Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Ford Fiesta 1,25 Ghia: agilní fešák
26.3.2009 | David Siegl | Přidat příspěvek
Poslední generace Fordu Fiesta disponuje jedním z nejvýraznějších designérských zpracování ve své historii. Prozrazuje její designové pojetí jasné zaměření na mladší řidičskou generaci, nebo je i nejnovější Fiesta špičkovým mini skoro pro každého? Pojďte to zjistit s námi.
Přehled kapitol
Pozice za volantem a ovladatelnost
Přední sedadla jsou příjemně pohodlná a poskytují i dobré boční vedení. Na zadních sedadlech už bohužel moc prostoru nezbývá, ostatně pohlédněte na přiložené fotografie. Málem bych zapomněl zmínit volant, který je pěkný na pohled, ovšem jeho ergonomie se míjí účinkem. Konkrétně mám na mysli zesílené plochy pro palce, které mají být kulaté a příjemné na dotek. Místo toho jsou zploštělé a polyuretanový povrch je hrubějšího rázu. Nastavit jej lze ve dvou osách takže s nalezením vhodné jízdní pozice není problém.
U volantu chvíli zůstaneme, protože i přes nedokonalou ergonomii nabízí zajímavý kontakt s vozem. Ovšem jinak, než jsme u Fordu zvyklí. Prvním překvapivým aspektem je strmost samotného řízení. Od neutrální polohy k maximálnímu rejdu se dostanete už po jedné a čtvrt otočce. Proto nabídne, speciálně při jízdě po městě i mimo něj výborné manévrovací schopnosti.
Druhým překvapením, které u Fordu velmi zamrzí, je přílišný účinek posilovače řízení, kvůli kterému ve volantu postrádáte větší dávku citu. Proto člověk často ztrácí přehled co přesně dělají přední kola.
Stejné pocity se dostavují při sešlápnutí pedálu spojky. Doposud jsem se nesetkal s tak měkkou odezvou spojkového pedálu. Naproti tomu ovladatelnost brzd zůstává na úrovni standardů Fordu - žádné splašené reakce, ale dobře dávkovatelný postupný účinek brzd. Ty si mimochodem s vozem poradí bez větších problémů a neochabují ani při opakovaném brzdění.
Ani s řazením nebyl žádný problém. Řadička padne dobře o ruky a je i skvěle umístěna. Jednotlivé stupně jsou poměrně blízko sebe a s příjemnou přesností hladce zapadají do zvolených pozic. Přesně na to jsme u Fordu zvyklí.
Příjemný motůrek
Zážehový agregát o objemu 1,25 l s výkonem 82 koní sice nepodává dechberoucí výkony, ale pyšní se velmi kultitovaným chodem. A když na to přijde, rád se nechá vytočit a dostat ze sebe více, než zprvu naznačí. Za svých šestnáct ventilů se zkrátka nestydí.
Při klidné jízdě motor vyniká především tichým chodem. Po většinu času tak o motoru prakticky nevíte, ozve se teprve při překročení hranice otáček 4500 1/min. Přísun výkonu je lineární a vždy stejný. Rozhodně jeho projev nebyl líný, zároveň bych ho ale nedeklaroval jako výrazně pružný.
Spotřeba agregátu nepřekvapí ani pozitivně, ani negativně. Při rozumné, ale nikoli defensivní jízdě lze dosáhnout rozumné „kombinace” mezi šesti a sedmi litry paliva na sto ujetých kilometrů.
Agilní nejen ve městě
Fiesta bude ve většině případů sloužit jako příměstské vozítko a v této disciplníně si vede na jedničku. Ovládání vozu je velmi příjemné, zmiňovaný charakter řízení a naladění podvozku si vyloženě libují v proplétání nekonečnými proudy aut na cestách z městských aglomerací.
Vůz působí dostatečně živě i svým výkonem, nemohu si ale odpustit podotknout, že při převozu nákladu či více jak dvou cestujících vám připomene že není tak výkonný jak se na první pohled může zdát. Možná i proto, že převodovka je delší, než by musela být - je dobré si zvyknout, že první převodový stupeň řadíte ve městě nejen při rozjezdech a při stoupání to platí dvojnásobně.
Pokud se vydáte mimo město, oceníte zejména jistý podvozek. Při jízdě po členitější vozovce se chová velmi sebejistě, teprve až na hranici přilnavosti se dostaví známky nedotáčivosti, ale lehkým ubráním plynu se vůz vrací zpět do své stopy.
I přes tvrdší nastavení podvozku si tlumiče dokáží poradit s většinou nerovností a zároveň poskytují i příjemnou dávku jízdního komfortu. Na hodně rozbité silnici, nebo při sérii větších výmolů se dostaví nepříjemné rázy od podvozku, ale vzhledem k tvrdšímu podvozku a velikosti litých kol je to pochopitelné.
Celkově je vůz velice agilní a je zábava ho řídit. Speciálně na klikatých okreskách, kde se na plno projeví výborné naladění podvozku.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
před 8 hodinami - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
včera - Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024
Nejnovější články
- Němec 20 let pátral po vzácném Lamborghini, které patřilo jeho otci. Nakonec se dočkal zázraku
před 7 hodinami - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
před 8 hodinami - 80 procent všech vyrobených Mercedesů G stále jezdí. Značka doufá, že u elektrické verze to bude stejně, ale jak by mohlo?
před 10 hodinami - Poslední novinka Dacie se ukázala v úplném základu. Je skoro nejdražší ze všech, přesto nemá ani dva stěrače
před 11 hodinami - Němci vyzkoušeli novou čínskou Škodu Fabia, v poměru schopností a ceny je pro ně v úplně jiné dimenzi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva