Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Citroën DS5 2,0 HDi: obdiv zaručen
18.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Citroën oprášil vzpomínky na své avantgardní období a vzepjal se k nevšednímu výkonu. Dostojí DS5 své neobvyklosti také na silnici?
Přehled kapitol
Technika pouze konvenční
Na to, jakou parádu na kolech Citroën spáchal, byste možná očekávali i odpovídající avantgardní techniku, hlouběji pod poslední módní vrstvou ale narazíte na poměrně konvenční jádro. Automobilka do své prozatímní špičky řady DS montuje výlučně přeplňované motory, v jednom případě i s elektromotorem u zadní nápravy a tudíž i částečným pohonem všech kol. Nám dělal společnost vrcholný diesel s výkonem 163 koní vybavený šestistupňovou automatickou převodovkou a klasickým hydrodynamickým měničem. Jak budoucnost podle Citroënu jezdí?
Osobně by se mi v takto extravagantním automobilu líbilo, kdyby výfuk a motorový prostor opouštělo tiché ševelení benzínového motoru se slyšitelným přebytkem výkonu. Přijít v příznivější době, nemusela by to být utopie, dnes ale je, ačkoli musím uznat, že zvuk a vibrace čtyřválcového dieselu v testovacím voze byly zatlačeny do pozadí docela dobře.
Dynamika je ale pouze průměrná. Na to konto ale musím říci, že motor samotný za to ani moc nemůže. Plně vybavený vůz i s řidičem atakuje hmotnost 1,7 tuny a něco se ztratí také v měniči, takže DS5 potřebuje na stovku přes deset sekund a ani plynový pedál důvěrně seznámený s koberečkem vás dále než za 215 km/h nepustí.
Ne že by měl příští majitel kvůli tomu jezdit kanalizací, ale... Od exotiky tak nějak mimoděk očekáváte exotické výkony a ty při vší vůli i úctě dvoulitrový diesel s automatem zajistit neumí. Svým charakterem, opožděnými reakcemi na plyn (alespoň vyhlazenými převodovkou), vadnutím ve vyšších otáčkách a relativně dobrou kultivovaností nutí zvolit poklidné tempo.
Neodoláte-li a začnete z něj ždímat zbytky, poslechnete si utrápený zvukový projev, za který vám palubní jednotka ještě vystaví účet na bratru třináct čtrnáct litrů na sto. Takže se po chvíli zase raději uklidníte a vrátíte tam, kde se posádka a 2,0 HDi cítí a projevuje nejlépe - mezi dvěma až tři a půl tisíci otáček. Pak můžete mimo město i pomýšlet na spotřebu šest litrů, což ale beztak z DS5 asketu nedělá.
Nicméně toto není jediný motor, který je pro DS5 k mání a pokud zatoužíte i po poněkud svěžejším výkonovém projevu, pohon HYbrid4 nebo benzinová 1,6 THP 200 jistě nabídnou více.
Komfort jízdy obětován stylu
Snahu o svižnou jízdu ovšem v případě testovaného provedení nemařil ani tak motor, ale projevy podvozku. DS5 se ani na hladkém asfaltu se nepohybuje s grácií hydropneumatických Citroënů - tomu určitě nepomáhá už přítomnost obyčejných ocelových pružin, na jakoukoli měkkost ale dávají zapomenout hlavně devatenáctipalcová kola.
Pohlcování dlouhých vln zvládá podvozek dobře a v dostatečně dlouhých dráhách zavěšení tušíte i jistou primární poddajnost. Jenže na menších příčných nerovnostech tomu tak není. Věřím přitom, že na základních šestnáctkách a sedmnáctkách DS5 funguje podobně jako C4, jejíž základ částečně využívá. Potvrzují to i lidé, kteří tuto kombinaci vyzkoušeli. Největší dostupná kola ale komfort jízdy rozsekají, semelou a zahodí. Pokud skutečně nechcete, aby vám tento vůz připomínal každý centimetr české asfaltové reálie nepříjemnými ranami do karoserie, nenechte si vymluvit gumy s normálním profilem. Nebo se přestěhujte do jiné země. I za tuto krásu se platí, na našich silnicích je ale ona daň příliš velká.
Na kvalitní silnici se vůz chová o poznání jistěji, i když vás zrovna nepokouší řezat zatáčky. Jak už bylo uvedeno, jde o docela těžký cestovní vůz a od takového nelze mrštnost očekávat. Mechanická přilnavost je ale dobrá, DS5 se v obloucích příliš nenaklání a pokud jednou zasedne v pružinách, nevlní se a nenechá se vyprovokovat ani ubráním plynu.
Řízení je lehké a u zpětné vazby lze mluvit jen o zbytcích, takže i v tomto směru se budete cítit lépe při přesunu na dálnicích než pokusech o rychlou jízdu na okreskách. To ale z principu neberte špatně, Citroën nikde neříká, že stvořil sportovní auto. Platí ale, že svou přitažlivou jinakost, ve které lze spatřovat i dosti dynamiky, za jízdy až tak nepodporuje.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Na Sachsenringu začal letošní šampionát IDM včera 20:00
- Účastníci IDM v SBK a SSP včera 15:00
- BMW ASA: automatické řazení pro motocykly včera 13:13
- Grand Prix Kazachstánu odložena na pozdější termín včera 11:46
- IDM letos bez Michala Práška 2.5.2024
Nejnovější články
- Jen dekádu staré elektromobily předčasně umírají „v chudobě”, majitelce Tesly původně za miliony zbylo jen 58 tisíc
před 8 hodinami - Němci vyzkoušeli Škodu Octavia IV jako ojetinu, smysl dává hlavně s démonizovaným motorem
před 10 hodinami - Dodge se znovu pokouší ukončit výrobu auta kvůli jeho obřímu motoru V8, i když si ho loňský rok koupil rekordní počet lidí
před 11 hodinami - Škoda chystá závodní elektrický Enyaq, to už je opravdu tragédie v přímém přenosu
včera - Fisker padá stále níž, poškozená auta má opravovat díly z vraků a vyřazených vývojových vozů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva