Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co stojí za úspěchem Dacie? A kam teď míří? Šéf prozradil, co bylo a bude
23.7.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Uvážíme-li, že Renault převzal Dacii v roce 1999 a až od roku 2004 nabízí něco nového, umí její úspěch ohromit. Z čeho se bere? A co nás čeká dál?
Pro nás jako obyvatele jedné ze zemí, která byla po dekády uvězněna za železnou oponou, to musí být donekonečna fascinující. Mnohé místní firmy, ty automobilové nevyjímaje, se po létech úpadku a zesměšňování rychle vzpamatovaly a vypracovaly se mezi nejúspěšnější značky svého druhu. V tomto kontextu je až pozoruhodné, kolik Čechů je s to otevřeně pohrdat Škodou - její auta nemusíte milovat, těžko lze ale přehlížet, že z nicotné regionální značky se za dvě a půl dekády stala jedna z největších automobilek vůbec a její obliba jsou tak vidět i v globálních statistikách.
Nejen Škoda je ale dnes mezi automobilkami „z východu” úspěšná. Obdivuhodný je i vzestup kdysi ještě více zatracované Dacie, která až do konce předminulé dekády zůstávala ryze rumunskou firmou. Až v roce 1999 se jí ujal dnes mateřský Renault a vytáhl ji do sfér, kde ji svého času nemohli vidět ani ti největší optimisté. S jednoduchou, ale levnou technikou a nekonfliktním designem v hávu rumunské značky okouzlil postupně i většinu „západu” a dnes si mohou mnout ruce při příležitostech, jako je výroba milionté Dacie v závodě Renault v marockém Tangeru.
Právě při této příležitosti se rozpovídal obchodní ředitel Dacie Francois Mariotte, kterého jsme už jednou citovali, když popřel možnost vzniku sedmimístného modelu Grand Druster. Není to ale jediná věc, o níž v souvislosti s dalšími směřováním rumunské značky promluvil. Lépe popsal vůbec strategii Dacie, definoval základy jejího úspěchu, upřesnil také možnosti elektrické budoucnosti nebo i to, co lze čekat od příštích novinek. Jednotlivé otázky a odpovědi následují.
Přepis rozhovoru s Francoisem Mariottem, obchodním ředitelem Dacie
Továrna v Tangeru je „karbonově neutrální”, technologie na snižování emisí aut jsou ale drahé. Jak s nimi Dacia dokáže pracovat?
„V některých zemích prodáváme všechny naše modely s pohonem na LPG. A LPG je dobrou cestou, jak se vypořádat s exhalacemi, neboť emise NOx jsou prakticky nulové. Za pár set euro můžete mít tento model ke všem sedmi modelům Dacie. Takže to je naše odpověď - je to dostupné, levné na pořízení i levné na provoz.”
Znamená to, že elektrifikace a hybridizace jsou u Dacie nemožné?
„Pro tuto chvíli je to pro nás příliš drahé. Abychom mohli držet tak nízké ceny, musíme používat už prověřenou techniku. Elektřina ani hybridy stále nejsou v souladu s DNA značky. Ale jednoho dne, za pár let, může k elektrifikaci dojít. Trh bude růst, stejně jako počet dodavatelů, pak můžeme tuto techniku pro Dacii použít. Ale dnes pro nás nejefektivnější cestu představuje LPG.”
Co stojí za neuvěřitelným růstem prodejů Dacie v uplynulých letech?
„Od chvíle, kdy jsme v roce 2004 obnovili značku Dacia, jsme do roku 2016 znásobili prodeje 25krát. Takže je tu obrovský nárůst rok co rok.
Jsme jediná automobilová značka, která řeší skutečné potřeby soukromých zákazníků, kteří nechtějí dát za auto všechny svoje peníze; lidí, kteří nejsou zvyklí hledat skvělé nabídky, když nové auto kupují; a nebo lidí, kteří hledají alternativu k ojetině. Teď mají Dacii. Jednoduchou. Spolehlivou. Dostupnou. To jsou tři slova, která nejlépe definují DNA značky.”
S tím, jak se stává automobilová technika stále vyspělejší a dražší, je tu vůbec potenciál pro další růst?
„Trh s ojetými auty je šestkrát větší než ten s těmi novými. 40 procent našich zákazníků se rekrutuje z kupců ojetin. A 40 procent z nich vůbec poprvé v životě kupuje nové auto. A oni nám říkají, že to je proto, že nabídka Dacie na trhu je unikátní.
Cenová úroveň, na které se pohybujeme, je tak nízko, že lidé místo ojetiny kupují nové auto. A protože je trh s ojetinami tak velký, vidím pro nás další potenciál posunout prodeje Dacie ještě výše.”
Přichází v úvahu ještě širší nabídka modelů?
„Chceme-li dále nabízet dostupná auta, musíme se zaměřovat na největší části trhu. Srdcem trhu jsou segmenty malých aut a vozů nižší střední třídy, ty dnes pokrýváme dobře. Jít výše mezi vozy střední třídy není v souladu s DNA značky.
A jít níže mezi supermini? To je mnoho menší trh silně orientovaný na firemní prodeje. Dacia prodává hlavně soukromým osobám. Je to dnes příliš malý trh a nikdy jsme nenašli rovnici, která by nás dovedla k působení na něm. Takže se budeme dále soustřeďovat na zákazníky malých aut a kompaktů.”
Ze slov Francoise Mariotta máme pocit, že ví velmi dobře, co dělá a dosavadní úspěchy Dacie pod jeho obchodním vedením jistě nejsou náhodné. Jestli může být tato strategie úspěšná do budoucna, se v době bujícího zájmu o SUV může zdát otázkou, jenže Dacia má v nabídce i SUV právě na pomezí malého a kompaktního. A i blížící se nový Duster by měl být jedním ze základních stavebních kamenů dalších úspěchů značky, která dnes leckde - třeba i u nás - prodává více aut než mateřský Renault...
Francois Mariotte se rozpovídal při příležitosti oslav milionté vyrobené Dacie v továrně Renaultu v Tangeru
Nový Duster bude jistě modelem, o který bude Dacia opírat svůj další rozvoj - zde jej vidíme na neoficiálních ilustracích i špionážních fotkách
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 10 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 11 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva