Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Seat Ibiza Cupra 2016: 1,8 TSI a manuál tu měly být dávno
5.12.2015 | Marek Bednář | 19 příspěvků
Fandíte-li ostrým Seatům, nová Ibiza Cupra vás potěší dobrým motorem a manuálem. Pár drobností však kazí dojem.
Přehled kapitol
Po vzoru Volkswagenu Polo GTI se i Seat Ibiza Cupra zbavila pohonného ústrojí, které zabilo Fabii RS. Její nová inkarnace je tedy zvenčí „jen“ faceliftovaná, ovšem v útrobách již nepracuje motor 1,4 TSI s kompresorem a zároveň turbodmychadlem, nýbrž osmnáctistovka TSI „pouze“ s turbodmychadlem. A výkon posílá na přední kola přes klasický manuální šestikvalt, nikoliv dvouspojkovou převodovku DSG.
Seat pro novináře celé Evropy připravil testovací dny ve španělské Barceloně. Najetých kilometrů nebylo ani zdaleka tolik, jako při běžném testu, ovšem kopce nad Barcelonou jsou plné zatáček, takže Ibiza Cupra dostala spoustu příležitostí se ukázat v prostředí, pro jaké byla stvořena. Tak se pojďme podívat, jak se předvedla.



Zvenčí zůstává nenápadná
O Ibize Cupra před faceliftem v roce 2012 se dalo jen stěží říci, že by byla nenápadná. Spousta kousků, na které narazíte v inzerci ojetých aut, má na přídi ohromný černý kus plastu, který naznačí, že se za ním neskrývá jen 70 koní. Tím byla mimo jiné odlišena verze Bocanegra, i „standardní“ Cupra ovšem svým nárazníkem působila široce a byla už ve zpětném zrcátku jasně rozpoznatelná.
Faceliftovaná Cupra ovšem nic takového na přídi nemá. Nasávací otvor v nárazníku je velký, ale není větší než u té nejslabší verze; umocňuje ho jen kousek černého plastu pod registrační značkou a čtyři škvírky pod maskou chladiče jsou charakteristické pro ostré Seaty. Nic tu nepůsobí příliš agresivně, jako by vás to chtělo sežrat; tomuto dojmu přidává nenápadná stříbrná barva, ve které jsem auto dostal. Ani po stranách nehledejte výrazné nástavce prahů nebo nějak výrazně vyboulené blatníky, snad jen sedmnáctipalcová kola - a buďme rádi za „pouhých“ 17 palců v době, kdy i auto o řád menší může jezdit na osmnáctkách - řeknou, že nemáte tu čest se základní verzí.
Zezadu na to jde Ibiza Cupra jinak, vidíme velký kus nárazníku v černé barvě s širokým pokusem o difuzor dole a dvěma falešnými výdechy po stranách. Nelze si také nevšimnout ohromné lichoběžníkové koncovky výfuku, ovšem trvá asi tak tři vteřiny, než poznáte, že to je jen kousek plastu a že dvě tenké trubičky výfuku končí viditelně uprostřed chromovaného lichoběžníku, bez sebemenší snahy designérů je skrýt. Stačilo by jich pár centimetrů uříznout, aby nebyly tak na očích. Minulá Ibiza Cupra si s tímto detailem poradila lépe.
Design novinky se ovšem nezměnil, nárazníky a dokonce i kola, která vidíme, jsou tu s námi už od roku 2012. Stejně tak světla, která ovšem zaslouží zmínku. Vypadají velmi dobře, zejména ta zadní, když jsou rozsvícená, a Seatu patří dík za zachování dvou couvacích světel. Jakési „úhlové“ tvary nabídnou LEDky denního svícení vpředu a relativně starému tvaru karoserie Ibizy - přišel v roce 2008, nezapomínejme - dodávají vzhled moderní natolik, že si nedovedu představit, že Seat představí nástupce už v příštím roce.
Kabina trochu ztratila šmrnc
Zatímco na vnější vzhled Cupry designéři při modernizaci pomalu nesáhli, na palubní desce je jejich ruka vidět o trochu víc. Samozřejmě nečekejte zcela nově navržený interiér, změny jsou jen dílčí a všimnete si jich nejvíce ve srovnání se starší verzí, ale přesto tu nějaké jsou. Pochopitelně ta hlavní pramení z nahrazení dvouspojky DSG manuálem, takže tu jsou tři pedály a klasická řadicí páka s koženkovou manžetou.
Největších rozdílů doznala středová konzole - ovládací panel klimatizace už není tak očividný festival tlačítek, teplota a rychlost ventilátoru se ovládají kolečky. Ovšem, dvě zóny tu stále nečekejte a vzhled je nyní méně originální, bližší zbytku VW, což v mém pohledu není úplně dobře. Také má ovládací panel klimatizace dost tvrdý roh (měkčený plast je jen v horní části palubovky) který brzy začne nepříjemně tlačit do pravého kolene.
Co ale je přínosem, je zabudovaný displej palubních systémů, kterým ovládáte i rádio a navigaci - ale také telefon připojený přes MirrorLink, Android Auto nebo Apple CarPlay. S dokonalým spojením telefonu s autem je potřeba si trochu hrát a tomu jsem nechtěl věnovat příliš času, kterého jsem za volantem během dvoudenní prezentace zas tolik neměl. Ve voze však byl „erární” telefon, který s ním byl spárovaný a na displeji auta promítl třeba počasí. A jistě by se z něj dala třeba přehrávat hudba.
Tlačítka ovládání rádia a palubního systému se přesunula na volant a trochu se proměnil také přístrojový štít. Zda k lepšímu, je otázkou - objevil se teploměr chladicí kapaliny, ale stejně jako u palivoměru tu jsou digitální kostičky, které se rozsvěcují a zhasínají. Není to moc přehledné a hlavně to není nutné, do prostoru věnovaného těmto ukazatelům by se vešly malé budíčky.
V nepřehlednosti vyniká také tachometr, který nemá „jen” dva styly stupnice, ale rovnou tři. Jak vidno i mezi obrázky, do 60 km/h jsou čísla po desíti, pak do 100 km/h po dvaceti a výše po třiceti kilometrech v hodině, dost špatně čitelná. Sedíme v autě, které má 192 koní, jak často autor tohoto budíku očekává, že se budete mimo město pohybovat rychlostí pod 100 km/h? Kdyby Seat zůstal u původní „dvoudílné“ stupnice, kde jsou od 100 km/h čísla po dvaceti, udělal by lépe.
Na druhou stranu možná autoři neočekávají, že se na tachometr vůbec budete dívat. A bonusem budiž displej mezi budíky, který ukáže kromě pokynů navigace, kompasu a podobných běžných věcí také teplotu oleje a dokonce tu jsou stopky.
Následující >1 / 4
Diskuze 19 příspěvků
Bleskovky
- Kamion plný aut dostal smyk na dálnici, po proražení svodidel se zasekl na hraně srázu
včera - Poškozený tovární prototyp se v provozu jen tak nevidí, je to samozvaný mistr světa
14.12.2019 - Sociální sítě jednou zafungovaly, spojily majitele dvou aut se stejným problémem
12.12.2019 - Kombík schopný jet přes 300 km/h ukázal, co umí na mokré německé dálnici
11.12.2019
Nejdiskutovanější články
- Ani nová nejlevnější Dacia neunikne tlaku EU, bude ještě o něco komplikovanější
26.11.2019 (4) - Proč elektromobily dál mizerně fungují v zimním počasí? Část slabin nemá řešení
4.12.2019 (2) - Němci vyzkoušeli ojetou Dacii Logan kombi, zdánlivě lákavé nabídce radí se vyhnout
3.10.2019 (2) - Muž najel s Pagani Huayra za tři dny víc kilometrů než ostatní majitelé za rok dohromady
21.10.2019 (1) - Elektrické experimenty BMW definitivně končí, znamenají konec jedné éry
19.9.2019 (3) - Rusové ukázali nové interiéry svých vlaků, těm českým ujíždějí o parník
20.11.2019 (1) - Trump vzal Kalifornii právo určovat tvrdší emisní limity, pro svět aut to může být spása
20.9.2019 (1) - Policejní Tesla Model S totálně selhala při pronásledování podezřelého
27.9.2019 (4) - Pokus automobilky ulehčit život manažerům svéráznou výbavou skončil velkým fiaskem
19.10.2019 (1) - Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu
5.10.2019 (2)

Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Lyžárna 22:40 - driver
- Hon na piráty 21:27 - ctrl_j
- po 30 letech s favoritem -> Mazda 3 2019?? 21:17 - Shr3k
- Benzínová čtyřkolka do milionu 20:45 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 20:40 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 20:39 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 17:57 - rhinos
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 16:09 - vonkreuz
- Politický koutek 15:10 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10:45 - Stepan
Autobazar
VW Polo 1.2
r.v. 2008
85 000,- KčVW Polo 1.2
r.v. 2008
110 000,- KčVW Polo 1.0 TSI
r.v. 2019
336 000,- KčVW Polo 1.4 i
r.v. 2012
165 000,- KčVW Polo 1.0 TSI
r.v. 2019
350 000,- KčVW Polo 1.2
r.v. 2009
108 000,- Kč