Audi slaví 25 let motoru TDI, pyšní se stoprocentním zvýšením výkonu

Německá automobilka dnes nabízí hned 156 modelů osazených agregátem TDI. Vše přitom odstartovalo Audi 100, které v roce 1989 nabídlo 120 koní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Audi slaví 25 let motoru TDI, pyšní se stoprocentním zvýšením výkonu

16.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Audi slaví 25 let motoru TDI, pyšní se stoprocentním zvýšením výkonu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Německá automobilka dnes nabízí hned 156 modelů osazených agregátem TDI. Vše přitom odstartovalo Audi 100, které v roce 1989 nabídlo 120 koní.

O pětadvacáté výročí legendární dieselové pohonné jednotky jsme se zlehka otřeli při představení nového Audi A7 Sportback 3,0 TDI Competition. V článku jsme se ovšem mnohem více věnovali samotnému vozu než historii jeho agregátu, proto dnes přicházíme s nápravou. Tu navíc podpoříme i sadou fotek, na které se předvádí Audi 100 s interním označením C3, tedy první model čtyř kruhů, který byl v roce 1989 na frankfurtském autosalonu s touto pohonnou jednotkou představen.

Tehdy se jednalo o 2,5litrový pětiválec, který produkoval 120 koní a 265 Nm točivého momentu. S tímto výkonem zvládl takřka dvousetkilometrovou maximální rychlost, přičemž spotřeba činila 5,7 l/100 km. Generace C3 se ovšem s novým motorem (známým také pod interním kódem 1T) prodávala jen velmi krátce, neboť v závěru roku 1990 na její místo nastoupilo Audi 100 C4. Zajímavé přitom bylo, že v jeho případě výkon poklesl na 114 koní.

Vyjma tuto krátkou anomálii ovšem logicky docházelo k navyšování výkonu motoru, dnes tak z podobného objemu Audi doluje o 100 % více koní. Souběžně s tím měly podle automobilky některé emise škodlivin poklesnout až o 98 %. Audi bohužel neuvedlo, které části emisního spektra se to týká, domníváme se ale, že řeč je o pevných částicích. V současné době přitom německá automobilka nabízí 156 modelů s tímto agregátem, přičemž motory TDI najdeme skoro v každé řadě - jedinou výjimkou je prozatím Audi R8.

V průběhu oněch pětadvaceti let pak bylo vyprodukováno přibližně 7,5 milionů vozů osazených motory TDI, z toho jen 600 000 v loňském roce. Automobilka dnes nabízí diesely v objemech od 1,6 do 4,2 litru, přičemž výkony pokrývají škálu od 90 do 385 koní. Nejžádanější je přitom dvoulitr TDI naladěný na výkon 140-150 koní.


Audi slaví 25 let motoru TDI, pyšní se stoprocentním zvýšením výkonu - 1 - Audi 100 TDI 01Audi slaví 25 let motoru TDI, pyšní se stoprocentním zvýšením výkonu - 2 - Audi 100 TDI 02Audi slaví 25 let motoru TDI, pyšní se stoprocentním zvýšením výkonu - 3 - Audi 100 TDI 03Audi slaví 25 let motoru TDI, pyšní se stoprocentním zvýšením výkonu - 4 - Audi 100 TDI 04Audi slaví 25 let motoru TDI, pyšní se stoprocentním zvýšením výkonu - 5 - Audi 100 TDI 05Audi slaví 25 let motoru TDI, pyšní se stoprocentním zvýšením výkonu - 6 - Audi 100 TDI 06Audi slaví 25 let motoru TDI, pyšní se stoprocentním zvýšením výkonu - 7 - Audi 100 TDI 07Audi slaví 25 let motoru TDI, pyšní se stoprocentním zvýšením výkonu - 8 - Audi 100 TDI 08Audi slaví 25 let motoru TDI, pyšní se stoprocentním zvýšením výkonu - 9 - Audi 100 TDI 09Audi slaví 25 let motoru TDI, pyšní se stoprocentním zvýšením výkonu - 10 - Audi 100 TDI 10Audi slaví 25 let motoru TDI, pyšní se stoprocentním zvýšením výkonu - 11 - Audi 100 TDI 11
Původní Audi 100 (zde ve společnosti konceptu RS5 TDI) nabízelo v roce 1989 pod kapotou 120 koní, spotřeba přitom činila 5,7 l/100 km

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.