Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy

(+ videa) První kilometry za volantem nového Boxsteru ukazují, jak velký kus cesty budou muset jeho konkurenti ujít, aby se tomuto kompaktnímu roadsteru mohli rovnat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy

11.5.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) První kilometry za volantem nového Boxsteru ukazují, jak velký kus cesty budou muset jeho konkurenti ujít, aby se tomuto kompaktnímu roadsteru mohli rovnat.

Česká silnice? A co má být?

Bylo by ale naivní domnívat se, že u Porsche prostě vzali dobrou koncepci, udělali pěknou karoserii, plácli na ní vlastní logo a šlo se domů. Ano, už první generace Boxsteru byla dobrá, ale takhle dobrá rozhodně ne.

Na výše zmíněném je patrné přesně to, co zmiňuji v úvodu - brzy již 20 let ladění, které možnosti Boxsteru dostávají stále dále. I 911 se mezigeneračně podvozkově zlepšila, posun u Boxsteru se mi ale zdá být citelně výraznější. Nemohu vůbec říci, že bych se potýkal s jakoukoli nedotáčivostí, která předchozímu modelu za určitých okolností, hlavně ve vyšších rychlostech dělala potíže. Popravdě řečeno nemám vůbec co bych jízdním vlastnostem tohoto auta vytkl, pro příznivce čisté stopy bude darem z nebes a pro mě osobně byla jízda s ním - i přes pochopitelně nižší rychlost - citelně přesvědčivější než s 911.

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 31 - Test Porsche Boxster S 981 2012 044Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 32 - Test Porsche Boxster S 981 2012 041Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 33 - Test Porsche Boxster S 981 2012 045Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 34 - Test Porsche Boxster S 981 2012 046

Navzdory těmto vlastnostem si nový Boxster resp. jeho podvozek ponechává klasickou „poršáckou” přednost - schopnost fungovat i na rozbitých cestách. Asi to nebude to pravé auto na připojení pluhu, tím ale výčet jeho limitů víceméně končí. Přes použití obrovských 20" kol se podvozek choval velmi poddajně i na pražských kočičích hlavách nebo kamenité cestě, na „normální” (u nás) polorozbité okresce ani necekne.

Svou zásluhu na tom jistě měl i aktivní podvozek PASM se dvěma režimy. V tom měkčím zvládl skoro všechno co vás může na českých cestách potkat a i v tom tvrdším dovoloval maximálně ostrou jízdu na ne zcela rovném povrchu.

Možná vám přijde, že jsem z chování nového Boxsteru S až nemístně „vyprsklý”, ale nemyslím si, že by to bylo mou postupnou degenerací, je to odraz jeho skutečných kvalit. Od každého Porsche čekám pochopitelně hodně, ale že se tato novinka s cenovkou začínající na 1,6 milionu Kč bude na silnici chovat způsobem, před kterým budou muset salutovat i mnohá auta s cenou dvakrát vyšší, to jsem vážně čekat nemohl.

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 35 - Test Porsche Boxster S 981 2012 048Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 36 - Test Porsche Boxster S 981 2012 049Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 37 - Test Porsche Boxster S 981 2012 050

Ovladatelnost radost nekazí

Auto může mít sebelépe naladěný podvozek, pokud ale není ovladatelné, nemáte šanci to ani poznat, natož pak si to užít. V poslední době je otázka ovladatelnosti u sportovně laděných aut naprosto klíčová, neboť se všemi stále hůře vypínatelnými elektronickými „pomocníky” a vůbec elektronizací prvků, kterým podobný krok z podstaty nemůže prospět, je precizní ovládání auta stále těžší, pokud je tedy vůbec rozumně možné. Jaký je v tomto ohledu nový Boxster?

Pokud se na něj podívám optikou toho, jaká Porsche kdysi dokázala být, je to bída s nouzí. Pokud ale odhodím své staromilství a zůstanu realistou, pak představuje mezi dnešními auty přinejmenším výrazný nadprůměr.

Začnu-li tím pozitivním, pak stále na svém zůstávají brzdy. Ty nejenže brzdí, ale mají přesně to naposilování, které je činí ovladatelnými a účinnými zároveň. O jejich akci si musíte říci mnohem důrazněji, než je dnes u aut obvyklé, zároveň ale ne tak, že by vám to už bylo nepříjemné (připouštím, že dámy to mohou vidět jinak). Ruku v ruce s tím pak přichází možnost přesného dávkování při náročném využití a to je něco, co vám dnes mnoho jiných vozů nedá. Ne, zde vážně není nad čím filozofovat, tohle nemůže být o mnoho lepší.

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 38 - Test Porsche Boxster S 981 2012 056Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 39 - Test Porsche Boxster S 981 2012 059Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 40 - Test Porsche Boxster S 981 2012 057

O převodovce řeč byla - automat překážkou ovladatelnosti z podstaty je, pokud ale budeme ten u Boxsteru srovnávat zase jen s jinými automaty, není co řešit, zde je znovu nahoře. Také o motoru řeč byla, ve zkratce řečeno bych řekl, že je tím poslušnější, čím více otáček točí. A to je nakonec dobře, tedy rozhodné lépe, než kdyby tomu bylo naopak, jakkoli briskní reakce motoru v nižších a středních otáčkách si představuji jinak.

Vás ale jistě nejvíce zajímá řízení, které tak jako nová 911 dostalo elektrický posilovač. Byl jsem k němu v testu 991 hodně kritický a z podstaty musím takovým zůstat i u Boxsteru S - ve sportovním autě nedává tento ústupek nepatrně nižší spotřebě paliva (pokud vůbec nějaké, opět viz předchozí test) žádný smysl. Nic to ale nemění na tom, že mi v Boxsteru S krev zrovna nepil.

Přiznám se, že nevím, čím to je, ale chování řízení se mi zdálo lepší než u 911 991. Možná si začínám zvykat (ale část minulého víkendu jsem strávil za volantem „hydraulické” 997, a tak mi srovnání nechybí), možná s ním u Porsche něco provedli (však ho asi ladil jinej gang...) nebo je to i tím, že nový Boxster je z podstaty tak čitelný a neutrální, že vám ztráta části kontaktu s autem skrze volant tolik nechybí. Vážně nevím, ale i přes dále chybějící přímou zpětnou vazbu jsem jeho řízení nevnímal jako problém. Jistě se o to zasluhuje i jeho přesnost a opravdu precizní proměnné posilování, ale to by samo o sobě nestačilo.

Důvod mi tedy uniká, závěr je ale jasný - řízení vám radost z ježdění u Boxsteru S kazit nebude. Alespoň ne tak, jak byste mohli oprávněně očekávat.

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 41 - Test Porsche Boxster S 981 2012 065Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 42 - Test Porsche Boxster S 981 2012 066Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 43 - Test Porsche Boxster S 981 2012 071

Skvělý se střechou i bez ní

Zapomenout bych neměl na to, že Boxster je pořád roadster a mnozí si jej koupí právě kvůli stahovací střeše. Co říci k ní?

V prvé řadě musím ocenit její schopnost bleskového stažení a natažení až do rychlosti 70 km/h (propagační materiály říkají 50 km/h, ale v praxi to jde i se sedmdesátkou na tachometru). V poslední době jsem jezdil se samými kabriolety či roadstery, u kterých bylo nutné zcela zastavit a to je tak protivné, že na stažení nebo natažení začnete kašlat. Tady si můžete klidně v jedné vsi střechu stáhnout a když vás to za pár kilometrů začne obtěžovat, zase ji natáhnete. A tak pořád dokola, prostě jak se vám líbí, aniž byste se museli jakkoli omezovat. Využitelnost „otevřenosti” auta tato drobnost jistě podpoří, o tom nemám pochyb.

Dále se sluší říci, že za jízdy vůbec není znát, že auto nemá střechu. Tím nemám na mysli projevy vzduchu „fičícího” kolem, k těm se ještě dostanu, ale samotné chování auta po stránce jízdních vlastností. O nějakém kroucení, jak už vás mohlo napadnout při čtení předchozích řádků, vůbec nemůže být řeč a podobně lze hovořit i o projevech interiéru z ranku praskání či vrzání. Alespoň u skoro nového auta žádné ke slyšení nebyly.

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 44 - Test Porsche Boxster S 981 2012 092Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 45 - Test Porsche Boxster S 981 2012 095Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 46 - Test Porsche Boxster S 981 2012 096Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 47 - Test Porsche Boxster S 981 2012 089

Velmi příjemná je také míra odhlučnění kabiny s nataženou střechou. Maximální rychlost 277 km/h jsem tedy s ohledem na dané možnosti nezkusil, i mezi tachometrovými 260 a 270 km/h je ale uvnitř auta pohoda, kterou by mu mohly závidět i leckteré vozy s pevnou střechou v rychlostech o mnoho nižších. Žádný uragán v kabině se nekoná.

A co jízda se sundanou střechou? No, úrovně XKR-S Cabrio nový Boxster S nedosahuje, řekněme, že 140 km/h je pro člověka vyššího vzrůstu tak nějak rozumným maximem, pak už máte tendenci strkat hlavu pod palubní desku. Na jednom z přiložených videí můžete vidět i jízdu se staženou střechou s roztočenou pětkou, tedy v rychlostech přes 200 km/h - takže jde to, ale žádný prima zážitek to není. Bez střechy raději pomaleji, rychleji nejlépe se střechou nahoře.

To ale není nic mimořádného, mimořádné bylo chování XKR-S, který dovoloval i extrémně rychlou jízdu bez natažené střechy. I tak ale hodnotím jízdní projev Boxsteru S jako skvělý bez ohledu na to, kde a jak má zrovna střechu a zejména s přihlédnutím k tomu, že vlastně žádnou pořádnou nemá.

Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 48 - Test Porsche Boxster S 981 2012 102Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 49 - Test Porsche Boxster S 981 2012 109Test Porsche Boxster S 981: král vlastní ligy - 50 - Test Porsche Boxster S 981 2012 121

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.