Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Honda Civic 2012 1,8i: z vesmíru zpátky na silnice
30.4.2012 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Dobré zboží se prý chválí samo a nový Civic si za první měsíc prodejů v ČR našel 100 zákazníků. Je to odraz jeho kvalit, či slepé víry „hondařů”?
Přehled kapitol
Řidičsky přívětivější
Celkově je ovládání nového Civicu řidičsky přívětivější. Nemluvím teď jen nadšencích, kteří budou při každé příležitosti práskat koním bičem na hlavami. Jiné naladění ovládacích prvků zcela intuitivně přivítá každý řidič. Na rozdíl od osmičky, ve které si vždy připadám, že řídím playstation, k vám v devítce neustále proudí nějaké informace. O mechanickém pocitu z řadicí páky už jsem mluvil, podobně je na tom spojka a brzdy. Ve spojce lze totiž přesně vycítit, kde začíná zabírat a lze s ní zcela přirozeně pracovat měkce a přívětivě pro posádku. V osmičce neustále přemýšlíte, jestli už se něco děje a ono nic, nic a najedou to tam je a hlavy pasažérů se kývají spolu s tím, jak sebou trhá auto.
Také brzdy jsou čitelnější a hlavně opět se zpětnou vazbou. Navíc opravdu brzdí. V domácí osmičce brzdám moc nevěřím, velmi brzy u nich zasahuje ABS. Možná je to tím, že se výrazně nadlehčuje záď a veškerou práci musí odvést příď. Tuto moji teorii potvrzuje to, že zadní brzdy svého času přestaly brzdit úplně. Něco se stalo s brzdiči a za nedlouho byly zadní kotouče rezavé jak liška. Problém vyřešila reklamace, ale velkou změnu v brzdných schopnostech jsem nezaregistroval. U devítky mají brzdy lineárnější nástup a ABS zasahuje opravdu až v okamžiku, kdy se začínají blokovat kola.
Kde jsem naopak žádnou změnu nezaregistroval, je řízení. S různých stran jsem se doslechl, že UFO bylo v tomto ohledu lepší, že mělo ostřejší převod apod. Nemyslím, řízení mi přišlo v obou autech stejné. Ani při přímém přesedání z jednoho do druhého jsem si žádné změny nevšiml. V obou případech je to dnes běžné euro-elektrické řízení s dobře nastavenou tuhostí, kterému sice nechybí přesnost, ale od informace od něj nečekejte. Přesto je v devítce jedna věc týkající se řízení lepší, věnec volantu má kruhovitý průřez a je obšit měkčí a na omak příjemnější kůží. To ostatně platí i pro řadicí páku. V osmičce je to kus plastu, v devítce si hrajete s výborně tvarovanou a na omak příjemnou hlavicí.
Shrnuto a podtrženo, podvozek nového Civicu je opravdu o míle daleko před osmičkou, tvrzení o posunu o dvě generace je asi odvážné, ale uznejme to, tohle řešení je asi to nejlepší, které lze ze zvolené konstrukce vydolovat. Také další z tvrzení Hondy se potvrdilo. Na palubě panuje akustická pohoda, kterou výrazněji narušuje jen motor. Už jsem ale uvedl dříve, že jeho projev je jiný a neobtěžující. Naopak, Civic přece chce oslovit sportovněji orientované řidiče. Pro ty by byl výrazně utlumený zvuk motoru jen negativem.
Jízdní projev očima ženy
Pokud lyžujete, znáte ten pocit, když ze zmrzlé sjezdovky vjedete na plochu čerstvě napadaného sněhu. Lyže po něm prostě kloužou jinak, tak nějak hladčeji, sametověji. Přesně to byl můj první dojem, po přesednutí do novinky. Nejen, že sedadla jsou měkčí, ale i volant a řadící páka svým povrchem poskytují zcela odlišný pocit. A co teprv jízda. Za dojem sametového klouzání může pravděpodobně skvěle naladěný podvozek, který je na české cesty jako dělaný. Bravo.
Spojka je přesně nastavená na váhu jakékoli alespoň nepatrně citlivé nohy, takže řazení je naprosto intuivní a přirozené hned od začátku - 10 hvězdiček (z 10 možných). Řazení řidiči vozů běžné nižší střední střídy navodí pocit přesnosti sportovních aut. To je tedy výrazný rozdíl. Na druhou stranu polohy jednotlivých rychlostí jsou tak blízko sebe, že si průměrný řidič nějakou dobu bude muset zvykat, než plynule zařadí z 5 na 6, místo na 4, kam má páka tendenci se vracet. Také brzdy jsou ze zcela jiného soudku než ty předchozí, především brzdí a jsou lépe odhadnutelné.
Ne nepodstatný rozdíl vytváří devítka i pro váš sluch, především má úplně jiný zvuk. Nejde ani tak o jeho hlasitost, ale spíše o tóninu, ve které si notuje. To oceníte především ve vyšších rychlostech a na dálnici. Osmička má jednu zásadní nevýhodu: v okolí 4 000 otáček je svým hlasovým projevem vyloženě nepříjemná. To nehluchého řidiče nutí jet buď na nižší otáčky, tedy často zbytečně pomalu, nebo naopak na vyšší, což už představuje riziko pro bodové konto.
Jak se starým, tak s novým Civicem, je jízda vyloženě nepředpisovými rychlostmi naprosto v pohodě. V devítce máte navíc tu výhodu, že vás neobtěžují ruchy z nedoladěného interiéru, praskání či jiné šramocení. V předchozí verzi jste ani nemuseli jet po kočičích hlavách, abyste občas měli dojem, že jste součástkou hodně velkého chrastítka.
Abych ale nepůsobila příliš okouzleně, přidám i kritickou nótu. Především hlášení: „please, fasten your seatbelt” je vysoce protivné, což má za následek, že rychle uposlechnete, jen abyste se ho zbavili, takže je snad i vysoce účinné. Přimlouvala bych se za tlačítko, kterým by hlasové oznámení bylo možné vypnout.
A pak je tu parkovací asistent informující o tom, co se děje v nejbližším okruhu vašeho vozu. Tedy i ve chvíli, kdy stojíte spokojeně u obrubníku a kolem projde např. pes. Nemusíte přitom ani telefonovat, aby vás náhlé pípání senzoru (jež je stále v pohotovosti) upozorňujícího na blízkost objektu rušilo.
A nemohu nezmínit eko-mód. To je kapitola sama pro sebe. Ti z vás, kteří jsou ve znamení střelce, patrně neosloví. Respektive zjistíte, že po zmáčknutí zeleného tlačítka se při stylu vaší jízdy spotřeba ještě zvýší, nikoli naopak. Pravděpodobně proto, že zelená verze provozu prostě nejede, o akceleraci nemůže být naprosto žádná řeč a to vás bude nutit šlapat na plyn mnohonásobně víc, než při standardním chodu. Nepopírám, že to ocení skupina rozvážných řidičů, kterým vyhovují pomalu se rozbíhající vozy, s kterými se při rozjíždění na semaforu hned tak nepodíváte do kufru vozu před vámi, ale také nemáte šanci bezpečně předjet ani traktor. Ano, teď trochu přeháním.
Možná byl ekomód navržen právě pro tuto skupinu a ta v něm bude schopna zázračně redukovat spotřebu na minimum. Mně se podařil pravý opak. Ale i ve standardním provozu jsem s devítkou jezdila podle výpočtů palubního „kompjůtru” maximálně za 7,2 l. To je výrazně méně, než apetit předchozí verze, který za celé dva roky provozu přesně pod tuto hranici nikdy neklesl. Naopak průměrná spotřeba je spíše o litr až dva větší podle toho, zda věříte ukazateli nebo účtence z benzinové pumpy.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 8 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 10 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 11 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva