39Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 24 - skoda_yeti_test_2009_40Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 25 - skoda_yeti_test_2009_20Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 26 - skoda_yeti_test_2009_21Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 27 - skoda_yeti_test_2009_22

Slušný základ

Měli jsme to štěstí a mohli otestovat Škodu Yeti s nejsilnější pohonnou jednotkou - oblíbeným vznětovým dvoulitrem se vstřikováním common-rail pyšnící se 125 kW (170 k). Ten má dostatek výkonu, takže rozhodně nebudete zaostávat v pozadí ostatních řidičů. Dvoulitr byl navíc spojen s osvědčenou šestistupňovou manuální převodovkou, která svou přesností může být příkladem mnoha konkurenčním vozům.

Už v úvodu bylo zmíněno, že je Yeti postaven podvozku Octavie Scout, přestože se to na první pohled nemusí zdát. Lehce vaše oči totiž bude klamat velmi krátký zadní převis. Nevím zda, kvůli poloměru zatáčení je zadek takto useknut, ale kdyby vzdálenost mezi sloupky C a D byla aspoň dvakrát delší než nyní, rozhodně bych nepřijal pojem praktický jen jako reklamní slogan. Nicméně podvozek byl chválen již v modelu Scout a zde jeho použití lze brát jako velmi dobré rozhodnutí.

První jízdní zážitky

Vznětový motor nepatří mezi nejhlučnější, nemůžeme ho ale řadit ani mezi lehce předoucí. Po chvilce však chrochtání dieselu přestanete vnímat jako protivné a kocháte se, jak při jízdě 125 kW výkonu s autem pěkně cvičit. Při klidné jízdě je relativně solidní výkon v širším spektru otáček příjemný, nemusíte horentně vytáčet motor. Na rovince i do mírného kopce si tak motor vystačí „bublat“ i s méně než 2 000 ot., kde se teprve začíná probírat ke skutečnému životu.

Chceme-li okusit ostřejší jízdu, musíme motor vytočit za hranici 2500 1/min, kdy se ovšem víe projeví i dunivá zvuková kulisa jednotky. Motor lze bez problému hnát i k hranici 5000 1/ min., šíře použitených otáček je tak na čtyřválcové TDI překvapivě slušná.

Jízda v novém Yeti je ve všech směrech velmi příjemná a charakter tohoto motoru se ke kompaktnímu SUV dobře hodí. Nabízí dostatek výkonu i na přibližně 1 600 kg těžký vůz. Komfort podvozku je velmi dobrý, ale závisí do jisté míry na obutí. Námi testovaný vůz měl 17-palcová kola s pneumatikami o rozměrech 225/50, které klasicky zvýrazní přenos nerovností do karosérie. Ale i přesto podvozek žehlí díry a nerovnosti na cestách obstojně. Znatelný je trochu větší náklon v zatáčkách způsobený vyšší světlou výškou vozu.

Kromě jízdy na běžné silnici se Yeti vypořádá i s mírným terénem, na který má elektronická spojka Haldex zvláštní funkci příznačně nazvanou Offroad. Tato funkce je souborem několika dílčích funkcí pomáhájící snadněji překonat obtížně sjízdné úseky přizpůsobením systémů ABS, ASR a EDS díky citlivějšímu nastavení plynového pedálu.

Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 28 - skoda_yeti_test_2009_07Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 29 - skoda_yeti_test_2009_08Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 30 - skoda_yeti_test_2009_11

Spotřeba nejsilnějšího Yetiho nebyla nijak zvlášť dramatická. Při volné jízdě ustálenou rychlostí převážně po silnici si motor řekne o přibližně 7 l/100 km. Ve městě pak přibližně o 0,8 l/100 km více. A protože má Yeti rozumný objem nádrže 60 l, bude vás tankování zajímat jen občas. Pokud si tedy nestřihnete s Yetim dravější jízdu, kdy průměrná spotřeba rychle překročí i dvojnásobek hodnoty naměřené při klidné jízdě...

Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 31 - skoda_yeti_test_2009_23Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4: vstříc novým zážitkům - 32 - skoda_yeti_test_2009_24

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše