Ford nezájem nezastavil, auta bez volantů chce brzy nabídnout i zákazníkům

(+ videa) Ani velmi vlažná reakce na snahu modrého oválu pustit na trh robo-taxíky na počátku příští dekády nemírní jeho aktivity tímto směrem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ford nezájem nezastavil, auta bez volantů chce brzy nabídnout i zákazníkům

15.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Ford nezájem nezastavil, auta bez volantů chce brzy nabídnout i zákazníkům

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Ani velmi vlažná reakce na snahu modrého oválu pustit na trh robo-taxíky na počátku příští dekády nemírní jeho aktivity tímto směrem.

Autonomním řízením se dnes zabývá kdekdo. Většina značek zmiňovala jako klíčový rok 2020 a zároveň přitom naznačovala, že v té době začnou ze silnic mizet mrtví. Jenže tváří v tvář první fatální nehodě spojené s Autopilotem Tesly se najednou mnozí zalekli možných následků horečnatých aktivit v tomto směru. Mnozí výrobci tak náhle začali svá předchozí slova přehodnocovat a ze závazků byly náhle jen pouhé vize. I šéf Tesly Elon Musk přiznal, že neexistuje nic jako „dokonalá bezpečnost“, třebaže zrovna on své ambice nemírní.

Pokud navíc do celé rovnice započteme skepsi odborné veřejnosti, která má přeci jen širší přístup k informacím, není vlastně překvapivé, že se Mark Fields z Fordu dočkal v polovině srpna na tiskové konferenci velmi vlažného přijetí. Tehdy šéf značky s modrým oválem ve znaku přitom počítal spíše s bouřlivým jásotem, když oznamoval, že již v roce 2021 bychom se měli dočkat robotických Fordů bez volantu a pedálů.

S těmito autonomními vozy počítal především v oblasti taxislužby, veřejného transportu a možného sdílení aut, nicméně záhy s nimi chce oslovit i širokou veřejnost. Fields aktuálně dodal, že vozy osazené autopilotem kvalifikace SAE 4 (tedy takovým, který již nepotřebuje dozor a skutečně vás odveze z bodu A do bodu B) mají být běžným zákazníkům nabídnuty někdy okolo roku 2025.

„Je naším závazkem, abychom nabídli plně autonomní vozy milionům lidí, nikoliv jen těm, kteří si mohou dovolit luxusní modely,“ uvedl Fields. Tyto vozy by přitom oproti robo-taxikům měly být přepracovány, aby umožnily cestujícím plně využívat možností daných autopiloty. „Představte si všechny ty věci, které můžete dělat, když se nemusíte věnovat řízení. V tu chvíli můžete interiér využít v mnoha různých ohledech.“

Že se vše zdá být naprostou utopií, si ale nemyslíme jen my, nýbrž rovněž investoři. Ti po Fordu požadují především zisk, nikoliv nereálnou snahu změnit budoucnost v několika málo letech. Jejich nevoli pak přispívá i předpověď značky, dle níž má zisk před zdaněním pro rok 2016 klesnout z plánovaných 10,8 mld. USD na 10,2 mld. USD (cca z 258,9 na 244,5 mld. Kč) kvůli letošním svolávacím akcím.

Tento výhled navíc přišel krátce po červencovém oznámení Fordu, že letošní čistý zisk je v ohrožení kvůli zpomalujícím prodejům automobilky ve Spojených státech. Není asi proto divu, že akcie firmy jen za letošek poklesly o 9,9 procenta. To navíc nemusí znamenat konečnou, neboť Fields má dnes své vize obhajovat právě před akcionáři. Pokud se mu to nepovede, pak se nejspíše dočkáme „odvolání již slíbeného“.

V závěru pak jen dodáme, že autonomní řízení není jedinou inovací, jíž se značka - dle svých slov již přes 10 let - zabývá. Dále byla na konferenci „Further with Ford“ (Dále s Fordem - pozn. red.) představena hned trojice myšlenek, které by se jednou mohly dostat do produkce. Trochu připomínají nápady z Receptáře, možná ale mají větší smysl než robovozy.

První vynález se nazývá „Ond-the-go H2O“, přičemž jeho podstatou je zachytávání vody, jenž odkapává z klimatizace a je jinak ztracena. Nyní by však byla po řádném filtrování využita kupříkladu v oblastech, kde není dostatek pitné vody. Také trochu utopie, Ford nicméně dodává, že systém není omezen pouze automobily, ale může být uplatněn u velké části domácích přístrojů.

Další inovací je „Phone as Car“, který počítá s aplikací, jež přenese veškerá vaše data spojená s užíváním vozu (tedy třeba nastavení volantu či rádia) do jiného. Obdobně přitom smýšlí i Volkswagen, tento systém tedy nejspíše reálné opodstatnění najde. Ford jej chce rozšířit i o překladač mezi řidičem a zbytkem osazenstva vozu.

Ve finále lze pak zmínit hoverboard zvaný „Carr-E“, který vás může nejen přenášet rychlostí až 17,7 km/h na vzdálenost 22,5 kilometrů, ale zároveň může posloužit jako autonomní nosič zavazadel. Naprogramovat jej lze k tomu, aby vás následoval, přičemž senzory zaručí, aby se vyhnul překážkám či ostatním lidem. Více vás s tím i předchozími zmíněnými nápady seznámí jejich tvůrci na níže přiložených videích.


Ford nezájem nezastavil, auta bez volantů chce brzy nabídnout i zákazníkům - 1 - Ford Fusion Hybrid autonomni rizeni 01Ford nezájem nezastavil, auta bez volantů chce brzy nabídnout i zákazníkům - 2 - Ford Fusion Hybrid autonomni rizeni 02Ford nezájem nezastavil, auta bez volantů chce brzy nabídnout i zákazníkům - 3 - Ford Fusion Hybrid autonomni rizeni 03Ford nezájem nezastavil, auta bez volantů chce brzy nabídnout i zákazníkům - 4 - Ford Fusion Hybrid autonomni rizeni 04Ford nezájem nezastavil, auta bez volantů chce brzy nabídnout i zákazníkům - 5 - Ford Autopilot 2021 video 01
Ford hodlá svět zaplavit autonomními vozy. Nejprve půjde o robo-taxíky, od roku 2025 však také o ryze zákaznické modely

Zdroj: Bloomberg

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.