Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Downsizing se vyčerpal, spotřebu teď sníží nižší hmotnost. Ale jak na ni?
29.12.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Auta se po dekádách přibírání na váze začala v posledních letech stávat zase o něco lehčími. Možnosti jednoduchých hmotnostních úspor jsou ale vyčerpány.
O stále přísnějších limitech spotřeby paliva a emisí mluvíme každou chvíli. Zatím to vypadalo, že úspor bude dosaženo zejména downsizingem pohonných jednotek a stále komplikovanějším přeplňováním. Nicméně dieselový skandál Volkswagenu a na něj navazující kauzy jen urychlily příchod nové metodiky měření spotřeby a emisí, která bude více reflektovat reálný svět. A ten si s papírovými výhodami maloobjemových turbomotorů netyká - s downsizingem už se do budoucna nepočítá.
Před automobilkami tedy opět leží otázka, jak stále nižších limitů dosáhnout. Jednou z klíčových cest je redukce hmotnosti, ke které v posledních letech taktéž začíná docházet. Nová studie Centra pro automobilový výzkum (CAR neboli Center for Automotive Research) z amerického Ann Arbor ovšem naznačila, že budoucí pokrok nejspíše nebude probíhat ve stejném tempu jako nyní. Zvláště pokud má dojít k výraznější dietě.
CAR oslovilo 16 světových výrobců, kteří patří mezi největší hráče na trhu. Devět z nich se pak na studii přímo podílelo, což nám dává realitu odrážející data. Přestože nevíme, o které konkrétní značky šlo, dle studie tyto automobilky ovládají 88 procent amerického trhu. Zcela jistě mezi ně patří Ford, General Motors, FCA či Toyota. A také některé prémiovky.
Všichni zúčastnění přitom skrze ústa šéfa centra Jay Barona dodávají, že „pokud chcete opravdu odlehčit vozidla, musíte výrazně přepřáhnout na kompozity, zvláště pak na karbonová vlákna. Týká se to dokonce i sloupků, nosníků nebo rozpěr a jak víme, někteří vyvíjí i karbonové díly motoru. Jinými slovy, vzkaz od výrobců je následující: Nemůžeme se dosáhnout úspory na úrovni 15 %, aniž bychom byli velmi agresivní při práci s kompozity.“
Zatímco tedy pro pětiprocentní odlehčení postačí díly z vysokopevnostní oceli či hliníku, pro další pokrok je třeba aplikovat karbonové díly. Ty je pak třeba využít ještě hojněji, dokonce i v rámci nosných struktur, aby odlehčení dosáhlo alespoň oněch 15 %. Podle Barona to představuje velkou výzvu, a to nikoliv kvůli cenám tohoto materiálu. Problémem je totiž začlenění uhlíkových vláken do existující infrastruktury.
Automobilky nám říkají: „Pracovali jsme velmi tvrdě na standardizaci procesu, a nyní, když jsme toho dosáhli, po nás chcete, abychom vyrobili dveře z kompozitu? To ale není standardem, tím narušujete náš procesy.“ Jelikož jde o klíčové díly, nechtějí automobilky jejich vývoj a výrobu svěřit subdodavatelům zásobujících více značek. Jenže jim k tomu chybí zkušenosti.
Do hry tedy bude zapojeno větší množství firem, s nimiž výrobci navážou exkluzivní spolupráci. Tento proces je ale teprve v zárodku a bude tedy třeba ještě pár let, než se dočkáme širšího nasazení nových materiálů. Automobilky proto doufají v podporu nového prezidenta Donalda Trumpa, který by příchod tvrdších emisních limitů mohl odsunout a dát jim tak více času. Obamova administrativa ale v posledních dnech své existence dělá všechno proto, aby měl nový prezident USA v těchto snahách co nejvíce klacků pod nohama...









Takové Lamborghini koketuje s karbonem ve velkém. Je však malosériovou značkou, pro masové výrobce jsou uhlíková vlákna mnohem větší výzvou
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejčtenější články
Dodnes sotva jetou Škodu Octavia II RS v krásné barvě nikdo nechce, její cena se blíží výhře v loterii
5.10.2025
VW se v nouzi zbavuje zaměstnanců, jak to jen jde. Letos pro pochybení ukončil poměr 548 lidem, další tisíce jsou „v podmínce”
5.10.2025
Za nejslavnějšími kreacemi Top Gearu stojí nenápadný manželský pár, který auta stlouká pomalu doma za stodolou
5.10.2025
Peugeot 308 po faceliftu nabízí v levných provedeních to, po čem majitelé těch drahých marně touží
5.10.2025
Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
