Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bude stát zákaz prodeje Mercedesů ve Francii u zrodu konce Evropské unie?
17.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Z původně nicotného sporu o „nebezpečné“ chladivo se nyní rozhořela válka mezi evropskými mocnostmi. A zřejmě nejde o nic jiného, než o moc.
Zákazu prodeje Mercedesů třídy A, třídy B a roadsteru SL na francouzském trhu jsme v minulých dnech nevěnovali příliš velkou pozornost. Vše totiž vypadalo jen na žabomyší válku, která nebude mít dlouhého trvání a brzy dojde zdárného konce. Aktuální vývoj celé kauzy nás ovšem přiměl ke změně názoru. Nyní jde totiž již o souboj, který se naplno rozhořel mezi Evropskou unií a Německem a v němž Mercedes-Benz tratí každým dnem miliony. Podle vedení automobilky se totiž ve Francii ročně prodává na třicet tisíc modelů třícípé hvězdy.
Oč přitom jde? De facto o zákon, který začal platit v roce 2006 a jenž zakázal využití chladiva HFC134a v klimatizacích všech modelů prodávaných na evropských trzích. Místo něj Evropská unie schválila chladivo R1234yf, které je podle jejích expertů několikanásobně ohleduplnější k životnímu prostředí. Mercedes však v tomto plynu vidí rizikový faktor, který při nárazu může vést k potenciálnímu vzniku požáru. Proto s odkazem na bezpečnost setrvává u původního chladiva.
Tento postup automobilce schválila německá vláda, díky čemuž se modely Mercedesu mohly vesele prodávat dále. Jenže celá záležitost nezůstala utajena stejně jako test týmu Formule 1 ve Španělsku. Zatímco ovšem v F1 přišla značka pouze o legální testovací jízdy na Silverstone, v rámci běžných automobilů je hrozba větší. A člověkem, který se o ni zasazuje nejvíce, není nějaký rozhněvaný Francouz, nýbrž britský liberální demokrat Chris Davies.
Právě jeden z autorů kontroverzního zákona totiž vynesl celou událost na světlo světa. Tvrdí, že „francouzská vláda by si zasloužila gratulace od každého, kdo se zajímá o životní prostředí a obává se změny klimatu. Přístup Daimleru je totiž opravdu cynický, neboť jen hraje o čas, aby nemusel platit vyšší částky za nová chladiva.“
Pomalu by se tak mohlo zdát, že za vším vězí jen „obyčejný konkurenční boj“, možná podnícený některým z konkurentů Mercedesu nebo výrobcem nového chladiva. Zvláště, když Davies škodolibě dodává, že francouzská akce nyní tvrdě dopadne na kapsu Mercedesu a že by se k ní navíc měly připojit i ostatní evropské země. Jenže žádné propojení mezi ním a ostatními automobilovými firmami se nenašlo.
Jak svým dopisem z letošního 18. dubna prokazuje britský ministr dopravy Stephen Hammond, o životní prostředí Daviesovi dozajista nejde. Podle Hammonda britská vláda ve starém chladivu neshledala jediné riziko, které by přinášelo ostatním účastníkům silničního provozu, pokud bude užito v patřičně navrženém a vyrobeném voze.
Tedy jinými slovy, pokud Mercedes-Benz zamezí úniku plynu do ovzduší, je vše naprosto v pořádku. To zřejmě bude i postoj, který zastává německá vláda. Jenže zákony se očividně musí dodržovat i na národní úrovni - proto EU zvažuje, že na Německo podá žalobu. To by se v současné ekonomické situaci Evropy rovnalo zaříznutí pily do větve, na které sedí.
Uvidíme tedy, nakolik se celý spor dále vyhrotí. Dá se přitom vycítit, že samotný Mercedes v něm nyní již nehraje tak velkou roli. Mnohem spíše jde o válku politiků prosazujících své partikulární zájmy. Tomu napovídá i načasování. Ke konfliktu došlo chvíli po jednáních britské vlády zabývajících se možným vystoupením z EU, čímž by Davies přišel o své korýtko...
Mercedes-Benz třídy A, třídy B a roadster SL, to jsou vozy, o které původně ve sporu šlo. Nyní se ale boj přenesl spíše na politickou úroveň
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 7 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 9 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 10 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry