Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Rapid 1,2 TSI na Nordschleife: Prince of the Ring
26.10.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Rapidu na Nürburgringu chybí jediné - výkon. Jinak se s náročným okruhem vypořádává až pozoruhodně snadno.
Přehled kapitol
Proč zrovna Rapid nemá dostat verzi RS?
Jestli má Nürburgring své krále, musí mít také nějaké prince - auta, kterým chybí jen málo k tomu, aby se na tomto místě cítila jako doma. A pro mě Škoda Rapid 1,2 TSI takovým princem Nürburgringu je. Skvěle se tam kvůli omezenému výkonu necítí, ale jinak? Skutečně narazíte jen na málo aut vůbec, natož pak v této cenové třídě, která tam budou poletovat s takovou lehkostí, samozřejmostí a v neposlední řadě - odolností.
Rapid 1,2 TSI dozajista nebyl stvořen pro ježdění tímto způsobem, ale funguje při něm na výbornou a to je něco, co si zaslouží uznání. Musím se vrátit k naší upoutávce, kde jsem o smyslu tohoto testu hovořil podrobněji - pochopitelně vím, že Rapid není okruhové auto, stejně tak ale vím, že každý chce dobře ovladatelný vůz s dobrými jízdními vlastnostmi, který si nechá leccos líbit. Třeba už proto, že je fajn takové auto mít, nebo prostě proto, že se to občas může hodit. Navíc musím dodat, že Rapid se znovu předvedl vynikající provozní efektivitou a nezklamal ani cestou na okruh a z něj.
Abychom si rozuměli - mně se Rapid 1,2 TSI nelíbí primárně proto, že takto zvládá jízdu po Nordschlefe, ale hlavně proto, že jde jen o jednu ze součástí jeho schopností. Je to pořád hlavně „normální auto pro každého”, v němž ale vězí i pozoruhodně široký jízdní talent. S jeho koupí jistě nedostanete ty nejhodnotnější plasty, ale dostanete s ním jiné hodnoty - velmi dobré auto pro různé způsoby využití, se kterým lze na jednu stranu jezdit až bláznivým stylem a na druhou v podstatě bez jakýchkoli ústupků užívat jeho velice solidního vnitřního prostoru a slušného komfortu při obyčejné jízdě.
Pár z vás se mě v minulých týdnech ptalo na srovnání se Swiftem Sport, což je zdánlivě zvláštní, ale když uvážíte, co lze s Rapidem 1,2 TSI také dělat, dotaz úplně mimo to není. Rapid je pomalejší a není tak řidičsky podmanivý, ale je třeba 90 procent toho, co představuje Rapid Sport po řidičské stránce. Nadto je asi tak 400 procent toho, co Swift Sport představuje z hlediska běžné využitelnosti. To je pro mě ono kouzlo - Swift je v podstatě jednoúčelové auto, kterým můžete jezdit třeba také po městě, Rapid toho zvládne zásadně více, pro mnohem početnější posádku, kterou zahrne docela jiným komfortem. Je to prostě za své peníze dobrý kompromis, o tom jsem přesvědčen, proto se mi zamlouvá - je to racionální volba a i zdánlivě iracionální test na Nordschleife to potvrzuje.
Nakonec bych byl v určitém ohledu i rád, kdyby Rapid vyjevil zásadní problém, abych vám mohl krom drobných neduhů předestřít nějakou, zatím neznámou potíž a nevypadal jako blbec podplacený mladoboleslavskými zlaťáky. Jenže nic takového se zatím neděje a já nebudu přemalovávat bílou v černou jen proto, abych působil věrohodněji. Náš test neskončil, ale aspoň po stránce jízdních schopností a krátkodobé odolnosti auta opravdu nevím, co udělat více, než jej vytáhnout na okruh u francouzských hranic a absolvovat tam přes 300 kilometrů v maximálním zápřahu.
Přesto jednu věc škodovce vyčtu - považuji za nesmyslné, že zrovna tohle auto nemá dostat verzi RS. S nadsázkou některým o 1,2 TSI říkám, že už tohle je v podstatě RS, alespoň duchem. Postavit na jeho základech to skutečné by bylo při jeho přirozených schopnostech tak snadné - stačil by třeba koncernový motor 1,4 TSI se 160 koňmi, trochu snížit a přitvrdit podvozek, brzdy by o moc více nežádaly a co dál? Nic dál, s takovým výkonem a zachovanou hmotností (verze 1,4 TSI má jen o 50 kg více i s DSG, RS by muselo zůstat manuál, takže by rozdíl v kilech mohl být ještě menší) by auto muselo být tak dobré, že by rázem i na Nordschleife patřilo už mezi ta rychlá, v běžném provozu tím spíš. Za 400 tisíc Kč by z toho mohl být sympatický sporťáček pro každého, to by bylo auto, co by skutečně navázalo na „kult Rapidu”. Verze 1,2 TSI to, navzdory po mém soudu úctyhodným kvalitám, sama o sobě nezvládne...
Cena
Základní cena vozu v testovaném provedení (Rapid 1,2 TSI 105 Ambition Fresh): 319 900 Kč
Cena testovaného provedení (Rapid 1,2 TSI 105 Ambition Fresh + příplatková výbava): 394 800 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 197 ccm
Největší výkon: 77 kW (105 k) při 5 000 ot./min
Největší točivý moment: 175 Nm při 1 550 - 4 100 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 195 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,9 l
Mimo město: 4,6 l
Kombinovaná: 5,4 l
Objem palivové nádrže: 55 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 483 mm
Šířka: 1 706 mm
Výška: 1 461 mm
Rozvor náprav: 2 602 mm
Pohotovostní hmotnost (DIN/EU): 1 100 kg / 1 175 kg
Užitečná hmotnost: 535 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 550 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 490 l
Všechny relevantní fotografie
< Předchozí4 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
před 10 hodinami - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
včera - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
včera
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
před 6 hodinami - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
před 7 hodinami - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
před 9 hodinami - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
před 10 hodinami - Ex-manažer Audi promluvil: Firma vsadila na špatného koně, ignoruje zákazníky, zabíjí klíčová auta a utápí se v byrokracii
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Volkswagen obecne 05.07. 21:13 - řidičBOB
- Politický koutek 05.07. 21:00 - řidičBOB
- BMW Divize 05.07. 20:10 - Vrooom
- Onboard videa 05.07. 20:00 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 05.07. 19:11 - řidičBOB
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.07. 17:38 - code
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.07. 12:40 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 05.07. 07:36 - Snowman000