Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová

Dříve krabice, co se nelekla terénu, nyní oblé SUV primárně na silnice. Bát se ale netřeba, X-Trailu je zajímavé auto i s malým motorem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová

6.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dříve krabice, co se nelekla terénu, nyní oblé SUV primárně na silnice. Bát se ale netřeba, X-Trailu je zajímavé auto i s malým motorem.

Šestnáctistovka dCi překvapivě stačí

Z pomyšlení na to, že tak velké a rozhodně ne lehké auto, navíc s ne zrovna malou čelní plochou, jehož kola (všechna) má na starosti jen malá naftová šestnáctistovka, mi naskakovaly na těle pupínky. Na druhou stranu už jsme tu měli třeba Hondu CR-V s podobnou technikou, která svedla fungovat, třebaže jen s pohonem přední nápravy, více než obstojně. Dynamikou neuchvacovala, ale také nějak zásadně nestrádala. Nissanu se však transplantace dvoulitru za 1,6 dCi od Renaultu kupodivu nevymstila.

Upřímně jsem si nedokázal vysvětlit, že by 130 koní (96 kW) a 320 Nm mohlo na takový kolos stačit, ale skutečně stačilo a málo dostupného výkonu v podstatě nikdy nebylo. Nebudu vám tvrdit, jak se s X-Trailem na rovinkách držíte dvoulitrového naftového kombíku, ale rozhodně mám potřebu říci, že dynamika tohoto SUV je dostačující. Motor je pravda línější při práci v nejnižších otáčkách, kde trošku padá do pasti nastražené turbodmychadlem, ovšem kdykoliv nad 1 800 otáčkami už se měl čile k světu a začínal prodávat snad více než ukazují parametry. Stačila pak jen výraznější pobídka plynovým pedálem a X-Trail vyrazil vpřed bez váhání.

Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 25 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 67Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 26 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 68Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 27 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 69

Za dobu testu jsem nikdy nevezl více než čtyři osoby, ale mohu poctivě říct, že dynamika ani při větším zatížení neupadala pod mez snesitelnosti. Jakmile se motor pohyboval v pásmu nad dvěma tisícovkami otáček, neprotestoval, neduněl, reagoval svižně a k hoře „čtyřtisícovce“ se byl schopen dostat ještě v rozumném čase. Po dosažení vrcholu rychle veškerý potenciál vyprchal, ale jako dobrá náprava posloužilo zařazení další rychlosti.

Nemusí vás to trápit, pokud rádi pracujete s řadicí pákou, ale ani pokud nepatříte do této skupiny, tato jednotka v 1,6 tuny vážícím X-Trailu zkrátka nemůže zarmoutit - ani na dálnicích, ani při rychlostech, které už v ČR nejsou legální. Co víc s 1,6 dCi se dalo velmi pohodlně cestovat i stošedesátkou do kopce, dalo se s ním bezpečně předjíždět, jezdit přes 180 km/h a ještě přitom nechat řadu aut daleko za sebou. Myslím si, že více ani nebude s ohledem na kategorii třeba. Snaha výrobce o snížení spotřeby resp. emisí CO2 (oproti dvoulitru čtvrtinu) se tedy zákazníka negativně dotkla jen ve velmi omezené míře. A otravný start-stop? Ten prostě musíte dokola vypínat.

Nepovím vám, nakolik je schopný X-Trail tahat dvoutunové přívěsy a rodinu s plným zavazadelníkem, ale mohu říct, že ani mě downsizované naftové turbo v jeho útrobách nijak nerušilo, nevládlo sice širokým pásmem zátahu, ale potřebám dokonce i náročnější jízdy ve výsledku bohatě vyhovělo. Ani po akustické stránce motor nepatří k rušivým elementů, přestože další odhlučnění by úplně od věci nebylo. Dobrému dojmu přispěl vůz navíc velmi dobře poskládanou převodovkou a také velmi slušnou provozní efektivitou.

Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 28 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 54Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 29 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 55Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 30 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 56

Nehodlám tentokrát rozebírat, kolik můžete na ten či onen rychlostní stupeň jet, ale prozradím vám, že dlouhé ani jakkoliv těžké převody X-Trailu v továrně nenadělili. Šestikvalt je poskládán tak, že motor nemá problémy opravdu ani do kopce na šestku, pětku si nechá motor líbit i ve městě, a tak dále. Jen opět podotknu, že 1,6 dCi podtáčení neholduje, což ale po většinu času - pokud nemáte ve zvyku jen plachtit na nejvyšší kvalt - není vůbec žádným zdrojem sváru. Dobré je zkrátka vědět, že motor převodovkou výrobce nezabil.

Při rychlosti 130 km/h s hodnotou 2 500 ot./min na otáčkoměru dokáže X-Trail cestovat s odběrem lehce pod sedmilitrovou hranicí a když se zvýší tempo na 160 km/h stále si vystačí s 8,5 litry na sto kilometrů. Ve městě jsem se ani v největší zácpě nepřehoupl výrazněji přes 9 l/100 km, de facto ani při extrémní jízdě nechtěl z nádrže brát víc než 12. Přesto všechno jsem byl posléze i tak vracet vůz s průměrem 7,2 litru a to mi přijde s ohledem na vše, co už zaznělo, jako vynikající výsledek. Pokud patříte k fanouškům stylu, kdo dojede dál, bude X-Trail velmi dobrým nástrojem, protože při troše snahy je schopný si vystačit i se 6 l/100 km. Pokud jezdíte normálně, pak bude apetitem těšit o něco méně, ale stále nadmíru hodně.

Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 31 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 32Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 32 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 39Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 33 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 40

Překvapivě agilní a neochvějný

teď se ví, že Nissan doplní nabídku v příštím roce benzinovou jednotkou 1,6 DIG-T, zatím je však agregát s výkonem 130 koní (96 kW) jediným motorem X-Trailu. Kombinovat ho lze jen s pohonem předních kol, přičemž kromě manuální skříně je pro motor k mání CVT, třetí možností je pak už jen testovaný kus s pohonem All Mode 4x4-i vybavený zpravidla šestikvaltem. Jiné možnosti nejsou. Zbývá tedy říci, jak se chová kompaktní SUV od Nissanu s takovou kombinací techniky při jízdě.

Co byste čekali od tak vysokého vozu? Já osobně nikterak zvláštní jízdní vlastnosti, konkrétně do měkka naladěný podvozek, velké náklony karoserie při změnách směru a brzký příchod nedotáčivosti už v nízké rychlosti. Mé předpoklady se ale ukazují být přesným opakem toho, co X-Trail předvádí v praxi. Podvozek s víceprvkovou zadní nápravou nepůsobí na devatenáctipalcových kolech nijak rozbředle ani jakkoliv nejistě, a je na něm znát snaha o poskytnutí zajímavějších zážitků - především a velmi překvapivě svému řidiči.

Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 34 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 34Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 35 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 41Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 36 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 42

Tlumiče a pružiny byly evidentně zvoleny tužší konfigurace, což se ukázalo hned na prvních metrech jízdy. X-Trail nadále umí dobře vyhlazovat nerovnosti povrchu, po kterém jede, ale na výraznějších dírách už dává pocítit, že zkrátka ztratil něco málo z komfortu. Definitivním potvrzením tohoto předpokladu je fakt, že čas od času ucítíte od kol věci, které byste asi nutně k životu nepotřebovali, že se občas zachvěje z výmolu celá karoserie. Avšak nevykládejte si to prosím hned tak, že je pro mě vůz v tomto směru zklamáním. Od pravdy byste pak nemohli být dále.

X-Trail jen pod tíhou těchto změn už déle není tím polštář na tankodromy, jenž by chtěl maskovat každý kamínek pod koly, rozbité rozbité cesty už prostě déle nevyhledává. Zůstalo mu něco z původní poddajnosti a mnoho z komfortu, rapidně výše se ale souběžně s tím vyšvihl svým chováním na klasických asfaltkách. Mezigenerační úspora sto kilogramů hmotnosti (patří k nejlehčím v segmentu) mu přidala na pocitové lehkosti a díky aktivnímu podvozku eliminujícímu náklony karoserie teď předvádí věci dříve nevídané.

Jeho podvozek pomocí přibrzďování jednotlivých kol citelně omezil sklony k nedotáčivosti a v zatáčkách se už déle není třeba obávat překlopení na bok. Co víc, X-Trail teď zákruty řeže s takovou vervou až mi z něho šla chvílemi hlava kolem, chvílemi jsem si připadal, jako bych seděl v o dost menším a nižším autě. A skutečně, obratnost a jistota v jakékoliv rychlosti bere dech. Že to není okreskový maniak, to musí být každému jasné, rád bych tím jen demonstroval, že tohle je pro mě jedno z nejjezdivějších aut své velikosti a o to větším šokem je, že přichází z Japonska. Tam jak známo sice umějí stavět dobrá auta, ale od těch rodinných většinou čekáte jen komfort. Od X-Trailu lze žádat mnohem více.

Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 37 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 46Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 38 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 45Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 39 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 37

Jakmile to přepísknete, do reality vás okamžitě vrátí stabilizace. Celkově je to tedy takový nezáludný poslušný koráb, který už jen nevítá bahno s otevřenou náručí. S pohonem všech kol AllMode 4x4-i nechybí vozu trakce a co do jeho obsluhy si netřeba dělat jakékoliv starosti. Zajišťuje ho elektromagnetická spojka, která v režimu 2WD zapojuje do činnosti jen přední kola a ten zvolíte když budete chtít šetřit naftu.

Jakmile se necítíte, nebo jen nechcete myslet na to, kdy by měla fungovat i zadní kola, je tu režim Auto, který vše vyřeší za vás. V případě, že náhodou sjedete ze silnice, nabízí se ještě volba módu Lock, kdy je poměr činnosti předních a zadních kol nastaven na pevných 50:50. Avšak brzy zjistíte, že do takové „nepohody“ by X-Trail kromě 4x4 potřeboval minimálně terénní pneumatiky. Tráva, hlína a kameny mu ale navzdory solidní světlé výše a rozumným nájezdovým úhlům (neudávají se) už jen zkrátka nevoní tak, jako dříve.

Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 40 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 22Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 41 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 23Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 42 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 24

Opět tedy skončíme na silnici. Tam mu k absolutní spokojenosti spěchajících řidičů chybí v zásadě jen strmější převod řízení, který by tak mohl spolu s ještě rozumným feedbackem od předních kol udělat navzdory elektrickému posilovači mnohem více parády. To řazení samo o sobě patří také k nadprůměru, co do přesnosti, k rychlejším operacím při změnách převodů by kulisa užila jen o fous kratší dráhy. Pedály jsou tak či onak rozložené tak mimořádně dobře, že není problém pilovat techniku „heel and toe“ a brzdy fungovaly obstojně i při delším namáhání - s jejich dávkováním jsem neměl jediný problém .

Já ale dnes nehodnotím vůz určený jen řidičům, a tak se sluší dodat, že posádku může rušit snad horší odhlučnění podběhů, zmíněné rázy od podvozku a zřejmě o něco méně tuhá karoserie, která by se mohla časem, tak jako v testovacím voze rozvrzat. Je dost možné, že právě na tom Nissan ušetřil část hmotnosti, ale dlužno říct, že nějaký „papírák“ to také není. V roli rodinného transportera tak či onak poslouží podle mých několikasetkilometrových zážitků na výbornou.

Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 43 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 25Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 44 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 26Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 45 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 28

Poměr ceny, výbavy a prostoru je slušný

Když už teď víme, jak se Nissanu podařilo popasovat se se změnou identity X-Trailu, musíme se rychle podívat, co si za něj řekne. S tímto motorem v základní výbavě stojí aktuálně šest set tisíc korun a jak znáte Japonce, už za tuto částku si můžete odvést poměrně mnoho muziky - rozumějte bezpečnostních i klasických prvků výbavy, včetně standardních sedmnáctipalcových kol, na kterých bude jistě pohodlnější.

Od prostředního stupně Accenta za 64 tisíc navíc získáváte dvouzónovou automatickou klimatizaci, kožený volant, lepší palubní desku, vyhřívaná sedadla, výkonnější audiosystém, mlhovky, sklopná zrcátka i zatmavená zadní okna a také možnost volit více paketů příplatkové výbavy. Jakmile patříte k nejnáročnějším, připravte si minimálně 834 tisíc (2WD), respektive 884 tisíc za verzi Tekna s pohonem 4x4.

Do té budete moci objednat navíc jen třetí řadu sedadel, metalický lak a prodlouženou záruku na 5 let/150 tisíc km, což vyžene cenu maximálně na 954 tisíc. Samozřejmě je mi jasné, že to není málo peněz, ale jako šafránu bude jiných vozů této třídy, které nabídnou za takovou sumu tak dobrý poměr ceny, výbavy a vnitřního prostoru. Zbytek už je jen na vás. Pro úplnost k dalším rozborům přikládám oficiální ceník (1,48 MB).

Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 46 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 29Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 47 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 30Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 48 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 31

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.