Reklama

Evropa dává sbohem dieselům, šílí z SUV. Je k nevíře, jak jejich odbyt za 10 let vzrostl

Toto je nejkomplexnější analýza prodejů nových aut v Evropě za loňský rok. Víte, kolik se tu loni prodalo Bugatti Chiron nebo na čem visí úspěch Toyoty?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Evropa dává sbohem dieselům, šílí z SUV. Je k nevíře, jak jejich odbyt za 10 let vzrostl

5.2.2018 | Mirek Mazal | 17 příspěvků

Toto je nejkomplexnější analýza prodejů nových aut v Evropě za loňský rok. Víte, kolik se tu loni prodalo Bugatti Chiron nebo na čem visí úspěch Toyoty?

Registrace naftových aut v Evropě v roce 2017 poklesly o 7,9 % na 6,76 milionu aut, což znamená 43,7%, tedy nejnižší podíl za poslední desetiletí. Propad zájmu pochopitelně prospěl benzínovým automobilům, jejichž odbyt narostl o 760 000 kusů. Evropským skokanem roku se pak stala kategorie SUV zásluhou registrace 4,56 milionu vozů, což je o 19,5 % více auto než v roce 2016.

Toto jsou hlavní závěry, které lze vyvodit z analýzy automobilového trhu na Starém kontinentu v roce 2017. Ten zažil obecně velmi dobrý rok, když celkové prodeje nových aut vyskočily až na 15,57 milionu kusů. To představuje nárůst o 3,1 % ve srovnání s rokem 2016 a nejvyšší počet registrací od roku 2007, kdy bylo prodáno 16,02 milionu aut. Není bez zajímavosti, že o dobré výsledky se do značné míry zasloužily východoevropské a jihoevropské trhy, kde objem vzrostl o 12,7 %, respektive o 6,2 %.

Na západě tak veselo nebylo a platí to zejména o Spojeném království, kde prodejní výsledky dál budí obavy. Navzdory globálně povzbudivým výsledkům přinesly Britům následky Dieselgate a výsledky hlasování o Brexitu negativní dopad na růst registrací nových vozidel, které oproti roků 2015 a 2016 poklesly o 9,3 %, respektive o 6,5 %. Trend je zkrátka negativní a v lepší se asi hned neobrátí - nelepším důkazem budiž poslední měsíc roku 2017, kdy registrace poklesly o 20,5 %.

Vývoj evropských prodejů dále komentuje Felipe Munoz, automobilový analytik společnosti JATO Dynamics, od níž data pochází: „Převážná část růstu trhu v roce 2017 byla živena kategorii SUV, která dosáhla rekordních 4,56 milionu registrací. Podíl SUV na trhu ve výsledku vzrostl z 25,2 % za rok 2016 na 29,3 % v roce 2017. Jde o ostrý kontrast s rokem 2007, kdy SUV představovaly pouze 8,5 % podílu na trhu. Tento nárůst byl možný díky silnému zastoupení segmentu D-SUV, C-SUV a B-SUV, jejichž podíly vzrostly o 34 %, 21 % a 17,5 %. Monumentální růst SUV ovlivnil kategorii MPV, jelikož registrace MPV se v roce 2017 prudce snížily o 15,1 %.”

Nákup Opelu francouzskou společností PSA nepomohl Francouzům k růstu ve smyslu meziročního srovnání prodejů všech jejich značek, neboť klesající Opel smazal pozitivní výsledky prodejů Peugeotů a Citroenů. Skupina Volkswagen ztratila celkový objem na trhu, i přesto zvýšila objem produkce na 3,7 milionu vozidel, z koncernových značek zaznamenaly nárůst jen Škoda a Seat. Z trojice prémiových německých značek se vlivem nízkého nárůstu zájmu o BMW stal Mercedes-Benz nejprodávanější prémiovou automobilkou, Audi se musí spokojit s bronzem.

Toyota a Suzuki se staly nejlepšími z hlediska růstu prodejů, když za rok 2017 posílily o 12,4 % a 20,8 %. Toyota za to může poděkovat hlavně obrovskému úspěchu modelu C-HR, Suzuki pak musí být rádo hlavně za Ignis. Volkswagen Golf si udržel neotřesitelnou pozici nejoblíbenějšího evropského automobilu, více než polovinu jeho registrací ovšem eviduje Německo. Celkový počet prodaných Golfů pak klesl o jedno procento.

Kategorii sportovně užitkových vozidel již druhým rokem vede Nissan Qashqai, pozici si ovšem drží už jen těsně před dotírajícímu VW Tiguan. Jeho odbyt raketově roste a nakonec za Qashqaiem zaostal jen o 13 000 registrací. Třetí příčku nejprodávanějšího SUV v Evropě za rok 2017 obsadil Peugeot 3008.

Dobrý uplynulý rok si zapsal ke svému jménu Renault Clio, dokonce v prodeji porazil Polo a Fiestu. Škoda Octavia obhájila své umístění a udržela se v top 10 nejprodávanějších modelů. Naproti tomu Corsa a Astra zaznamenaly dvojciferné poklesy, naštěstí pro Opel ale Mokka, Crossland a Grandland vykázaly pozitivní růst a z velké části vyvážily propad svých sourozenců. Pokles zájmu zákazníků pocítil VW Passat, ale musel by se stát zázrak, aby tento model přišel o čelní pozici v kategorii středně velkých vozidel hlavního proudu, nestačí mu jednoduše nikdo nikdo.

Nejmenší městkou kategorii z hlediska prodaných vozů vyhrál Fiat 500, o stupínek výše kraluje Renault Clio, kompakty vede nejprodávanější VW Golf, střední třídu ovládl zmíněný VW Passat, dražší segment diriguje Mercedes-Benz třídy E a nejluxusnější skupinu podle JATO Dynamics zastupuje Mercedes-Benz třídy S.

Mezi sportovce na silnici nejčastěji za rok 2017 přibylo Audi TT a upadající kategorii MPV loni nejčastěji zastoupil VW Touran. Pobaví pohled na záznam 11 kusů Bugatti Chiron v kategorii prodaných sportovních luxusních supersportů.

Podívejte se sami na další výsledky s pomocí grafiky níže, snad neexistuje aspekt loňských evropských prodejů, který by pomíjela. Jak se budou naznačené trendy dále vyvíjet, ukáží už následující měsíce...

Evropa dává sbohem dieselům, šílí z SUV. Je k nevíře, jak jejich odbyt za 10 let vzrostl - 1 - Pocty registraci naftovych aut a SUV za rok 2017 01
Registrace nových aut v celkové výši 15,57 milionu kusů znamenají nárůst o 3,1 % ve srovnání s rokem 2016

Evropa dává sbohem dieselům, šílí z SUV. Je k nevíře, jak jejich odbyt za 10 let vzrostl - 2 - Pocty registraci naftovych aut a SUV za rok 2017 02
Prodeje podle jednotlivých zemí a paliva

Evropa dává sbohem dieselům, šílí z SUV. Je k nevíře, jak jejich odbyt za 10 let vzrostl - 3 - Pocty registraci naftovych aut a SUV za rok 2017 03
Koláč ukazuje dominantní postavení sportovně užitkové kategorie s 29% podílem

Evropa dává sbohem dieselům, šílí z SUV. Je k nevíře, jak jejich odbyt za 10 let vzrostl - 4 - Pocty registraci naftovych aut a SUV za rok 2017 04
Zvláštní přehled celého segmentu SUV pro rok 2017

Evropa dává sbohem dieselům, šílí z SUV. Je k nevíře, jak jejich odbyt za 10 let vzrostl - 5 - Pocty registraci naftovych aut a SUV za rok 2017 05
Pořadí 25 nejprodávanějších značek a modelů aut za loňský rok v Evropě

Evropa dává sbohem dieselům, šílí z SUV. Je k nevíře, jak jejich odbyt za 10 let vzrostl - 6 - Pocty registraci naftovych aut a SUV za rok 2017 06Evropa dává sbohem dieselům, šílí z SUV. Je k nevíře, jak jejich odbyt za 10 let vzrostl - 7 - Pocty registraci naftovych aut a SUV za rok 2017 07Evropa dává sbohem dieselům, šílí z SUV. Je k nevíře, jak jejich odbyt za 10 let vzrostl - 8 - Pocty registraci naftovych aut a SUV za rok 2017 08Evropa dává sbohem dieselům, šílí z SUV. Je k nevíře, jak jejich odbyt za 10 let vzrostl - 9 - Pocty registraci naftovych aut a SUV za rok 2017 09Evropa dává sbohem dieselům, šílí z SUV. Je k nevíře, jak jejich odbyt za 10 let vzrostl - 10 - Pocty registraci naftovych aut a SUV za rok 2017 10Evropa dává sbohem dieselům, šílí z SUV. Je k nevíře, jak jejich odbyt za 10 let vzrostl - 11 - Pocty registraci naftovych aut a SUV za rok 2017 11Evropa dává sbohem dieselům, šílí z SUV. Je k nevíře, jak jejich odbyt za 10 let vzrostl - 12 - Pocty registraci naftovych aut a SUV za rok 2017 12Evropa dává sbohem dieselům, šílí z SUV. Je k nevíře, jak jejich odbyt za 10 let vzrostl - 13 - Pocty registraci naftovych aut a SUV za rok 2017 13
Přehled jednotlivých kategorií od A do F, doplněné o sportovní vozy a MPV

Zdroj: JATO Dynamics

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 17 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše