Doba dieselová je definitivně u konce. Prodeje v Evropě padly, benziny vedou

Podíl naftových aut na trzích Evropy už není dominantní. Vlády se ovšem po létech ujímají benziny, tržní podíl elektrických aut nevzrostl ani o píď.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Doba dieselová je definitivně u konce. Prodeje v Evropě padly, benziny vedou

29.9.2017 | Petr Prokopec | 72 příspěvků

Podíl naftových aut na trzích Evropy už není dominantní. Vlády se ovšem po létech ujímají benziny, tržní podíl elektrických aut nevzrostl ani o píď.

O dieselech se v poslední době mluví velmi často, v dobrém to ale bývá jen zřídka. Po skandálu Volkswagenu je na tyto motory pohlíženo vesměs negativně, zejména politici se tak zákazem jejich provozu a případně i prodeje snaží lovit body k dobru. Vše pak ještě umocňují média, pročež nakonec není překvapivé, že registrace aut poháněných těmito motory začínají povážlivě klesat. Dosud jsme přitom v tomto ohledu zmiňovali hlavně Německo, odklon je však celoevropský.

Svědčí o tom data sdružení ACEA, dle kterých benzinové motory vůbec poprvé od roku 2009 hrají dominantní roli. Během prvního letošního pololetí totiž měly na celkových registracích 48,5procentní podíl oproti 45,8procentnímu za stejné období loňského roku. To představuje nárůst o 328 615 nových aut. Diesely oproti tomu klesly z 50,2 na 46,3 procenta, prodáno jich tak bylo o 152 323 kusů méně.

Pro automobilky je přitom tato informace velmi důležitou. Navzdory downsizingu a přeplňování, jenž supluje chybějící objem a počet válců, totiž benzinové motory produkují více emisí CO2 než diesely. S těmi jsou pak sice spojeny vyšší emise NOx, nicméně ty nejsou zohledňovány Evropskou unií v rámci drastických pokut. Pokud jsou při laboratorním měření v normálu, dál se o ně nikdo nezajímá.

A jelikož podíl dieselových aut na registracích klesá, bude mít řada automobilek problém vejít se do budoucích limitů. To sebou logicky nese další vývoj, tedy i další investice (hlavně do elektromobility) a s tím související možné zdražení produktů pro koncového uživatele.

Potvrzuje to i generální tajemník společnosti ACEA Erik Jonnaert, dle nějž „alternativní pohonné ústrojí bude bezpochyby hrát stále větší roli v mixu dopravních prostředků a všichni evropští výrobci do něj budou výrazně investovat. Bude ovšem třeba, aby došlo k povzbuzení zákazníků k jejich koupi, a to např. těmi správnými dotacemi a vybudováním infrastruktury napříč EU.“

Jonnaert ovšem konstatuje, že dieselové patálie zatím do náručí elektrických aut zákazníky nevhánějí. Podíl elektromobilů včetně plug-in hybridů na trhu je jen 1,3 % a oproti loňskému roku nenarostl ani o desetinu procentního bodu. Dle Jonnaerta je proto třeba, aby diesely nebyly brány jako zlo, nýbrž spíše jako překlenovací most mezi dvěma érami.

Dodat pak jen můžeme, že veškerá výše zmíněná data jsou lehce zkreslena tím, že ACEA vychází z údajů pouze 15 automobilek (BMW Group, DAF, Daimler, FCA, Ford of Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco, Jaguar Land Rover, Opel Group, PSA Group, Renault Group, Toyota Motor Europe, VW Group, Volvo Cars a Volvo Group), svých stálých členů. Chybí zde tak třeba Mazda či Honda, jenže ty mohou podíl dieselů leda dále snížit...

Doba dieselová je definitivně u konce. Prodeje v Evropě padly, benziny vedou - 1 - Prodeje dieselu v EU 1-6-2017 01Doba dieselová je definitivně u konce. Prodeje v Evropě padly, benziny vedou - 2 - Prodeje dieselu v EU 1-6-2017 02
Dle dat sdružení ACEA zájem o dieselové automobily klesá, v prvním letošním pololetí zamířil výrazně pod 50 procent

Doba dieselová je definitivně u konce. Prodeje v Evropě padly, benziny vedou - 3 - VW Golf 2017 dalsi 15 TSI Evo 01Doba dieselová je definitivně u konce. Prodeje v Evropě padly, benziny vedou - 4 - VW Golf 2017 dalsi 15 TSI Evo 02Doba dieselová je definitivně u konce. Prodeje v Evropě padly, benziny vedou - 5 - VW Golf 2017 dalsi 15 TSI Evo 03Doba dieselová je definitivně u konce. Prodeje v Evropě padly, benziny vedou - 6 - VW Golf 2017 dalsi 15 TSI Evo 04Doba dieselová je definitivně u konce. Prodeje v Evropě padly, benziny vedou - 7 - VW Golf 2017 dalsi 15 TSI Evo 05Doba dieselová je definitivně u konce. Prodeje v Evropě padly, benziny vedou - 8 - VW Golf 2017 dalsi 15 TSI Evo 06Doba dieselová je definitivně u konce. Prodeje v Evropě padly, benziny vedou - 9 - VW Golf 2017 dalsi 15 TSI Evo 07Doba dieselová je definitivně u konce. Prodeje v Evropě padly, benziny vedou - 10 - VW Golf 2017 dalsi 15 TSI Evo 08Doba dieselová je definitivně u konce. Prodeje v Evropě padly, benziny vedou - 11 - VW Golf 2017 dalsi 15 TSI Evo 09
Prim tak poprvé od roku 2009 hrají auta s benzinovými agregáty, třeba aktuálně velmi populární VW Golf 1,5 TSI Evo

Zdroj: ACEA

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 72 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše