Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Audi slaví 25 let motoru TDI, pyšní se stoprocentním zvýšením výkonu
16.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německá automobilka dnes nabízí hned 156 modelů osazených agregátem TDI. Vše přitom odstartovalo Audi 100, které v roce 1989 nabídlo 120 koní.
O pětadvacáté výročí legendární dieselové pohonné jednotky jsme se zlehka otřeli při představení nového Audi A7 Sportback 3,0 TDI Competition. V článku jsme se ovšem mnohem více věnovali samotnému vozu než historii jeho agregátu, proto dnes přicházíme s nápravou. Tu navíc podpoříme i sadou fotek, na které se předvádí Audi 100 s interním označením C3, tedy první model čtyř kruhů, který byl v roce 1989 na frankfurtském autosalonu s touto pohonnou jednotkou představen.
Tehdy se jednalo o 2,5litrový pětiválec, který produkoval 120 koní a 265 Nm točivého momentu. S tímto výkonem zvládl takřka dvousetkilometrovou maximální rychlost, přičemž spotřeba činila 5,7 l/100 km. Generace C3 se ovšem s novým motorem (známým také pod interním kódem 1T) prodávala jen velmi krátce, neboť v závěru roku 1990 na její místo nastoupilo Audi 100 C4. Zajímavé přitom bylo, že v jeho případě výkon poklesl na 114 koní.
Vyjma tuto krátkou anomálii ovšem logicky docházelo k navyšování výkonu motoru, dnes tak z podobného objemu Audi doluje o 100 % více koní. Souběžně s tím měly podle automobilky některé emise škodlivin poklesnout až o 98 %. Audi bohužel neuvedlo, které části emisního spektra se to týká, domníváme se ale, že řeč je o pevných částicích. V současné době přitom německá automobilka nabízí 156 modelů s tímto agregátem, přičemž motory TDI najdeme skoro v každé řadě - jedinou výjimkou je prozatím Audi R8.
V průběhu oněch pětadvaceti let pak bylo vyprodukováno přibližně 7,5 milionů vozů osazených motory TDI, z toho jen 600 000 v loňském roce. Automobilka dnes nabízí diesely v objemech od 1,6 do 4,2 litru, přičemž výkony pokrývají škálu od 90 do 385 koní. Nejžádanější je přitom dvoulitr TDI naladěný na výkon 140-150 koní.
Původní Audi 100 (zde ve společnosti konceptu RS5 TDI) nabízelo v roce 1989 pod kapotou 120 koní, spotřeba přitom činila 5,7 l/100 km
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- Ford dál mění své nesmyslné elektrické plány, odpískal další model, který u lidí nemohl obstát
21.3.2024 - Dnes už neprodávaná vlajková loď Fordu v bazarech láká cenami, jsou až směšně nízké
21.3.2024 - Expert na BMW se pustil do záchrany padlého Maserati s 302 tisíci km. Možná tak úplně nechápe, co je to „olítaný Ital”
21.3.2024 - Nový VW Passat dostal nový základní diesel, cena „jen” kolem 1 milionu Kč je jistotou
22.3.2024 - Konec Seatu byl odvolán, Španělé místo toho chystají modernizaci skoro všech svých modelů
22.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva