Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Chceme novou Škodu Fabia RS, s motorem 1,5 TSI Evo a manuálem
30.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Škoda už řekla, že s novou Fabií RS nepočítá. Za předchozí nezájem si ale mohla sama a nový motor 1,5 TSI Evo dává impuls vrátit RS znovu do hry.
Škoda se dnes s modely RS omezuje jen na Octavii a nic jiného ani oficiálně neslibuje. Spekuluje se o Superbu RS, jeho příchod ale není jistý a o nové Fabii RS už se chvíli ani nemluví. Zrovna Fabia ale tuto rychlou verzi už měla a ne jednou - prvně to bylo s motorem 1,9 TDI o 130 koních, v druhé generaci přišla s motorem 1,4 TSI o 180 koních, který měl turbo i kompresor. Tím byl tento agregát celkem unikátní, rozhodně na poměry malých hot hatchů a dynamika vozu rozhodně nechyběla. Bohužel byl ale také automaticky spojen s dvouspojkovou převodovkou DSG, nemohli jste si ho objednat s manuálem, a to ani ve spřízněném Polu GTI nebo Ibize Cupra.
Právě tahle nemožnost volby vykopala Fabii RS hrob. Že to byla pro vůz osudová rána, dokazuje i pozdější vývoj okolo Pola GTI a Ibizy Cupra - ty se v nabídce udržely, dostaly facelifty a právě při nich byl koncern VW nezvykle sebekritický. Do těchto vozů namontoval motor 1,8 TSI o 192 koní, který už má sice jen turbo, ale ve správných otáčkách táhne jako smyslů zbavený. A hlavně - dostanete k němu normální manuální šestikvalt, někdy dokonce jen ten.
Jsou to skutečně velmi zajímavá auta, zvlášť na dnešní dobu. Mít skoro dvoulitrové turbo v takovém autě je v roce 2016 malý zázrak a vozy místy působí až přemotorovaně - sympaticky přemotorovaně. Doufali jsme, že by stejný nebo aspoň podobný osud mohl stihnout i novou Fabii - na obyčejné auto je řidičsky docela podmanivá, má na to zvládnout i podstatně více výkonu než 110 koní vrcholného TSI, přitom právě s ním už je hodně rychlá. Říkali jsme si, že kdyby tento vůz dostal třeba jen současný 1,4 TSI v některé ze svých výkonnějších verzí a k němu manuál, mohlo by to být velmi sympatické RS. Jednoduchý, lehký, nepříliš drahý a přitom překvapivě rychlý a snad i schopný vůz. Něco takového by muselo na trhu fungovat, však Octavia RS se prodává skvěle a přitom se musí prát s větší konkurencí.... Škoda přesto vždy reagovala jedním smutným slovem „Ne.”
Už jsme to skoro pustili z hlavy, tuto myšlenku nám do ní ale vrátila čerstvá premiéra motoru 1,5 TSI Evo - čtyřválce, který nahradí spoustu maloobjemových motorů VW. Poprvé jsme jej představili ve čtvrtek a detailněji se do něj pustili o den později, kdy jsme získali i cenné informace z úst šéfa vývoje motorů Volkswagenu. I díky tomu víme, že bude náhradou nejen za 1,4 TSI a atmosférické motory do objemu až 1,6 litru, ale také zčásti za současný 1,2 TSI. Friedrich Eichler dokonce řekl, že motor se vejde do všech aut, která dnes 1,2 TSI používají. A právě to nás přivedlo ke kacířské myšlence - chtít po škodovce novou Fabii RS.
Totiž, pokud dnes Fabia používá motory 1,2 TSI (které budou v jejím případě u standardních verzí nahrazeny spíše jednotkou 1,0 TSI), může 1,5 TSI snadno pojmout. Pokud je už dnes Fabie 1,2 TSI 110 docela rychlé auto - byť RS si říkat rozhodně nemůže - jaká by asi byla s novým motorem disponujícím turbem s variabilní geometrií lopatek a dalšími novinkami, které rozsah použitelných otáček posouvají do dosud nepoznaných sfér? Takové auto by zkrátka muselo jet, až už by šlo o již avizovanou verzi 1,5 TSI s maximálně 150 nebo budoucí se 177 koňmi.
Je navíc jistotou, že tento motor bude k mání zejména s manuálními převodovkami, takže to nezkazí legraci ani cenu. Takový vůz by vzhledem k současným cenám požadovaným za Fabii mohl stát snadno 400 - 450 tisíc Kč v základu a za tu cenu už mít dostatek výbavy. Jsme si celkem jisti, že takové auto by se nemohlo setkat s nezájmem zákazníků.
Vše zde zaznivší neříkáme jen tak, chceme škodovku „donutit”. Nebo ji spíše inspirovat, motivovat, ukázat ji, že o takové auto je mezi zákazníky zájem. Její šéfové opakovaně zmiňovali, že automobilka má velkou míru autonomie a je schopna jít za tím, co klienti požadují. Tak ji ukažme, že tohle bychom chtěli - víte, jak na to. Je tu diskuze, sociální sítě, spousta cest, jak projevit zájem. Když ho Škoda uvidí a bude to alespoň trochu schůdné, divili bychom se, kdyby k tomu zůstala slepá...


Existují ilustrace, jak by nová Fabia RS mohla vypadat. Ta levá je od XTomiho, ta pravá od Alexe Marise






















































Nový motor 1,5 TSI Evo nové další generaci malého RS náramně slušel












Tohle byla poslední Fabia RS - nedopusťme, aby to tak zůstalo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
  Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
před 6 hodinami
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
 Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
 K mání je exportní Škoda Rapid 136 ve stavu nového auta, jedna z posledních vyrobených. I z jejího motoru by šlo svačit
6.10.2025
 Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
 Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
 Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva 
    
    
    
  
      
      
      
    