Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti
14.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Bugatti Chiron umí zapůsobit hlavně po technické stránce, nezajímavý ale není ani jeho vzhled. Šéfdesignér automobilky přesto říká, že byl diktován výkonem.
Bugatti Chiron stejně jako předchozí Veyron definují především čísla. Zmiňme nejvyšší rychlost 420 km/h, zrychlení z klidu na stovku pod 2,5 sekundy, schopnost „vycucnout“ 100litrovou palivovou nádrž za 12 minut či cenu startující na dvou milionech Eur (cca 54 milionů korun) bez daně. To ale ve výsledku nejsou jediné prvky, kterými může Chiron oslnit. Stejně jako třeba nový McLaren 720S se vyznačuje spoustou chytrých a neobvyklých řešení.
Tak jako britský supersport je vybaven na první pohled čistě designovými elementy, které jsou ale ve výsledku všechny funkční. Tvrdí to alespoň šéfdesigér Bugatti Achim Anscheidt, sám o sobě fascinující člověk. Francouzská značka podle něj sází na filozofii „forma následuje výkon“ (u McLarenu je to pro změnu forma následující funkci, jako třeba kdysi u BMW), a tak na Chironu prostě nenajdeme věc, která by na něm byla pro nic za nic.
Řeč je především o obrovité boční podkově, která na první pohled odkazuje na tradiční emblém Bugatti a nic víc. Ve skutečnosti je však celý boční prolis, od střechy až po práh, dalším aktivním aerodynamickým prvkem. Svým pojetím sbírá vzduch z okolí vozu a slouží co nejintenzivnějším dodávkám vzduchu do motorového prostoru, kde opětovně najdeme osmilitrový šestnáctiválec, jehož výkon vzrostl na 1 500 koní. A ten vzduchu potřebuje vážně hodně.
Anscheidt dále zmiňuje „díry” mezi čelními světlomety a maskou, čímž Chiron výrazně připomíná již zmiňovaný McLaren 720S. Ten má od přídě vedené kanálky, jež vedou čerstvý vzduch k nízkoteplotním chladičům. U Chironu jimi zachycený vzduch chladí brzdy, což je u dvoutunového vozu více než důležité. Mimo to ovšem mají vozu dodat vizuální sebevědomí i jistou modernost.
Už z dřívějška víme, že za funkcí míří i ne vždy kladně přijímané, minimalistické pojetí zadních světel spočívající prakticky v jediné tenounké linii - odvádění horkého vzduchu z motorového prostoru si něco takového žádalo. A pro parádu pochopitelně není ani obří zadní křídlo, které do 80 km/h zůstává očím zcela skryto, později ale slouží buď přítlaku ve vyšších rychlostech nebo jako vzduchová brzda při deceleraci.
Můžeme samozřejmě zpochybňovat, zda má každý detail skutečně až tak hluboce promyšlený tvar i účel, Anscheidt ale tvrdí, že ano a že navzdory oddanosti funkci stvořil i vizuálně nadčasový vůz s vědomím, že „tento druh auta může skončit v rukách potomků a vnoučat majitelů, pak je dlouhověkost designu pro každé Bugatti velmi důležitou vlastností“. Čas ukáže, jak se se na Chiron budeme dívat za pár let či dekád. Nelze ale očekávat, že by se z něj kdykoli stal jakkoli zatracovaný vůz - symbolem špičky automobilové produkce své doby už bude jednou pro vždy...
Bugatti Chiron má spoustu zákoutí, všechna ale mají svou funkci
Zdroje: Robb Report, Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 10 hodinami - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 4 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 5 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 7 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
před 8 hodinami - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 18:59 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry