Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Američané odhalili, v jakých autech umírá nejvíce lidí
1.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
IIHS dává krom crash testů dokupy i statistiky úmrtnosti dle modelů aut. Bezpečná jsou hlavně ta velká.
Nová auta jsou v drtivé většině případů bezpečnější, než ta stará. To je obecně známý fakt a výsledek zejména toho, že automobilky utrácejí desítky miliard korun za vývoj aut tak, abyste byli pochroumáni co nejméně, když už v nich nabouráte. Jaký pokrok se za poslední léta odehrál, je dobře vidět ze statistik amerického Pojišťovacího institutu pro bezpečnost silničního provozu (IIHS).
Data v tabulkách, které naleznete níže, ukazují počet úmrtí řidičů (nikoliv tedy dalších pasažérů) na milion registrovaných kusů určitého modelu. Data platí k modelovému roku 2011 a vztahují se na vozy z let 2008 - 2010, pokud se v té době neobjevilo některé auto v nové generaci. V tabulkách je to ostatně uvedeno na pravé straně. Není-li vozů milion, je číslo vypočítáno z dostupných údajů.
Průměr pro všechny modely v roce 2011 byl 28 mrtvých na milion registrovaných kusů. To je oproti roku 2008, kdy byl zveřejněn poslední výzkum, zlepšení o 41 %. „Toto je na tři roky obrovské zlepšení, i když vezmeme v potaz vliv ekonomiky,” říká David Zuby, vice-prezident a šéf výzkumu IIHS. „Podle crash testů víme, že se auta stále zlepšují a nyní to vidíme i na číslech z reálného světa,” dodal.



Chcete-li zemřít v autě, kupte si Kiu Rio model 2011 - radí americké statistiky
Autem, ve kterém zemřelo poměrně nejvíce lidí, je Kia Rio - 149 mrtvých na milion aut. Dost blízko je také Nissan Versa se 130 mrtvými a Hyundai Accent se 120 nebožtíky. Naopak se objevilo devět aut, které dosáhly nejlepšího, tedy nulového skóre: Audi A4 quattro, Honda Odyssey, Kia Sorento, Lexus RX 350, Mercedes-Benz třídy GL 4Matic, Subaru Legacy, Toyota Highlander Hybrid, Toyota Sequoia a Volvo XC90. Ve výsledcích roku 2008 se neobjevilo ani jediné auto s nulovým skóre.
Jsou to americká čísla, ale vzhledem k tomu, že spousta vozidel se jen s malými změnami prodává i u nás a také k tomu, že vidíme určité trendy, jsou tyto statistiky do značné míry relevantní i pro naše prostředí. Větší auta jsou bezpečnější, než ta menší. Průměr čtyřdveřových vozů kategorie malýc haut byl 115 mrtvých, kompaktní třída byla o poznání lepší s 51 usmrcenými, v sedanech střední třídy zemřelo 29 lidí, ve velkých sedanech 34 a ve „velmi velkých” 24 lidí na milion registrovaných kusů. I na devítce nejlepších výše vidíme jednoznačný trend - šest z nich jsou vozy SUV.
Faktorem je také množství poháněných náprav. Auta s pohonem 4x4 vycházejí ze statistik jako obecně bezpečnější - 13 z 19 nejbezpečnějších aut jsou čtyřkolky. A protože i to je častý atribut SUV, zdá se alespoň podle těchto čísel lze říci, že pokud chcete statisticky bezpečné auto, kupte si SUV s pohonem 4x4. Že by konečně byla odhalena nějaká jejich faktická výhoda? Podívejte se na nejnovější data pro všechny klíčové třídy a posuďte sami.
Kie obecně ale „nebezpečné” nejsou, Sorento ze stejné éry je naopak absolutní špičkou
Statistiky minivozů a malých vozů za rok 2011
(V tabulkách vždy: vozidlo - celková míra úmrtnosti na milion - míra úmrtnosti na milion v nehodě více vozů - jednoho vozu - při převrácení - zkoumané modelové roky - počet registrovaných vozidel)
Statistiky vozů střední třídy za rok 2011
Statistiky velkých vozů za rok 2011
Výše publikované tabulky berte jen jako nejzajímavější data, šíře celé statistiky je ohromná a nekončí u relativně nových aut. Na webu IIHS se můžete sami podívat i na výsledky modelů zhruba od přelomu tisíciletí. Pokud tedy jezdíte vozem vyrobeným během posledních patnácti let, který se zároveň prodával v USA i v Evropě, dost pravděpodobně ho někde v tabulkách najdete. Jen je vhodné být připraveni na nepříjemné překvapení, jak naznačuje i míra zlepšení oproti roku 2008...
Čtyřkolku sice „urvete”, statisticky bezpečnější vozem ale auta s pohonem 4x4 jsou. Audi A4 Quattro je z těch vůbec nejbezpečnějších
Zdroj: IIHS
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
včeraBMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
2.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Nový rekord Locatelliho v Suzuce včera 10:00
- Rozhodnutí IRRC se u mnohých setkává s nepochopením 4.8.2025
- Oficiálně Moto2: MSi Racing se loučí s Ericem Fernandezem a představuje Unaie Orradreho 4.8.2025
- Bez hvězd: Mistrovství světa superbiků hrozí vykrvácením 4.8.2025
- WorldSSP Balaton Park, 3. den: Historická neděle pro Dánsko 4.8.2025
Nejnovější články
Bezpečnost moderních SUV je fikce. Spousta lidí už z nich ani pořádně nevidí na cestu
před 42 minutamiHonda Civic pro EU dostala facelift. Její fiasko nemá šanci zvrátit, leda by ji tuningové firmy začaly předělávat na BMW 3
před 2 hodinamiAni 40 modelů není dost. Mercedes brzy odhalí hned 18 dalších novinek, chce jimi zachránit upadající prodeje
před 3 hodinamiAudi dál upadá. Po kolapsu zisků sáhlo dealerům na marže, přinese to další zdražení a další propady
před 5 hodinamiGM chtěl testem ukázat, že dojezd elektromobilů už není problém, obrátilo se to dokonale proti němu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva