Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel

(+ videa) Jsou to tři nejprodávanější auta nižší střední třídy v České republice. Které z nich je nejlepší a co o sobě prozrazují navzájem?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel

20.3.2013 | Pavel Janda | 186 příspěvků

(+ videa) Jsou to tři nejprodávanější auta nižší střední třídy v České republice. Které z nich je nejlepší a co o sobě prozrazují navzájem?

A vítězem se stává...

Oslovili jsme Michelle Obamovou, aby nám po Oscarech vyhlásila také vítěze tohoto srovnávacího testu. Nikdo se nám ale neozval, a tak si ho vyhlásíme sami. Kdybych si měl vybrat ten nejlepší „normální kompakt” dneška, chtěl bych auto s ovladatelností i30, kvalitou jízdy Golfu a prostorem Octavie. Dalo by se to specifikovat detailněji, ale jestli jste začali číst tady, pak zbytek tohoto srovnání vám o vhodných preferencích v tom kterém detailu poví více. No a to je všechno.

Ne, žertuji, za tenhle závěr bych si nakopal sám, takže tu obuv s kovovou špičkou můžete klidně vrátit do botníku. Mám-li říci, kdo je v tomto klání vítězem jakousi „obecnou optikou funkčních kvalit”, je to Golf, musí to být Golf. Má nejlepší interiér, nabízí nejkvalitnější jízdu, nejlépe si rozumí s českými silnicemi a disponuje relativně výkonným i v běžných režimech efektivním motorem. Není dokonalý, jeho chyby jsou malé a narazí na ně spíše vyhranění uživatelé, kteří zřejmě po autu podobného typu „pást” tak jako tak nebudou.

Můžete se divit, že Octavia dopadla hůře, když na stejných základech staví praktičtější auto, ale dopadla. A není to motorem a jistě to není ani náhoda. Že oba modely mají v nějaké interní směrnici skupiny Volkswagen jasně vymezená teritoria, svědčí i spousta prkotin symbolizovaná odlišným zakončením elektronického klíče vozu - ač O3 i G7 byly v nejvyšších výbavách, konec klíče Golfu byl chromovaný, Octavia si musí vystačit s černým plastem. Asi si říkáte, jaký chorý mozek napadlo auta segmentovat zrovna tímto, ale berte to vážně jen jako symbol - podobných drobných rozdílů mezi oběma auta je spousta a ač ne všechny tlačí Golf v mých očích, kam by měly (viz ona elektronická ruční brzda), dohromady vytvářejí lepší auto.

Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 58 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 026Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 59 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 027Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 60 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 028

Není nic cennějšího než sjet si s oběma krátce po sobě dokola kolem, pocity z „pravého Volkswagenu” jsou lepší a starají se o to hlavně rozdíly ve výsledném fungování. Tím nejpodstatnějším je, že Golf má víceprvkovou zadní nápravu a menší převis karoserie vzadu, což citelně ovlivňuje kvalitu jízdy - Octavie by tak dobrá nebyla, ani kdybyste sáhli po tomtéž motoru. Navíc to není jediná věc, mám zkušenost i s Octaviií 1,8 TSI a ačkoli pocity z ní jsou opravdu skvělé, Golf je v některých detailech přece jen lepší. Třeba aerodynamický hluk nebo takové věci jako zvuk při zavírání dveří...

Kam vedle toho padá i30? Z mého pohledu na podobnou úroveň jako Octavie - do vleku, ale ne až tak vzdáleného. Korejský kompakt i přes nedostatky v tomto směru Octavii překováná sofistikovanějším podvozkem a kvalitou rychlé jízdy, je i o něco ovladatelnější. Octavie má zase lepší kabinu a podstatně více prostoru uvnitř.

To byl prosím můj pokus o hodnocení z pohledu „obecného vkusu”, schopnosti uspokojit co nejširší auditorium. Zatímco u Golfu můžete mít v podstatě všechno v jednom, ale nemít nic zářivého, u Octavie musíte část jeho kvalit vyměnit za prostor, u i30 hlavně za ovladatelnost - něco získáte, ale také o něco přijdete. U Golfu skoro neriskujete, nabízí jako jeden obchodní řetězec „všechno dobré”. Pokud bych se ale na auta měl podívat čistě mým pohledem, volil bych nejspíše i30, protože jsem si v ní ze všech tří aut připadal nejméně jako idiot. Auto mě nechalo řídit a to je pro mě vrcholně důležitá vlastnost. Ne tak, abych pominul všechny ostatní, ale už jsem řekl v úvodu, že v tomto srovnání jde o tři výborná auta, a tak si můžete dovolit jít za jednotlivou předností - ve zbylých aspektech o mnoho nepřijdete. Dobře se mi jezdilo i s Octavií, proto je v mých očích druhá, Golf bych navzdory jeho úctyhodným kvalitám v jiných ohledem pro jeho svéhlavost řadil v mém soukromém žebříčku na místo třetí.

Zopakovat musím to, co už jsem částečné zmínil ve stati o jízdních vlastnostech. Takto se věci mají v případě testovaných verzí a nejde je automaticky vztáhnout na jiné. Být protagonisty tohoto „srovnáváku” třeba Golf 1,6 TDI a i30 1,6 CRDi, zůstane v „absolutním hodnocení” Němec poražen a to je tu ještě další, třetí pohled. Dosud zmíněné závěry berou v potaz pouze samotné kvality, ty je ale možné dát do poměru s cenou. Vyjít z cen konkrétních srovnávaných vozů by bylo zavádějící, stejně tak řešit základní ceny, vezmu tedy jako východisko jen málo konfigurovatelnou i30 GDI, která byla k testu přistavena v prakticky plné výbavě včetně panoramatického střešního okna. Takové auto vás u Hyundai vyjde na 518 990 Kč, u základního, vyššího provedení Trikolor svítí cenovka 345 990 Kč.

Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 61 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 029Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 62 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 030Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 63 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 031

Dorovnat konkurenty na úplně totožnou výbavu nejde, každé z aut nabízí některé prvky, které nenabízejí zbylá, popř. nejsou bez nebo naopak v kombinaci s jinými. Podobná specifikace Golfu 1,4 TSI 140 ale vyšla ve výbavě Highline s adekvátními příplatky na 741 300 Kč a leccos napoví už fakt, že nikterak mimořádně vybavený Highline stojí v základu na 474 900 Kč.

Octavia 1,2 TSI 105 pak s podobnou výbavou Elegance a příplatky přišla na 636 100 Kč, za motor 1,4 TSI 140 se případně připlácí 40 000 Kč. Pro úplnost základní provedení Elegance 1,2 TSI je k mání za 469 900 Kč, Elegance 1,4 TSI za 509 900 Kč.

Samozřejmě se dá na ceny dívat z milionu pohledů a může pro vás být rozhodujícím faktorem třeba to, že v Octavii a Golfu dostanete vyhřívání sedadel s trojstupňovou regulací, zatímco v i30 jen dvoustupňovou. To už si musí vyřešit každý sám, pokud ale nebudete bazírovat na podobné jednotlivosti nebo nějakém výbavovém prvku jako takovém, dojdete obvykle k závěru, že i30 je ve srovnatelné konfiguraci dramaticky levnější a díky tomu i v poměru výkon/cena jasně vítězí. Druhá je Octavie, za kvality Golfu zaplatíte nejvíce.

Jako smysl tohoto srovnávacího testu ale určitě nevnímám jeden podobný závěr. Nepředpokládám, že byste si hned vyrazili koupit Golf, protože jsem řekl, že je obecně nejlepší, ani i30, protože nabízí největší hodnotu za peníze. Smyslem tohoto testu bylo postavit tato tři skutečně velmi dobrá auta vedle sebe a nechat je navzájem vyjevit si své klady a zápory. O to jsem se snažil především a doufám, že vám to pomůže při rozhodování, který vůz je nejlepší právě pro vás. V tom můžou hrát klíčovou roli i faktory, které jsou pro jiné zanedbatelné, a tak skutečně nechávám na vašem rozhodnutí, čemu přiřadíte nejvyšší prioritu. Obecně mohu říci jen tolik, že špatné auto se z těchto třech vybrat opravdu nedá...

Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 64 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 103Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 65 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 058Test Škoda Octavia III vs. VW Golf VII vs. Hyundai i30: rozstřel - 66 - Test Skoda Octavia III vs VW Golf VII vs Hyundai i30 057

Ceny

Základní cena Octavie III s testovanou motorizací (1,2 TSI 105 Active): 364 900 Kč
Cena testované Octavie III (1,2 TSI 105 Elegance + příplatková výbava): 701 200 Kč

Základní cena Golfu VII s testovanou motorizací (1,4 TSI 140 Comfortline): 440 900 Kč
Cena testovaného Golfu VII (Golf 1,4 TSI 140 Highline + příplatková výbava): 509 100 Kč

Základní cena i30 s testovanou motorizací (1,6 GDI Trikolor): 345 990 Kč
Cena testované i30 (1,6 GDI Trikolor Premium + příplatková výbava): 518 990 Kč

Technické údaje Škody Octavia III 1,2 TSI 105

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 197 ccm
Největší výkon: 77 kW (105 k) při 4 500 - 5 500 ot./min
Největší točivý moment: 175 Nm při 1 400 - 4 000 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 196 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,9 l
Mimo město: 4,4 l
Kombinovaná: 4,9 l
Objem palivové nádrže: 50 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 659 mm
Šířka: 1 814 mm
Výška: 1 461 mm
Rozvor náprav: 2 686 mm
Pohotovostní hmotnost DIN/EU: 1 158/1 233 kg
Užitečná hmotnost: 625 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 590 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 580 l

Technické údaje VW Golf VII 1,4 TSI 140

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 395 ccm
Největší výkon: 103 kW (140 k) při 4 500 - 6 000 ot./min
Největší točivý moment: 250 Nm při 1 500 - 3 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 212 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,4 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,4 l
Mimo město: 4,5 l
Kombinovaná: 5,2 l
Objem palivové nádrže: 50 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 255 mm
Šířka: 1 799 mm
Výška: 1 452 mm
Rozvor náprav: 2 637 mm
Pohotovostní hmotnost (EU/DIN): 1 293/1 218 kg
Užitečná hmotnost: 487 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 380 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 270 l

Technické údaje Hyundai i30 2012 1,6 GDI

Motor

Zážehový, atmosféricky plněný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 591 ccm
Největší výkon: 99 kW (135 k) při 6 300 ot./min
Největší točivý moment: 164,3 Nm při 4 850 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 195 km/h (el. omezeno)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,9 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,7 l
Mimo město: 4,6 l
Kombinovaná: 5,7 l
Objem palivové nádrže: 53 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 300 mm
Šířka: 1 780 mm
Výška: 1 470 mm
Rozvor náprav: 2 650 mm
Pohotovostní hmotnost (EU/DIN): 1 268/1 193 kg
Užitečná hmotnost: 552 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 378 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 316 l

Diskuze 186 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama